Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2566 ggr
LinaN
1/7/10, 11:28 PM

Medeival tailors assistent.

Vill tipsa om att Kerstin på Medeltidsmode har just nu det lägsta priset på MTA, hon tar 299kr+frakt för den.

Kändes litet B då den kostade över 500 när jag köpte den en gång i tiden i stockholm ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
1/8/10, 3:40 PM
#1

Så är det väl alltid… Man köper nåt på "rea" som ett par år senare visar sig kosta hälften så mycket i ordinarie pris. *suck*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
1/9/10, 6:35 PM
#2

Inklusive frakt blir priset 335 kr, hos Adlibris kan man beställa den för 324 kr inklusive frakt. Småsummor i vilket fall som helst, men billigast är det att köpa den på Adlibris.

LinaN
1/9/10, 10:09 PM
#3

#2 enligt den givna prislistan för frakt hos kerstin?

annars så kan man ju passa på att beställa den när man ändå ska beställa tyg. Men tyckte det vart ett bra tips oavsett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
1/9/10, 11:00 PM
#4

Självklart enligt den gällande prislistan på frakt, annars vore det ju fel…

Boken bra att ha och ska man köpa den så kan man ju köpa den var man vill, tänkte bara tipsa om att man kunde spara in 11 krTungan ute (struntsumma som sagt)

LinaN
1/10/10, 11:43 AM
#5

#4 fast jag har för mig att ska man bara ha en bok så skickar hon med billigast möjliga alternativ, men iom att jag själv har boken så är det inget som "bekymrar" mig.

Som sagt, fördelen med att beställa från kerstin är att man kan beställa tyg samtidigt, litet svårare o beställa det från adlibris ;)

och som sagt 11kr är en struntsumma. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
1/10/10, 5:09 PM
#6

#5 å andra sidan kan man beställa andra trevliga böcker från Adlibris samtidigt ;)

Beror alltså på vad man vill ha :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
korpklippan
1/13/10, 11:56 AM
#7

Tack för tipset! Såg att hon hade flera bra böcker. Är det någon/några annan jag bör passa på att beställa när jag ändå är på gång?

Ska sy ihop en klädsel till medeltidsveckan och vill ha "kött på benen".

Lyckades hitta på biblan i den lilla byn: hurusom man sig klädde, costumes of everyday life och fashion the mirror of history. Men vill gärna ha mer böcker att bläddra i.. :-)

Finns det någon som är bättre än de andra att läsa o titta på bilder i? Herbert Norris, medieval costume and fashion kommer på tal en del i forumet men inte utan lite kritik också.

Kollade i facklitteraturen och hittade massa bra tips men vilka titlar tycker ni personligen är bättre?

/korpen

Ahnna
1/13/10, 12:26 PM
#8

#7 Herbert Norris böcker är bra! Det är några små missar, som inte uppdagades förrän efter HN's död, samt att några tavlor och fynd som han nämner inte finns kvar idag. Men jag är övertygad om att han har i alla fall 98% rätt, med tanke på att han vigde sitt liv åt dräkthistoria och ansågs vara en av sin tids mest kunniga. Kapitlet som beskriver en "corsage" och "bliaut" i Medieval Costume and Fashion är inte helt korrekt, för idag vet man att en bliaut såg annorlunda ut och att det HN kallar corsage inte var ett separat plagg utan en del av klänningen. (Vilket framgår om man synas statyer m.m. men tittar man inte tillräckligt noga så ser det ut som att det sitter ett annat plagg runt livet men det är alltså bara en del av klänningen.) Men man får ju tänka på att HN gjorde sina efterforskningar på 1800-talet och i början av 1900-talet, så att allt inte är helt korrekt är kanske inte så konstigt.

Tudor Costume and Fashion är också en bra bok av HN. Den visar renässansen i noggrann detalj.

Hurusom man sig klädde är en skojsig bok, men den har också vissa missar. Kläderna i den är tolkade utifrån avbildningar i sten och de är ju inte alltid så detaljerade. Dräkten på sidan 75 ser ju mer ut som något taget ur Star Trek, och tittar man på stenavbildningen så tycker jag att det ser ut som en veckad särk men den som har sytt upp dräkten har gjort sömmar där vecken är. Avbildningen har också upprullade ärmar, men den uppsydda dräkten har korta ärmar. Så jag tycker att man får ta den boken med en nypa salt.

Medeltidsmode har en del böcker som jag inte har bläddrat i, men Elizabeth's Wardrobe Unlock'd är absolut bra. The Tudor Tailor och Patterns of Fashion-serien är också små biblar som alla borde ha i sin hylla! (Särskilt om man är intresserad av 1500-talets mode.)

Illuminated Manuscripts och Illuminations from the Book of Hours kostar inte så mycket och är absolut värda att ha! Såna böcker, om några, visar verkligen hur kläderna såg ut eftersom de är späckade med illuminerade bilder från medeltiden - kan det bli bättre, liksom?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

korpklippan
1/13/10, 10:42 PM
#9

#8 Tack så mycket! Detta hjälper mig mycket så jag inte köper fel gris i säcken. ;-)

Upp till toppen
Annons: