Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1966 ggr
Ahnna
2010-01-11 22:34

Ska vi förändra oss?

Det har ju kommit fram lite nu och då under åren att vissa medlemmar tycker att sajten borde heta nåt annat än Medeltiden och rikta in sig på historia i största allmänhet. Vad tycker ni medlemmar? Om sajten ska ändra inriktning, finns det då någon som vill ta över som Sajtvärd?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2010-01-11 22:35
#1

Jag röstade på "vill bara läsa" för att bättre kunna se vad ni andra tycker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-11 22:54
#2

Jag tycker det är bra som det är.Flört 

Nämen det står ju redan i "välkommen till medeltiden" att det inte bara är medeltiden som diskuteras här (även om det kanske är vad de flesta föredrar att diskutera?).  Jag faller ju lätt in på 1800-talet till exempel, men det har jag aldrig upplevt som något problem, så behövs sajten verkligen förändras?  Fyller den inte redan behovet du nämner?

[trollduva]
2010-01-11 23:13
#3

jag tycker det är bra som det är=)

moondancer
2010-01-11 23:14
#4

Det är bra som det är tycker jag, behövs inget nytt namn bara för att vi diskuterar en lite större tidsepok än just medeltiden. Och medeltiden har en lite roligare klang än historia tycker jag.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
2010-01-12 01:04
#5

Jag håller med föregående talare och tycker det är bra som det är!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2010-01-12 01:10
#6

Tycker som jag tyckt tidigare, det är bara trams o byta namn på en fungerande sajt som folk faktiskt hittar till.

Och ska man hårddra det så ordet medeltiden visar på perioden mellan då och nu. Så egentligen är det ju medeltid ända sedan tex dinosarna dog ut fram tills idag ^^ väldigt naivt och barnsligt men ändock ^^ Det ligger en viss sanning i det även om den mörka medeltiden bara var under ett visst antal hundra år under de senaste 1000 åren.

Det är bara prettosar och yberkuckosar som brukar tycka man ska byta namn på saker o ting för att det inte passar dem… *minns ärkeknölen som föreslog att man skulle byta färg på Sveroks "märke" för att han inte gillade gult*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-01-12 10:28
#7

Min personliga åsikt, om jag törs dra den, är att vi ju diskuterar i huvudsak åren 1100-1500, det som vissa kallar "den riktiga medeltiden". Ibland diskuteras vikingar eller renässans, men inte dagligen.

Det är ju nästan bara vi nordbor som delar upp århundradena i vendeltid, vikingatid, medeltid och renässans. Pratar man om medeltiden i resten av världen så kan det betyda vilket år som helst mellan år 500 och 1600, även om man brukar precisera 1500-talet som renässans. (Eller från 1485 och framåt om man ska hårddra det.) Medeltiden, sett ur resten av världens perspektiv, är i princip perioden mellan Romarnas påbörjade nergång och renässansen. (Efter att Romarna släppte styret om Storbritannien cirka år 410-430 så började en ny "era" som påverkade hela Europa. Där någonstans börjar det som många idag kallar medeltiden, som ju var ett mellanting mellan den upplysta renässansen och den påtvingade romerska perioden i UK och flera andra europeiska länder.)

Skulle sajten byta inriktning så känner jag inte att det går att kalla den för Historia.iFokus, för det skulle betyda precis allt som har hänt - någonsin. Visst skulle det vara kul, för mig i alla fall, om sajten diskuterade allt från Romartid till 1899 typ, men vad skulle man kalla en sån sajt och hur intresserade skulle medlemmarna vara? Alla vill ju inte diskutera den viktorianska eran ena dagen och vikingar nästa, så jag tvivlar på att medlemmarna på en sån sajt skulle vara särskilt aktiva…?

Samtidigt är inte det här något självuppfyllande för mig, utan tycker medlemmarna att det borde bli en ändring så är det så.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-12 12:09
#8

#7 precis allt, och det innebär även WW ett och två, vilket inte intresserar mig det minsta. Samt en massa annat historiskt som andra kanske tycker är intressant men för min del så är det så ointressant att jag troligtvis skulle överge sajten helt och hållet.

Så ändra inget Ahnna, sajten är bra som den är. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
2010-01-12 12:11
#9

Jag tycker den här sidan är bra som den är!

Jag skulle tycka det var intressant med en sida är man diskuterade både antiken och 1800tal, men isf så skulle det kunna vara en sida för sig själv. Det finns ju ex. ridsport.ifokus och utöver det galopp, dressyr, hoppning, westernriding.ifokus, så varför skulle det inte kunna finnas både historia och medeltiden iFokus om nu folk är intresserade?

Lillyblossom
2010-01-12 14:22
#10

Håller med #9 helt och fullt. Finns det folk som inte tycker att deras intresse behndlas här på medeltiden.iFokus så kan de ju starta en ny för tex 1500-tal och framåt eller en för bara vikinga, eller vad det nu är vad dom vill precisera sig på.

Allt är bra som det är. Man blir ju inte illa bemött om man har lite frågor då och då om andra perioder.

Ahnna
2010-01-12 14:30
#11

#8 Tänk alla bibliska diskussioner om nya och gamla testamentet och kristendomens uppkomst för 2000 år sen, egyptiernas pyramider och morddraman för 4000 år sen, dinosauriernas frammarsch genom Nordamerika för 65 miljoner år sen, människans olika utvecklingsstadier för 15000 år sen och Olof Palme-mordet på 80-talet… Det låter väl kul? Tungan ute Förvisso kan det bli intressanta diskussioner, men som jag skrev ovan så tror jag inte att medlemmarna skulle vara så aktiva eftersom alla inte vill diskutera allt.

Om det fanns ett mellanting, som diskuterade tex. de senaste 1000-1500 åren, vad skulle man kalla en sån sajt?

#9 Ja, precis. Om det t.ex. skulle dyka upp Vikingar iFokus eller Renässans iFokus så skulle jag hänvisa såna diskussioner dit. Jag har själv varit nära att starta typ "Viktorianer" iFokus, eftersom jag älskar viktorianskt mode, men jag gillar 1700-talsmode lika mycket så det skulle krävas ytterligare en sida för att diskustera sånt. Så än så länge har jag inte startat upp nåt mer, det känns som att det skulle kunna bli en hel kedja med sajter…Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tina69
2010-01-12 15:30
#12

Jag är också helt nöjd som det är….

men vill passa på att fråga att eftersom lajv siten har försvunnit….

FÅR man prata lajv här då eller får alla HKare dåndimpen då?

Ahnna
2010-01-12 15:39
#13

#12 Vi Medarbetare diskuterade det för en tid sen, och kom fram till att lajv inte behöver diskuteras här. Varför? Har man en medeltidsfråga som man behöver svar på för ett lajv man ska åka på, så behöver man ju inte ställa frågan ur ett lajvperspektiv utan bara ställa frågan som vilken medeltidsfråga som helst. Andra lajvämnen (fantasy, vampire, framtidslajv, regler, sammankomster, föreningar, böcker och så vidare) är så långt utanför Medeltidens ämne så de frågorna hör ju inte hemma här i vilket fall.

Om du kommer på något som har med lajv att göra, och medeltid, som inte innefattas av det här inlägget så får du gärna säga till. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-01-12 16:04
#14

#12 sajten har inte försvunnit, den är nedstängd eftersom jag själv inte orkade dra hela lasset när en efter en Medarbetare hoppade av och loggade ens in en eller två gånger per år, samt att det alltid vart så dåligt drag där att jag insåg att jag orkar och kan inte driva en sajt när det finns större forum där folk hellre hänger. Samt så vart ingen intresserad av att ta över sajten så istället stängdes den ner.

Dock så kom vi ju fram till att frågor som rör lajv som tex kläder, utrustning, mat mm kan man ju ändå ställa här eftersom man kan ställa dem ur ett medeltida perspektiv. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skogselva
2010-01-12 19:30
#15

#11 Det du sade om viktorianskt hade ju kunnat bli epoker.ifokus (eller liknande), så hade ju både rokoko och viktorianskt rymt där. Flört

Annars är sajten bra som den är. De som tycker att sajten ska rikta in sig på historia i allmänhet kan ju ta saken i egna händer och fylla i en intresseanmälan och själva öppna historia.ifokus. Istället för att ändra på en redan existerande sajt, alltså.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

moondancer
2010-01-12 19:53
#16

#15 Epoker lät lite intressant…men frågan är om det skulle locka medlemmar…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Skogselva
2010-01-12 20:02
#17

#16 Jag skulle bli medlem Flört men jag förstår hur du menar. 

Jag tror dock att de som är intresserade av historiskt mode/design/epoker skulle komma.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-01-12 20:23
#18

#17 Kan inte du starta en sån sajt? Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-01-12 20:32
#19

#18 Jag skulle inte ha haft något emot det, det hade varit jättekul att syssla med, men jag tror inte att jag hinner med att driva två sajter samtidigt som jag pluggar. Obestämd

Får fundera lite på det…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-01-12 21:12
#20

#19 Skaffa Medarbetare? Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Skogselva
2010-01-12 23:19
#21

#20 Jag har inte kunnat låta bli att fila lite på det där. Fila är en underdrift, jag har t.o.m. gjort ett utkast på "Om sajten" - men ingen intresseanmälan ännu.

Men trevligt att vara förberedd om…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-01-13 10:39
#22

#21 Kalas! Jag kan alldeles säkert bidra med några artiklar! (T.ex. just nu jobbar jag på en promenaddräkt från senare hälften av 1800-talet, den skulle jag kunna visa med bilder hur man syr.) Tror att det finns flera här som har ett intresse även för åren efter renässansen, men man kanske skulle starta en egen tråd om det…? Typ "finns det något intresse för en sajt om epoker".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-01-14 23:55
#23

#22 Fast skulle inte det räknas som reklam för olanserad sajt?

Vilket dilemma egentligen, för det skulle vara intressant att veta innan man lämnade in ansökan… (då hade man ju också vetat vilka att skicka inbjudan till…)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-01-15 10:34
#24

#23 Men såna frågetrådar ser man ju hela tiden på andra sajter - t.ex. på Ridsport har det funnits trådar om en intressekoll för Dressyr, Hoppning, flera raser m.m.

Men å andra sidan så kan du ju lämna in en ansökan och göra en enkelt sajt till att börja med. Bjud sen in folk och se vad som händer. Blir det inget inom ett år så är det kanske lönlöst att fortsätta, men jag känner flera som skulle vara intresserade som jag kan locka dit. Alltid en början!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

korpklippan
2010-01-15 11:01
#25

#23 Jag är intresserad.:-)

Skogselva
2010-01-15 12:45
#26

#24 Okej, då är det jag som aldrig sett dem. 

Det är bra att det finns intresse, för jag är allt mer lockad att intresseanmäla. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2010-01-15 13:27
#27

Jag skickade in den.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Ahnna
2010-01-15 13:31
#28

#27 Yay! Excellent!

(Och för er som tycker att det här är OT, så tänker jag som så att en till sajt om historia kanske kan hjälpa Medeltiden att bli mer inriktad på bara medeltiden.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-15 17:48
#29

#28 VE och FASA!!! :D

tror det kan bli bra med en till sån här mer nischad sajt faktiskt :D

Där man kna läsa om dåtidens författare, modet, materialet i plagg, arkitekturen, dåtidens teater, samvaro, kvinnans roll, mannens roll, krig och annat under den samtiden…. hade vart jäkligt spännande! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skogselva
2010-01-15 19:08
#30

#29 Nästan så, eftersom mode och samtida händelser ofta går hand i hand, men mode/designhistoria var väl vad jag hade tänkt mig… Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-01-15 19:57
#31

#29 Lugn! Jag menar förstås vikingatid, medeltid och renässans. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: