Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 7512 ggr
LinaN
1/29/10, 2:55 PM

Fyndat och syndat 2

Vi fortsätter i samma anda som tidigare i en ny tråd för att den gamla började bli så lång!

Vad har du fyndat på sistonne? Till vilket pris? Eller var någonstans? Eller har du syndat och djupdykit i en container? Så både moderna saker vi har till våra hantverk och billiga tyger, mantelspännen och annat redovisar vi här i Fyndat och Syndat :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
1/29/10, 10:19 PM
#1

Köpte 15 par sleifar till sköld tillverkningen i västgöta hird så vi håller på att göra sköldar till nybörjarna och många vill ju sätta rem på sköldarna. Så jag köpte 15 par + 1 extra för 20 kr paret.

Därefter 3 gamla militära packremar för 50 kr/st.

Därefter ett par tunna skinnhandskar att ha undermina skyddhandksar nu när det är kallt för 50 kr. Vanligen kostar de 80 ^^

Varpå en snygg "handväska" Helt oventandes om vad den varit till men jag tyckte den var snygg och adopterade den till handväska.

Kalaset gick på 550 :P inte så farligt tycker jag.

Floby överskottslager. Nästa affär jag skall invadera är Varas röda korset secondhand. Skall jaga päls till luva! Får hoppas det går bra ^^

Lillyblossom
1/30/10, 2:50 PM
#2

Jag har syndat, får man väl räkna det som. ;)

Köpte tre nystan av lingarn på hobbyaffären för 52 kr styck. Vet inte om det var dyrt eller inte men, men.

Nu ska jag bara hitta en kortlek att slakta så ska jag börja väva brickband! :D

Ahnna
1/31/10, 10:11 AM
#3

#2 Hur stora nystan var det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
1/31/10, 6:22 PM
#4

Jag får inte synda eller fynda GråterGråter

Har satt  shopingförbud på mig själv fram till 28 april. Å det är både länge och utmanade för en fynd'oholic som jag.

Märker hur alla "slutrea" butiker sliter och drar i mig. Tänk om det ultimata fyndet hänger där inne och jag bara går förbi? Men icke sa nicke. Här skall inte köpas en pinal utöver det absolut nödvändigaste!! Anledningar? Jo:

* För att se hur mycket som faktiskt blir kvar på månadslönen

* för att garderoben, tyghyllan eller lajvverkstan aldrig blir fulländad hur mycket jag än handlar

* För miljön skull. Ett medvetet minskande på konsumtionen

Men ååååhh vad jag vill shopa. Det var t.o.m kul att köpa schampo och balsam häromdagen. Skrattande För det FICK jag handla, för det var slut här hemma. Unnade mig dyra ekologiska flaskor.

Meli
1/31/10, 9:15 PM
#5

#4 Hm tja du syndar åtminstone inte alltför mycket om du handlar på second hand, med tanke på att man kan fynda för väldigt lite (köpte linnetyget till mitt förkläde för 30:- eller mindre, och har jag tur räcker det som blir över till en huvudduk eller annat trevligt;)).  Tar du med dig en tia och hittar något för det kan det väl inte räknas som att du bryter förbudet?   Jag älskar oxå att fynda, men gör jag det på second hand behöver jag inte ge mig köpförbud fullt så ofta.;)

Det handlar ju dels om återvinning, så miljömässigt är det ju tummen upp:) och sen går en del av pengarna till behövade (o rika chefer..).  Sen älskar jag ju det faktum att man aldrig vet vad man ska hitta där - blir lite som en skattjakt.  Nästa hylla kan innehålla precis vad som helst.  Det är trevligt.:)  Ja och så priserna förstås.;)

Lillyblossom
2/1/10, 10:56 AM
#6

#3 Dom väger 50g, ca 125m.

Annons:
Lillyblossom
2/1/10, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag skulle ju lägga upp en bild också…. Tröck på fel knapp. Grr….Skrikandes

Ahnna
2/1/10, 10:58 AM
#8

#7 Riktigt snygga färger!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2/1/10, 11:03 AM
#9

#8 Tack! Glad Fanns ytterligare en nyans i lila och typ två blå till. Tror det fanns i vitt med….Obestämd

Var det dyrt tyckte du? För i så fall kan man ju hålla ögonen öppna på andra ställen. (klart finns väl alltid billigare någonstans men om det är hyffsat så kan man ju se till att dom köper fler färger!! :D:D)

Ahnna
2/1/10, 11:05 AM
#10

#9 Det lät som ett rätt normalt pris för en härva. Men köper man lingarn på rulle så kan man få 600 m tvåtrådigt garn för runt 100:-, eller 1600 m entrådigt för samma pris.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2/1/10, 11:11 AM
#11

Oj! Lite skillnad. ;) Ska kolla om dom har det med…. Tungan ute

Anthka
2/1/10, 11:13 AM
#12

#9 59:- st för M&K lingarn i en platsbunden butik låter inte alldeles farligt. www.garnkorgen.se har samma för 47:- (men ingen butikslokal och kan alltså hålla lägre priser)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2/1/10, 11:17 AM
#13

#12 Ok!! Vad glad jag blir. Något som jag vill ha finns nära mig för bra pris! Jippie!!!! :D:D

Annons:
Anthka
2/1/10, 11:23 AM
#14

varesig fynd eller synd men snarare "nödvändig utgift" (blir en hel del sådanna framöver). 1,5 m rött konstsiden och 2,5m gult råsiden från korps. Både sambon och jag behöver nya fanor/banner och standard.

Och så textilfärg, men det var faktiskt fynd. Utförsäljning av den textilfärgen med bra nyanser eftersom affären ska byta till en  textilfärg med konstiga nyanser. 4st nyanser för 25:- Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2/4/10, 5:28 PM
#15

Ska man tvätta garnnystan man har köpt innan man gör något av dem. Jag har ju tänkt ge mig på brickbandsvävning för att sen sätta på klänningarna och så. Och plaggen vill man kanske tvätta då och då….. ;)

Hur tvättar man dom i så fall? Tycker det är onödigt att slänga in ett litet nystan i tvättmaskinen för den saken…..

Ahnna
2/4/10, 7:01 PM
#16

#15 I tvättmaskinen ska du absolut inte tvätta i vilket fall! Flört (Då kommer det bara bli en trasslig klump kvar, tror jag.) Om du ska tvätta dina garnhärvor så gör det för hand i 40-gradigt vatten, t.ex. i en hink eller diskho. (Tvätta inte plaggen som garnen sitter på sen i varmare vatten, så klarar du dig utan krymp.) Använd t.ex. lite mild tvål eller tvättmedel och "vispa runt" snarare än gnugga. Lyft upp och ner flera gånger och avsluta i helt rent vatten och häng sen upp härvan på tork utan att vrida ur.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
2/4/10, 7:53 PM
#17

Jag har fyndat ylletyger, 3,8 meter rött kypertvävt ylle, med lite "ruggad" yta för totalt 105kr. Har även köpt brunt kypert ylle för 30 kr metern. 

Härligt att hitta helylle för sådana priser, nu ska det sys!Skrattande

Ahnna
2/4/10, 11:05 PM
#18

#17 Vardå? Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/4/10, 11:25 PM
#19

#17 var var var???!!!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
2/4/10, 11:27 PM
#20

#17 Även hon med köpstopp blev intresserad Guld i mun

Annons:
LinaN
2/5/10, 2:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#15 tvätta bandet innan du sätter det på plaggen om du är orolig för krympningar :D och håll tempen kring 30-40 grader och på skontvätt/ylletvätt så ska det gå bra.

För om bandet krymper så gör det det på längden troligtvis vilket kommer resutlera i att bandet blir litet tjockare och tätare mellan trådvridningarna.

dock bör du absolut inte torktumla utan låt det dropptorka med många bågar i ett välventilerat rum i tumstemperatur. Se min tjusiga bild för hur jag menar att man ska hänga bandet isf ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
2/5/10, 10:44 AM
#22

Ohlssons tyger i Uppsala, tyvärr tog jag det sista på rullarna, dock fanns det lite ylle (fast i andra färger) kvar i tisdags. När jag köpte tygerna var jag säker på att det skulle vara en del konstfiber inblandad, pga det låga priset, så jag gjorde bränntest när jag kom hem. Till min lycka var det ren ull!Skrattande

RosaGosa
2/5/10, 11:53 AM
#23

#22 nämen så typiskt att jag oxå har köpförbud och inte så mkt pengar…. *morr*

Ahnna
2/5/10, 8:17 PM
#24

#22 Hmm… Undrar om de har öppet på lördagar… Jag ska svischa förbi Uppsala imorgon! (Fast jag fyndade annat tyg idag, så jag ska inte klaga.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
2/5/10, 8:21 PM
#25

De har öppet på lördagar till 13 tror jag. Vad fyndade du för annat tyg?

Ahnna
2/5/10, 8:25 PM
#26

#25 Jag hittade 90 cm grönt jättetunnt ylle för 50:- och så köpte jag 5½ m av ett randigt bomullstyg till en 1800-talsklänning för 50:-/m. (Sorry, off topic!) Min ort har en enda liten tygbutik och de har sällan nåt jag vill ha, men deras stuvlager där allt kostar 50:-/m är ibland en guldgruva.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2/18/10, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Fyndade på Amnesty i halmstad två keramik krus för 5:- styck. Fanns fler men man får ju börja någonstans… ;)

Annons:
LinaN
2/19/10, 6:39 PM
#28

Nu har jag syndat hem 2 rullar lintråd, en vinröd och en blågrön, så de kommer i nästa vecka. Sen ska jag synda loss i slöjddetaljerkatalogen också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/20/10, 11:34 AM
#29

Jag har fyndat på Panduro, paketet ligger på Posten och väntar. Lite smyckesdetaljer och annat som ska få sitta på mina renässanskläder, är det tänkt.

Igår både fyndade och syndade jag på Syfestivalen i Stockholm. Fyndet bestod av drygt 3 meter linstuvar för 50:-, som ska bli foder i min 1500-talsrock. Till rocken köpte jag 4 meter svart ylle till samma pris som företaget tar på sin hemsida, så det var ingen fynd tyvärr. Jag köpte också vit lintråd för 38:-, det kändes inte som något direkt fynd men en nödvändig investering.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2/20/10, 1:09 PM
#30

#29 var symässan värt besöket?

jag skall ju dit i morgon har jag tänkt.

Ahnna
2/20/10, 4:58 PM
#31

#30 Det beror på vad man är ute efter. Garn och tråd finns i överflöd, tyg är det lite sämre med. Korps Hantverksbod och Simbra Siden är där som vanligt och har massor med tyg och annat med sig, så det går att hitta material till historiska hantverk också, även om trikåtyger till barnkläder helt klart dominerar bland tygförsäljarna i år. Leta upp Tygvaruhuset, det är de som har linstuvar för 25:- styck. (Olika längder.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2/20/10, 5:00 PM
#32

Jag fick en present igår också - 8 meter siden från Thailand! Skrattande 4 m vinrött och 4 m blågrönt. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med det, men det är aldrig fel att ha! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/20/10, 5:02 PM
#33

#32 jag kan ta det blågröna om du inte vill ha det*blink blink*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2/21/10, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Idag begav jag mig till mässan med målet att köpa ekologiska ullgarner. Det var dyrt… Skrikandes

Så jag backade lite i min ambition och kom tillslut hem med en hel påse garn. Här skall det brickbandvävas och nålbindas :-)

Lovvikagarn och annat ullgarn för 40kr/hg

2trådiga garner från Korps i fina färger 55kr/hg (dessa har jag tänkt väva utav)

melerat grått garn för 40kr/hg

Annons:
Ahnna
4/7/10, 11:37 AM
#35

Igår hamnade jag av en slump i en stor tygaffär, som normalt bara brukar ha bomullstyger och polyester m.m. som inte direkt lämpar sig till historiskt återskapande… Men de hade en vinröd "brokad" med guldmedaljonger för 79:- per meter! Glad Jag är nu stolt ägare till 7 meter. Någon form av 1500-talsklänning kommer det att bli. Vet inte om detta räknas som fynd eller synd, för visst var det ganska billigt men inte tokbilligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/12/10, 11:30 PM
#36

Fynd fynd fynd, 7m dubbelvävt ylletyg för 270:- Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MarjaP
6/13/10, 1:05 AM
#37

köpte nyligen ett antal meter ylle i tunn tuskaft från saxylle för 50 kr / m, ett ganska bra fynd iaf! Glad Nu väntar jag bara på att paketet ska komma på posten!

Anthka
6/13/10, 12:15 PM
#38

i glädjen över tyget glömde jag ju att jag/vi fyndade mer igår.

  • 1 st ölglas med "handdtag" ur Karl IX glasserie som muséet i nyköping tagit fram, idag finns tyvärr bara vinglasen till salu. 20:- (styckppriset annars ligger på 300:-)
  • 1 st remände till "marknadspris" från Burr (dessutom slapp jag fraktkostnaden)
  • 2 spolar tushasilke från hemslöjden i deras fyndhörna.
  • 1 par skor + en pilbåde och 5 pilar 2000:-

Överlag alltså en väldigt fyndsam tripp till huvudstaden Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Eldsdotter
6/14/10, 10:45 AM
#39

Jag är dålig på att fynda, men syndar desto mer. Har sedan i vintras letat vit päls som ska vara kort och tät till krage och ärmuppvik på en "late medieval fitted gown". Omöjligt att hitta, inte ens en vit fuskpäls har jag hittat. Så på marknaden i Leksand hade en pälsförsäljare 4 vita kaninskinn. Hurra! Jag tog dem utan att ens fråga vad de kostade (visade sig vara oprutbara 100:- styck). Sålde sedan två till en kompis som gör en kopia av en blå klänning med vitt pälsfoder i ärmarna (Christin de Pisan har den på en klassisk bild). Så vi var lyckliga båda två. Fynd kan vara något man verkligen vill ha och har letat, även om det inte är billigt… :)

Syndade ännu mer när jag råkade köpa ett fantastiskt diamantkypert av Handelsgillet i Leksand för 280:- metern. Ajaj… Bättre var det att Saxylle hade halva priset på sina tyger förra veckan, så att jag kunde beställa 20 billiga metrar där. :)

Ahnna
6/14/10, 9:30 PM
#40

Jag "syndade" och köpte 3 kilo växtfärgningsgarn till företaget, så nu håller jag på och betar för fulla muggar för att ha nåt att sälja på marknaden i helgen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganM
7/4/10, 2:28 PM
#41

Köpte brickband på vikingafestivalen i Tofta strand (Gotland) i helgen! Nästan 3,5 meter långt, 2 cm brett i tre färger; 300 spänn! En riktigt fynd tycker jag Skrattande

Annons:
Anthka
7/4/10, 6:17 PM
#42

Kupan är guld värd, två linnehanddukar och en linneduk i något trevligt lagom diskret (men inte tråkigt tuskaft) vävsätt, ett par stickor stl 2 och en liten bit "räknelinne" för 35 kr Guld i mun

Jag har stora planer för linnet och räknelinne, här ska bli axelremsväska, förkläde och broderat nålbrev.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
7/4/10, 10:38 PM
#43

Jag tror jag fick mig världens fynd. Köpte mig en smid matkniv för 150 Får göra handtag och skida själv men det verkar skoj.

Dock hade jag brist på kontanter och skulle låna av en vänlig själv. Men den vänliga själens fru tog bilen som pengarna fanns i. Och i min förskräckelse nu har jag både syndat och fyndat i en veva. Jag fick aldrig betala för kniven >_<

Även om den snälla farbrodern sade att de va lugnt om jag skulle råka glömma. Men ändå ^^'

Jinaum
7/4/10, 10:43 PM
#44

KOm även på en annan bedrift vi i min förening lyckades med. KÖpte remkängor av walhanders. Han har en ny modell på sina remmkängor och hade precis gjort ett par stycken klara.

Remkängor hos dem kostar vanligen 2100. Vi fick köpa dem för 1500 pga att de var väldigt nya och inte så mycket testade som de gamla var men skilnaden var liksom liten. MEN på detta fick vi hird rabatt. Så skorna kostade oss 1400. Mina kommer i veckan då just det paret jag ville ha ska färgas en gång till och flätas samt sätta dit remarna.

Men ändå! :) Fick en najjs deal tycker jag!

Jinaum
8/3/10, 11:08 PM
#45

Japp efter en vecka i Danmark på moesgaard så skadade man sig och gick och tröst shoppade lite. Hittade fina bältes detaljer i form av ugglor (uggle galen) och slöja samt spänne till bälte. Polacken som satt i ståndet tyckte synd om mig så jag fick en uggla på köpet. När han bara hade en kvar så tog jag den med. Fick kanske den på köpet den med. 420 eller någe för 5 bältes besmyckningar och sedan en slöja och spänne.

Sedan köpte jag handledsvärmare gjorda med mammen nålbindning och i isländskt garn för 250 Danska men fick dem för 220 bara för jag är med i spjutkusten och är extremt charmig och söt töss (A)

Dock är det typ bestämt åt mig att jag ska te foteviken nästa år tydligen *asg*

Lillyblossom
8/9/10, 1:44 PM
#46

Fyndade hemma faktiskt när vi gjorde ordning för loppis. (Ni ska bara veta vad med prylar en(!) familj kan få ihop på tjugo år. ;) Förutom allt annat som inte är medeltida så fyndade jag jättefina snäckor! Tänkte man kunde göra ett fint halsband av det eller möjligen kanske någon detalj på något annat. Idéer mottages gärna och hojta om det inte är medeltida. Fanns bara tre man kunde göra något med som utsmyckning. Sen tre andra stooora som jag tönkte man kunde ha typ tvål eller något annat i. Tvålkoppen kommer liksom på köpet om ni fattar.

Hittade också trevliga "hur man använde örter förr" böcker! ;) Och en sammetspåse där syntetsnöret ska bytas till något mer hk.

Tänk vad man kan hitta i gömmorna hemma!

#42 Varför finns det aldrig bra linnehanddukar i vår kupa!?!? :P

Anthka
8/12/10, 2:23 PM
#47

#46 pilgrimsmusslor är ett välkänt medeltida märke för pilgrimer, har du en sådan i dina fynd. Sy fast den på väskan/kläderna/hatten.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
8/12/10, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

"Fynd" (eller kanske synd) på mtv marknad:

Råsiden spetskypert, två garndockor, två pilgrimsmärken, sölja och remändesbeslag, sax, ett gäng remmar till kängorna, nålbundna muddar (det var förmårrat kallt en av dagarna) och en plunta i keramik, hjälm till dottern, bågskyttehandske (som jag inte hittade i bland alla saker). + kotteblandning och salmbärssylt från kränku Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Gudris
8/16/10, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Mest syndat för mig med tanke på hur oviss min framtid är… Men ändå.

Brunt ylle till en överklänning, brunt linne till en underkjol jag sedan sydde under veckan, en hög med päls jag ska fodra en grej med, en påtgaffel, två hårpinnar (FYND!), en bältesdetalj att hänga saker från, en fin ring, tennmugg, Katten Skogmans Orkesters skiva.

Det nere till höger i bild har jag bara sytt under veckan, lösärmar och en säck så de är fynd/synd sedan tidigare.

Anthka
8/16/10, 7:55 PM
#50

#49 visst är Åsas påtgafflar söta ^^

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Gudris
8/17/10, 12:17 AM
#51

#50 Jaa :)

Maddie
8/23/10, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Jag åkte till Visingsö Tornerspel med föreningen för att umgås utan stora shoppingambitioner. Slutade med att jag kom hem med lintråden och ströningarna en vän köpt åt mig i Visby, plus 2.5 m gult ylle (jag tyckte jag behövde tyg när det kostade 120kr/m Oskyldig), en sax och två nålbindningsnålar, en i ek och en i ben, trots att jag baaaara skulle köpa EN nål. Och ingen sax. Så det blev nog mest bara syndat, för så värst billigt blev det tyvärr inte när jag räknat ihop allt….Tungan ute

RosaGosa
9/2/10, 1:29 PM
#53

Var på röda korset idag och fyndade "Färga garn och tyg" från Icas bokförlag. Kostade mig en guldpeng :-) sett alla era fina garner och med bokens hjälp kanske man vågar sig på att prova färga!

Anthka
10/16/10, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

För ett tag sedan fyndade jag ylle för 19:-/m (japp ni läste rätt, jag köpte 10m för under 200:-Flört)

Idag fyndade maken (och jag) en silverrävsboa hos lokala auktionisten. Ett nytt husdjur som faktiskt ska få fortsätta vara boa och fungera till olika epoker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
10/17/10, 12:23 AM
#55

#54 *fniss* en räv bakom örat… ;)

Annons:
Lillyblossom
1/3/11, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Har syndat en provdocka så att det ska bli lite lättare att sy klänningar. Det är en Diana. Skrattande

OT "fyndade" (fick i julklapp av min underbara pojkvän) en overlock då jag även (vill) sy mycket andra kläder. ;)

Ringqvist
1/8/11, 11:29 AM
#57

Syndats en hel del.
En mängd nya fårskinnsfällar. Blivade fodrad mantel.
Tyg till nån fina skjorta. Ringspännen modell grövre till vikinga kläder, skärp, böcker, spännen, dryckeshorn.

Bäste julklappen till sig själv.

Rajka
1/8/11, 4:21 PM
#58

Kommer synda snarare än fynda på måndag.

En kollega till mig säljer fårfällar. Hennes mamma har får som går ute och betar fritt på obesprutade marker. I år är de inte klippta så fällarna har låååååånga fina lockar. Skinnen beredes så ekologiskt/ icke miljöförstörande det bara går. De har  lanolin kvar i ullen så man blir mjuk om händerna när man klappar dem Tungan ute

Pris, strax över 1000kr, så ja, snarar synd än fynd… Men det gör mig lycklig!

Anthka
8/15/11, 6:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

MTV är över och jag summerar fynden/synden.

Mycket tyg i år, tunn vadmal från korps, fiskbensmönstrat ylle och gåsögonlin från medeltidsmode, smalrandigt siden från polackerna. Växtfärgat garn i den perfekta gula nyansen, två pilgrimsmärken, ett par patinor och en vildsvinsfäll. Och så mängder av te från kränku, kryddor från krusmyntagården och ett par stora aluminiumgrytor (loppisfynd).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
8/16/11, 9:53 PM
#61

Ojojojoj, vad jag syndade i Visby förra veckan! Cool

2 meter röd yllekypert, 2 meter svart yllekypert, 2 meter blå yllekypert, 4 meter gråaktigt grönt linne och några små härvor med vitt broderigarn från Medeltidsmode. (Jag hjälpte till med försäljningen där, så jag klappade på tyger hela dagarna och kunde inte låta bli att handla för 1400:-!)

Jättefina smyckesdelar i färgat glas och gul mässing och försilvrad mässing från en bekant i SCA.

Jättesött kantband i silver och en massa silke från en annan bekant i SCA. (Här ska brickvävas med silke!)

2 kaninpälsar från någon utländsk försäljare.

Ett litet träskrin från dansken, helt perfekt som syskrin.

1 Jauvet-DVD och 1 Jauvet-CD.

Kärleks-te från Kränku och glass i mängder på Glassmagasinet och Visby Glass. Kan också varmt rekommendera restaurangen St. Hans och puben Black Sheep Arms för den som gillar god oxfilé!

Jag tror att det var allt… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganM
8/17/11, 5:32 PM
#62

Köpte massa blingbling på medeltidsveckan! Pärlor, snörnäbbar, ringar, ekivoka broscher m.m.

Sen blev de smidda bestick, tyg till två nya huvuddukar.

Fjäääädrar i olika färger och storlekar.

Annons:
Ahnna
8/18/11, 1:19 PM
#63

Jag missade ju att jag köpte beslag till ett nytt bälte också!

Spänne, bältesände och 20 nitar i tenn blev det också. Finbälte, here I come! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
8/20/11, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Fyndade idag i en butik som säljer fairtraid-produkter och hantverk skapade utav människor med funktionshinder.

De sålde ut tyger och garner och jag fann och fyndade

3m senapsgult ylle 50kr/m

4 rullar med vävlin, varierande mängd 50kr/kg

3 dockor med broderi-ylle 10kr/st

:)

Rajka
8/20/11, 1:02 PM
#65

ehmmm, 5 rullar lin… menar jag ju Flört

MagganM
11/2/11, 2:22 PM
#66

Hittade i en garnbutik små dockor med växtfärgat yllegarn för 5 kronor stycket! :) Kommer nog inte att räcka till något stort men endel smågrejer ska pysslas ihop. Tänkte bla göra typ tofssnoddar till en påse. Yey!

Det blev 7 st i olika nyanser av blått, rött, orange och gult! Wiie

Upp till toppen
Annons: