Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 10388 ggr
Ahnna
2010-01-15 20:00

Mönster på hängselklänning?

Jaha, då är det dags att sätta igång om det ska bli en komplett vikingadräkt till mitten av mars!

Jag har googlat en hel del och hittar 4-5 olika modeller på hängselklänning. Vilken är bäst? Vilken är mest HK? Hur tight ska det vara?

Jag har läst mig till i "kunniga kretsar" att den inte ska vara som ett fodral, utan lite lösare. Men samtidigt ska den ju inte vara hur vid som helst…

Funkar det att sy ihop axelbanden med klänningen eller kommer man inte i och ur då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-01-15 21:37
#1

Jag tänker inte svara på vilken modell som är korrekt eller inte, mer än att säga att om du gör ett flappa flappa så KOMMER jag att ELDA upp det vid första bästa tillfälle ^^

Om du syr ihopa axelbanden, misstänker att du menar fram och i bakända så de inte är löstagbara, så kommer det inte bli några problem. Det blir som att dra en tröja över huvudet, fasta axelband eller ej spelar ingen roll ;) det är hugget som stucket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-16 10:12
#2

#1 Kan du visa en bild på en flappa-flappa så att jag vet vad du menar med det? (Ifall vi har lärt oss olika!) Tungan ute

Hur lång ska den vara då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-16 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 måste jag googla nu igen? ;)

En flappa flappaklänning är en sådan som damen här på bilden bär. Dvs två rektangulära stycken som enbart sitter ihopa över axlarna med hjälp av axelbanden och sköldpaddsbroschen. Sådana anses vara förkastliga i större delen av vikingasverige, men de ses oftare ute på marknader runtom i europa.

damen till höger i denna bilden bär också en flappa flappa.

Så man kan säga att en hängsleklänning som INTE sitter ihopa i sidorna är inte HK. Detta är det man bör sträva efter, en helt sluten "tub"

Här är flera olika varianter på accepterade mönster inom hängsleklännings-genren.

här hittar du ett mönster bland flera andra kjortlar o grejor, scrolla ner en bit så ser du mönstret.

Detta mönstret har jag själv använt med viss modifikation. Jag har ju inte tätslutande kring höfterna då jag inbillar mig att jag ser ut som en barbapappa. Men detta mönstret är bra och man får hjälp med hur och vad man ska måtta.

Detta är en modell som jag sett på en del tyskar men har inte den blekaste aningen om det finns några belägg för att omlottprincipen användes alls…

Här är en sida med sybesrkvining, mönster och referens till fynd med bilder.

och här är en textsida med litet info från en SCA-grupp, en del intressant läsning, bland annat om flappa flappa modellen. SAmt med mönsterbeskrivning.

Åhå! Ett helt nytt mönster jag inte sett innan eller provat! Ser ju klart intressant ut! också baserat på delar av fynd med bilder från fynden. Dock så på bilden på damen som gjort detta, så har hon ändå fäst ett litet flappa flappa förkläde ovanpå sin fina hängsleklänning. Om man nu envetet måste ha ett förkläde så skulle jag sikta på att göra ett löst förkläde som tex den här finska modellen.

Sedan på bilden jag bifogar är det en rysk variant (misstänker jag, stämmer överens med en del bilder ur ryska sagoböcker) av hängsleklänningen som jag tror man ibland fortfarande kan se i folkdräkter o sådär. Det är alltså ett stycke fram som är som ett flappa, medan de baktill har ett större stycke som fästes i fram också. Bilden är internet-norpad så därför lägger jag inte den som synlig utan ni får klicka på bildikonen.

För att sedan besluta om längden på hängsleklänningen så är det helt upp till dig själv, en del vill ha hellånga, andra vill att mellanklänningen ska synas 10-30 cm, andra vill ha den i knähöjd, andra ovanför knä osv. PErsonligen så anser jag att man ska ta en längd man trivs med och tycker att det blir snyggt till hela dräkten.

Tror detta blev en vägg av text :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-01-16 14:26
#4

Jag har börjat på en hängselklänning och den ser just nu ut som den Lina har. alltså inte helt ihop sydd i sidorna. Men planen för mig är att sätta i kilar. För jag vill ha vidd i min.

Har svårt med det som bara är en väldigt tjat tub. Ser inte hur det är praktiskt alls.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2010-01-16 21:15
#5

#3 Kaniners! Mycket att titta på, bra inspiration!

#4 Jag har läst mig till att de tighta tuberna är ett modern påfund och min kunskap om dåtidens mode går helt i clinch med figursytt. Det var ju inte förrän runt 1300-talet som man började sy figursydda klänningar och jackor, dessförinnan var det väldigt mycket vidd i kläderna. Så jag har svårt att tro att man hade tighta kläder på vikingatiden, för att under 1000-1300 göra helt om och ha lösa kläder, och sedan göra helt om igen och börja med tighta kläder på 1300-talet. Det rimmar lite illa på nåt sätt. Arbetar man fysiskt så behöver man kläder med svängrum och vikingarna hade ju ingen adel i den bemärkelsen som det fanns på 1300-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-17 00:47
#6

#5 nej precis, även en hövding kunde göra nytta i ett slag om byn skulle bli anfallen (inbillar jag mig iaf.) och i alltför snygga o tjta plagg så gör man inte någon större nytta om man inte kan röra sig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2010-01-17 13:03
#7

#5 och 6

Jag håller med er, det låter helt fel att ha något tajt… Plus att jag tycker det är gräsligt med en tub till hängselklänning.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2010-01-17 13:23
#8

#7 det finns liksom en anledning till att tubtoppen inte överlevde 70 och 80-talet ^^

skämt åsido. Visst hade man kanske figursytt till en viss del, men inte så löjligt tajt att man inte kunde röra sig ordentligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-01-17 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Snor tråden lite…

Såhär ser min hängselklänning ut. Sydd i all hast inför lajv, skapade mönster på frihand.

Skulle jag vara helt ute och cykla om jag visade upp mig i mer seriösa sammanhang i denna eller är det "funkar" status på den?

LinaN
2010-01-17 18:10
#10

#9 den kan du med gott samvete använda. Såg jättebra ut, och ditt lilla förkläde vart ju urmysigt! Sånt sa jag också fixa mig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-17 18:58
#11

#9 Funkar! Glad Du är ju smal, så en lite rakare modell (som din klänning) funkar ju på dig utan att det ser ut som ett yllefodral.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2010-01-17 19:44
#12

#9 Precis som det andra säger ser det där super bra ut!

Dock är jag rund som en lite fotboll och måste ha vidd :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2010-01-17 19:56
#13

#12 som jag då ^^ rund o go och litet sladdrig på mitten :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2010-01-17 20:20
#14

#13 Hahahahaha Ja! precis så! :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rajka
2010-01-17 22:00
#15

Tack - vad skönt (å vad snälla ni är!! På fotot var jag vältränad men har inte lyft ett finger på hela hösten så jag känner mig väldigt sladdrig på mitten (har fött 2 barn) så era kommentarer värmde verkligen, för jag kan fortf ha klänningen Glad)

#9 ja jag gillar oxå mitt långa raka förkläde. Det har jättelånga knytband så jag sätter förklädet strax under bysten och lindar knytbanden fram i kors och bak på ryggen igen.

LinaN
2010-01-18 09:18
#16

#15 har man fött två barn så har man lov o vara sladdrig på mitten, en annan har ju inte en lika bra anledning till att vara sladdrig. ^^

kan du ordna en bild på bara förklädet hur det ser ut? *blink blink*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

helvilissa
2010-01-24 13:57
#17

hur är det med vidden på överklänningen? ska den vara tajtare eller vidare än särken…?

tänkte att det skulle se lite dumt ut med en som är tajtare än särken men min särk är väldigt vid…

Ahnna
2010-01-24 14:00
#18

#17 Ungefär samma lika tycker jag blir bekvämast. Men huvudsaken är ändå att du kan gå och röra sig utan att hindras av kjolarnas vidd. Kan du det så spelar det ingen roll om underklänningen är lite vidare än överklänningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-01-24 16:14
#19

#16 det kommer men just nu ligger det väl nedpackat i lådan i förrådet ute på den snötäckta tomten *brrrrr*

E
2022-02-16 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Får se om det går att väcka den här tråden. 😁 Hur är det med hängslekjol som är öppen fram och inte har kilar? Hittar en del bilder på den modellen.

(Lånad bild från Pinterest)

Annons:
Upp till toppen
Annons: