Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5421 ggr
SHV-Pysen
2010-02-04 19:18

Vad ska jag sy för klänning?

Jag har två meter grönt ylle som ska bli en klänning, men efter timmar med näsan i böcker och framför datan (vilket jag inte gillar, för tiden går åt så fort!!) så har jag inte hittat nått. vet inte vad jag ska sy. Jag har vandrat mellan vikingatid och 1400tal fram och tillbaka. Nu har jag kommit fram till att det är lättare att be om hjälp här istället. sparar nog en massa (redan förlorad) tid.

Jag vill ha något som är lätt att sy, figursytt dock. Hade tänk att brodera något på den sen också. Just nu är jag bara tacksam om jag får något mönster till en klänning.

Tanken är att klänningen ska vara hk (förutom det faktum att alla osynliga sömmar kommer vara maskinsydda. handsy blir bara 1000 grr värre. jag har inte lust att gå på en marknad och så plötsligt spricker klänningen upp.)

vore väldigt tacksam för tips på mönster, hemsidor och söktermer.

Min grundidée var en svensk klänning från 12-1300talet men det har ju ändrats fram och tillbaka så nu nöjer jag mig med det mesta, oavsett land eller år.

Annons:
Schannalle
2010-02-04 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hur lång är du? För i mina ögon låter två meter ylle till en klänning lite, men jag är åandra sidan van att köpa tyg åt mig som är 180 lång och då krävs det minst 3 meter för att få till en hellång klänning med ärm.

Varför inte en 1400-talare med kort ärm och bred snörning framtill? Den är figursydd och pga den öppna snörningen framtill så är det enkelt att få till tajtheten. Vill du sen ha långa ärmar är det bara att sy ett par lösärmar och nåla på, skönt att kunna ta av när det blir varmt.

Mönster på en sådan klänning har jag inget att dela med mig av, men konstruktionen är relativt enkel. Fyra paneler, som ställs ut eller förses med kilar för att få vidd. Längs mittsömmen så klipps helt enkelt en bit bort beroende på hur stor glipa man vill han. Sen två korta ärmar, där ärmsömmen går längs baksidan av armen.

Här är det någon som har sytt en sådan klänning: http://matildalazouche.livejournal.com/1224.html

Dock kan det göras enklare, men kilar från midjan och neråt och utan kil i ärmen.

Ahnna
2010-02-04 23:18
#2

Jodå, två meter räcker, om det är minst 140 cm brett. Man får trixa lite när man lägger ut bitarna på tyget, men det går.

Vill du sy 1400-tal så är förslaget i #1 en vettig idé, men den kräver att du har en underklänning (linne) och en mellanklänning (tunnt ylle eller siden) också. Se bilden i #1.

En figursydd cotehardie (1300-tal) kanske kan vara nåt annars? Det här mönstret kan säkerligen Handelsgillet ta hem, de köper andra mönster av samma företag. (Om de inte redan har nämnt mönster hemma.) Med en cotehardie kan man fuska och inte ha alla underplagg, men vill man vara HK så har man det förstås ändå. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-04 23:23
#3

En vanlig enkel klänning baserad på rektanglar, fyrkanter och kilar för att få vidd. Ger maximalt av tyget eftersom det bara är räta stycken. Modellen har belägg in på 1300-talet (och med ett släp kan den bli riktigt lyxig).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-02-05 02:24
#4

F.Y.I så handsömmade sömmar håller enligt mig bra mycket bättre än maskinsydda.

Jag har ju en klänning sydd i det fruktade SA-figurskuren klännings-monstret som jag sydde på maskin, varenda söm har gått upp på den, alltid på olika ställen även om jag lagat med maskin, men sen jag började laga för hand så har jag inte haft det problemet. Idag är den klänningen nog mer handsydd än maskinsydd skulle jag tro. och baksidan är inte vacker att skåda så mycket trådtrassel och omsömningar där är men den håller än, över 10 år sedan den syddes :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
2010-02-05 11:57
#5

Jag visste väl att det skulle vara så mycket lättare att skriva här.

#1 den var jättesnygg, definitivt något jag kan tänka mig

#2 den var också snygg. nu kommer jag få beslutsångest istället Tyst

#3 någon bild?

#4 klart bevis på hur dåligt jag syr för hand då ^^

Schannalle
2010-02-05 12:24
#6

Visst för att sy en kortärmad 1400-talare behöver du en särk, men det skulle jag vilja säga att du behöver i vilket fall som helst, dels för att inte smutsa ner din fina ylleklänning och dels för att slippa yllets klifaktor.

Angående att det skulle behövas en mellanklänning, se länken jag skickade. Hon har löst det hela genom att ha en yllebit i annan färg som hon har under snörningen, enkelt och man slipper mellanklänningen.

Annons:
SHV-Pysen
2010-02-05 12:34
#7

#6 en särk under kommer jag självklart att ha. Jag har redan en hemma men jag har tänkt sy en ny till den här för att matcha bättre. att ha en tygbit under var smart… kände att det säkert skulle bli olidligt att gå omkring i tre lager på sommaren..

Ahnna
2010-02-05 20:29
#8

#6 Tittar man på målningar så har de nästan alltid en mellanklänning (färgad) vars ärmar syns under de korta överärmarna. Bakom snörningen, om den är bred, så ska det sitta en "modesty panel" i en annan färg, det syns också på målningarna. Glad (Dock ska den sluta där snörningen slutar om man ska tro målningarna, men hon i bloggen har gjort sin tygbit lite större än snörningen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-02-06 11:00
#9

Jag har än så länge bara en "riktig" klänning, en mellan/överklänning i tunnt ylle, med den på så blir jag godkänd av mina kräsna reanactment-polare. Nu kommer jag visserligen sy en klänning med kort ärm som jag kan ha som överklänning, men mest troligt är att jag kommer ha den med bara särk och kanske lösärmar…

Så jag skulle nog säga, sy en sån där klänning med snörning och skaffa en bit ylle att ha som "modesty panel" om du inte har lust/ork/råd/tid att göra en riktig mellanklänning.. Annars skulle jag nog, om jag var i din sits, göra en kortärmad klänning med knappar fram.

Upp till toppen
Annons: