Annons:
Etikettallmänt
Läst 2675 ggr
Ahnna
1/13/10, 11:28 AM

Är alla medeltidare lika?

Jag har rätt många medeltidare och SCA:iter på min vänlista på Facebook. Nästan varje dag är det någon (tjej förstås) som vill ha choklad eller dricka te. Och väldigt ofta är det någon kille som nämner öl eller whisky och alla hans medeltidskompisar hänger förstås på.

Så jag bara funderade på om det kan vara så att vi som gillar historiskt återskapande på nåt sätt är väldigt lika i grund och botten - eller om alkoholhaltiga drycker är nåt man lär sig uppskatta om man är kille i medeltidssvängen, och dito med te och choklad för tjejerna? Vad finns det annars för förklaring till att vissa ämnen (som inte behöver vara det jag har nämnt här) ständigt upprepas inom medeltidskretsar? Jag känner t.ex. inga tjejer utanför medeltidssvängen som blir helt knollriga så fort te och choklad kommer på tal. (Flera av mina tjejkompisar som inte sysslar med historiskt återskapande är till och med ANTI choklad!) Och jag känner inga andra killar som kan sitta i flera timmar och prata om olika whisky- och ölsorter och hur man brygger/lagrar på bästa sätt och så vidare.

Jag tycker att det är fascinerande med såna likheter, men därmed inte sagt att alla som sysslar med medeltid tycker likadant.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
moondancer
1/13/10, 11:36 AM
#1

Diskutera alkoholhaltiga drycker kanske inte är jättekul, men kan vara ytterst trevligt att dricka. Dock känner jag att choklad funkar bra, och te…ja…Johanna håller på att lära mig att dricka te, så det ska väl gå det med någon gång. Själva konceptet fika är dock sjukt trevligt. Tror jag tycker lika mycket om att fika och ta en öl…men så är man ju inte fullblodig medeltidare. Är ju viking Tungan ute

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Meli
1/13/10, 12:14 PM
#2

Hehe choklad och te sa du?  Mm te är nog mer eller mindre basdrycken för mig (annars vatten)- älskar div gröna teer men även kryddteer och har börjat testa vitt te. 

Choklad är något jag försöker undvika, då jag är alltför förtjust i det.;)  Älskar den med chili (Lindhs tror jag), men nästan all mörk choklad går ner.  Dock äter jag inte gärna de fettreducerade.

Whisky och öl förstår jag mig inte på alls, men det är ju intressant att höra hur andra upplever det.Glad

Ahnna
1/13/10, 12:29 PM
#3

#1 Fast du räknas till medeltidare i det här sammanhanget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
1/13/10, 12:30 PM
#4

Mjaae, då är jag nog mera inne på öl och egenframställning av alkoholhaltiga drycker såsom glögg, mjöd och kanske något gott spritigt (egenkryddat förstås). Men det är nog mest för att det är skoj att se om man kan göra det själv. Jag och min sambo (anthka som kanske de flesta känner till här) brukar göra egen glögg och experimentera oss fram till olika sorter.

Men annars gillar jag att diskutera vardagsliv, försöka få en historisk inredning hemma (personlig) och föra mitt heliga kall och korståg mot fusk inom återskapning framåt Skrattande, såsom stickade brynjor m.m…  all makt åt oss HK:are, världens befriare! :)

Anthka
1/13/10, 12:48 PM
#5

Te är mäkta populärt inom "alternativa" kretsar (tänk estetare, yllebarn etc.) Så jag har upplevt te kulturen utanför medeltidskretsar. Choklad däremot, det är en helt annan sak…

#4 försöka duger, en full historisk inredning vill din sambo inte ha (känn dig motarbetad ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/13/10, 12:50 PM
#6

#5 Det är någonting med choklad och hantverk som går väldigt bra ihop… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
1/13/10, 12:52 PM
#7

#6 jag har alltid varit chokladfantast, men inte fören jag hamnade i Nordic har jag träffat på andra lika stora chokladfantaster Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/13/10, 12:56 PM
#8

#7 Lite samma här, eller rättare sagt när jag började med historiskt återskapande så kom jag snart underfund med att just te och choklad var ett "måste". Alla jag har varit hemma hos, alla jag har hantverkar ihop med, alla jag har bott i paviljong med och så vidare, alla de tjejerna har haft minst 10 olika tesorter att välja bland (och absolut inte påste!) och minst 2 olika sorters choklad på lager samt i perioder ytterligare 4-5 sorter, plus att de gärna avnjuter en kopp varm choklad med grädde ibland. Det slår likom aldrig fel! Skrattande *räknar hur många chokladsorter jag själv har just nu*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/13/10, 1:02 PM
#9

#8 hmmm *funderar över hur många tesorter som står i hyllan* choklad är det dessvärre dåligt med här hemma, det ligger en stackars bit ingefära/citron i en skål (men det är enbart för att jag förtillfället inte tycker om den smaken). Choklad har en tendens att ta slut snabbt, undrar varför… Oskyldig

Drickchoklad gör sig bäst på kako, råsocker och varm mjölk det är i alla fall min fasta övertygelse. Och så lite nyvispad grädde i *mums*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
1/13/10, 1:14 PM
#10

#9 Mm låter gott.Glad  Har en variant med kakao, råsocker o grädde som rörs ihop och som man sedan slår skållhett vatten över.^^ 

#8 Märkligt det att medeltidsintresserade överlag ska ha samma smak när det kommer till sånt.:)  Har du hittat några fler likheter?

Hammarskogen
1/13/10, 1:57 PM
#11

Jag vill ha rom i min choklad, wisky i teet, vin till den mörka chokladbiten och mörk choklad till kaffet. Ölen får numera stryka på foten pga gluten men är god till mjökchoklad av anständig kvalité, det kommer jag tydligt ihåg.

Te är väll lite alternativ, kulturell och intelektuell-kretsarnas dryck traditionellt

LinaN
1/13/10, 2:15 PM
#12

JAg dricker gärna varm choklad, det är jag uppvixen på ute i stallet när man var liten. På helgerna var man skötare på sin favoritriddskolehäst och var i stallet från 8 på morgonen tills föräldrarna kom och släpade ut en därifrån. Då hade jag ostsmörgåsar och varm choklad i termos med mig, och det vart långt innan mitt medeltidande kom igång.

Thé lärde jag mig att dricka på gymnasiet, dricker the flera gånger i veckan, tål inte kaffe tycker det är äckligt, kanske starkt kanelkaffe går ner nångång ibland. KAffeandedräkt är så vidrigt!

Alkoholhaltiga drycker är också av intresse, tycker om whiskey men min mage håller inte med mig på den punkten alls. Så får hålla mig till annat.

Men annat som är typiskt för medeltidare och sådant folk är ju at tman ofta har en väldigt rubbad humor, man är överpretantiös på olika vis, man har ALLTID någon form av handarbete med sig och har man inte det håller man på att krevera av att man är oferetagsam. Skissblock och annat i fickor och en bra penna så man kan skriva upp referenser, idéer och annat viktigt, eller bara att ha o klottra i.

Sen rent allmänt så är de flesta jag känner på ett eller annat sätt mer eller mindre psykiskt sjuka, depressioner, ångest, bipolaritet och annat sånt. som sagt mer eller mindre, allt från tendenser till självmordsbenägna. Antingen är de också jättesmala och nästintill undernärda eller överviktiga om än 1kg upp till 50-80kg extra…. Allt detta på gott och ont. För oavsett hurdana de är så är deras utrustning alltid bättre än min ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
1/13/10, 2:37 PM
#13

Kom på en sak, stickmänniskor är ofta både stora te drickare och chokladätare. Jag har varit med om flertalet byten som går ut på att man skickar garn och te (eller garn och choklad) till någon och får detsamma från någon annan trevlig stickmänniska.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Meli
1/13/10, 2:46 PM
#14

#13 Hm så kreativa människor över lag tycks gilla choklad och te?  Undra varför.

Zadeira
1/13/10, 3:02 PM
#15

Då är jag nog inte riktig medeltidare då ;)

Choklad tackar jag sällan nej till, men te är inte det bästa jag vet. Det går om jag är å humör och finns nån god smak, men hellre kaffe (med mjölk).

Min aicke-medeltida vänner är mer te-människor än jag ;)

[trollduva]
1/13/10, 4:08 PM
#16

te driker jag aldrig och det är väldigt sällan jag dricker något med alkohol i,gör gärna mjöd till andra bara jag slipper drika den självSkrattande

Ahnna
1/13/10, 6:54 PM
#17

#16 Haha, så gör jag också! Skulle aldrig falla mig in att dricka mjöd, men det är kul att experimentera med själva tillverkningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
1/13/10, 6:59 PM
#18

#16, #17  mjöd som är så gott.  Hade ni bott bättre till hade jag nog utnyttjat eran experimentlusta Flört

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
1/13/10, 7:02 PM
#19

#18 Kanske tur att det är så långt då! Vi vill ju inte göra dig till alkoholist. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/13/10, 7:22 PM
#20

#14 snarare de kreativa som håller på med mjuka material, jag vet inte om några smeder eller träarbetare som tycker om te och choklad…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
zayla
1/13/10, 11:47 PM
#21

Förvånad Intressant läsning!!!  jag som sagt inte är inne i svängen (än?) gillar också te o choklad. Cool  Det gör min historieintresserade kompis också. Det låter som om det är en trend idag för ovanliga människor och vi vanliga.

SHV-Pysen
1/14/10, 11:01 AM
#22

Choklad i all ära, men inte dricker jag det ofta. Det blir väl någon gång på vintern när man ska ut i skogen sen äter jag väl choklad minst en gång i veckan oftast.

Te, inte min grej. Den ända varma dryck jag tycker om i stort sett är varm choklad isf. varken te eller kaffe. nej usch!!

Öl däremot är väldigt gott! Fast jag är under 18 så jag får ju förstås inte dricka, men det behöver vi inte tänka påOskyldig. I november ändras det ;)

Ahnna
1/14/10, 12:07 PM
#23

#22 Du får dricka om du blir bjuden av en vuxen, i vuxet sällskap. Men du får inte köpa. Än.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: