Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 4948 ggr
LinaN
2010-01-18 23:57

Längd på S-kroks kedja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter här och funderar på hur många S-krokar jag behöver för att få en lämplig kedja att använda till min trefot… hur högt ovan elden ska den hänga för att man ska kunna stormkoka det man lagar, osv…

Någon som har någon idé i frågan?

30 cm ovan mark, 40 cm? mer? mindre?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-01-19 11:49
#1

Det beror på:

hur hög eldstaden är

hur stora S-krokarna är

hur stor grytan är

Flört

Jag skulle skaffa/göra så många S-krokar att jag kan hänga hela klabbet nästan ner till marknivå, för då kan det aldrig bli för kort. Samt att man kan hänga den över en eldgrop utan att den hamnar för högt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-19 12:53
#2

#1 igår när jag röjde runt på vinden så hittade jag trefoten och den står relativt lättåtkomligt, ska mäta hur hög den är och sedan har jag inte den blekaste aningen om hur långa varje S-krok ska vara….

Grytan vi har är ju en 7-litare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-19 12:59
#3

#2 En S-krok kan vara pytteliten, lite större, jättestor eller bastardstor, beroende på ändamål. Ska du göra dem själv? Jag hade satsat på kanske max 10 cm långa.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-19 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 nej det blir inte att jag gör dem själv, har inte möjlighet att göra sådana… tror jag… kanske får se. Annars så har jag en vän som smider en del, men å andra sidan har jag en svåger som är allt utom som han borde som kanske kunde knacka ihopa dem åt mig ändå… får se hur det blir ;)

Bara för att understryka hurdan min svåger är och att han inte är svår att lura in på upptåg så bifogar jag här en bild. Så jag tror att det finns en möjlighet att han kan fixa åt mig gratis ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-19 13:11
#5

#4 Aaahhh!!! F*n, jag sitter ju och äter här…

Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-19 13:15
#6

#5 han hade ju iaf rakat benen ^^

Skämt åsido, men din tanke om att kunna hänga det även i en grop vart ju faktiskt väldigt smart… man vet ju aldrig vart man hamnar liksom… ^^

Sen ska vi ju ha vår fyrkantsstad som vi kan hälla grus i också… den måste jag ju ta o mäta ut…. *gäspa* vad jobbigt allt blev idag helt plötsligt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-01-19 13:25
#7

#6 Hihi! Du får sy en liten påse som du kan ha alla S-krokar i när de inte används. Kanske bygga in en liten låda i fyrkantsstaden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-19 13:27
#8

Som #7 säger, förvaringspåsar är grejen, de kan man aldrig få förmånga av Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-01-19 16:53
#9

#7 o 8 redan i planeringsstadiet ;)

Annars har man S-krokar både här o där och aldrig när man behöver dem! :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2010-01-23 15:08
#10

Du behöver väl inte göra hela kedjan av S-krokar? Det känns som om den kan rasa samman när man minst önskar det (t.ex. falla isär så man får s-krokar i elden när man lyfter av/på grytan)? Jag skulle hellre göra så att jag tar en kedja av lagom stora länkar, med 1 S-krok (eller karbinhake) i varje ände. Den ena änden snor man några varv runt trefotens topp, och låser fast i en länk med s-kroken/karbinhaken, den andra änden trär man genom grytans handtag och sen upp lagom längd och låser fast i lämplig länk i kedjan - då är det lätt att höja/sänka grytan när man behöver mer/mindre värme till maten.

LinaN
2010-01-23 16:59
#11

#10 där sa du något! :D

jag kompromissade litet nu och köpte S-krokar på ÖoB istället, så ska man bara köpa litet matt svart sprayfärg så går det tills vidare iaf.

MEn en kätting låter ju inte helt fel faktiskt… känns faktiskt mer pålitligt som du säger. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: