Annons:
Etiketttv-film
Läst 3887 ggr
SHV-Pysen
2010-02-04 18:14

Tv-tips; Legend of the Seeker

Imorgon (fredag) kväll så har serien "Legend of the Seeker" premiär på sexan, kl. 20.00.

Har inte läst nått om det, men det tycks vara någon medeltidsinspirerad fantasyserie iaf. tydligen skaparen bakom spiderman eller liknande som gjort den.

Ska bli intressant att se vad det är för nått.

Annons:
Gudris
2010-02-04 18:24
#1

Det är en sjukt bra fantasyserie (som bok iaf, har läst många av böckerna men inte alla än…). Kan tänka mig att kläderna är lite medeltidsinspirerade iom att det mesta inom den typen av fantasy är lite så, men jag skulle gissa att det mesta är fantasi :)

Kan ju tillägga att det är en del övernaturligt med i serien, det är sjukt spännande!

Skogselva
2010-02-04 18:53
#2

#1 Blir huvudkaraktären "skickad" in i framtiden och berättar en saga för sin flickvän? Men sedan så visar det sig att "framtiden" är en hallucination som elakingen skapat åt honom, och att elakingen i själva verket är flickvännen i hallucinationen?

(Tänkte om du läst böckerna att du kanske vet - låter det ens bekant?)

När jag var i Madrid förra våren såg jag just detta, men kom in mitt i programmet så jag har ingen aning om vad det heter - har dock inte kunnat släppa det sedan dess. Vore coolt om det var samma serie, för den verkade bra OCH karaktärerna jag tänker på ser ut som de i trailern för "Legend of the Seeker".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2010-02-04 19:00
#3

P.S. Hoppas att det inte var ett spoiler alert moment D.S.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

wasp
2010-02-04 22:54
#4

#2, det är inte samma serie. Det här handlar om en helt vanlig ung man som upptäcker att han behärskar en speciell magi och måste förgöra den stora tyrannen…

Tyvärr måste jag säga att jag tyckte den var helt värdelös. (Har sett den förut.) De följer inte handlingen i böckerna och hittar på saker hej vilt. Bl. a så förlöjligar de något som kallas trollkarlens regler, i boken utgör de en stor del av den bakomliggande handlingen och ger oande konsekvenser lite här o var.Men i tvserien har man reducerat dessa till löjligt nonsens.  Vilket är irriterande. Men det som stör mig mest är att de har ändrat på huvudpersonen. I böckerna är han riktigt smart men i tvserien är han korkad och odäglig. Och då förstör man meningen med hela karaktären…

Ahnna
2010-02-04 23:20
#5

Som jag har fattat det så är den här serien 100% amerikansk fantasy i samma anda som Xena och Herkules. *ryser inombords*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-04 23:26
#6

#5 så så så, xena fungerar utmärkt en förmiddag om man är sjuk och uschlig och endast kan se på tv…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-02-04 23:28
#7

#6 Nej, det gör hon INTE och jag tänker inte vara kompis med någon av er om ni tycker det! Så det så.

Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-02-05 01:00
#8

Förvånad hur kan man inte tycka om Xena Warrior Princess?! (Full med irriterande anakronismer, visst, men ändå… det är ju Xena) Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2010-02-05 02:14
#9

*ilililililililililiiiiiiiiiiiihhh!* Xena är bäst!

kläderna är SÅÅÅÅÅ tacky, karaktärerna sånna chabloner, men oj vad serien växer! säsong 1 är mestadels bara genomlöjlig, men någonstans i säsong 2 börjar det hända saker och serien får mer innehåll på djupare plan. Men visst, det blandas hejvillt med framtidsavsnitt där xenas ättling gräver upp hennes chakram, andra där hela avsnittet är en musikal osv osv…. men sista säsongen verkar godis om något… har inte tittat igenom den ännu.

Sedan gav Xena upphov till en stor debatt om lesbiskhet och kvinnokamp. Mej gilla ^^ speciellt biten med kärleken mellan henne och gabrielle :D

Däremot så är planen att börja titta på den här nya serien, jag tycker att den verkar hålla långt mycket bättre kvalisort än alla robin hood-serier som florerat de senaste åren… :)

*hjular iväg och gör frivolter á la Xena med det karaktäristiska tjutet ^^*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2010-02-05 10:34
#10

#4 ok, tack för infon, då tänker jag inte se den… De där böckerna är lite heliga för mig, och som du skrev, det är ju de oanade konsekvenserna som gör dem så sjukt bra. Allt de gör har en betydelse mer eller mindre.

Kollade lite på en sida där de visade karaktärerna och jag blev lite fundersam när de ser så fel ut (en INTE snygg Richard, en Zed som ser för ung ut, en Cara utan fantastiskt fläta??? det är ju inte ens svårt att fejka..)… Tack för att du stoppade mig! Ska nog ta och beställa nästa bok i serien istället, jag är en sån sucker för dem…

Ahnna
2010-02-05 10:40
#11

Jag känner inte er! Förvånad

Nu när jag vet att ni tittar på Xena så vill jag inte känna er heller! Tungan ute Tungan ute Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-02-05 13:13
#12

Guess what - Sam Raimi som producerade Xena, producerar denna serie också Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Jinaum
2010-02-05 13:30
#13

Men så fel kan det ju inte bli? Det är ju skaparen av spiderman! ;P

Annons:
Ahnna
2010-02-05 20:23
#14

#12 Jag är inte förvånad!

#13 Det är inget att skryta om! Flört

Jag läste i Arbetarbladet idag att serien är "löst baserad på böckerna", så det låter ju inte som att de har försökt så väldans mycket att följa storyn. Det låter mer som "Vad bra, en bok som vi kan använda som bas och så skriver vi vår egen historia!"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-05 22:33
#15

*kräks* sambon insisterade på att slå på för att se vad det var (och sedan försvinna med fjärrkontrollen) isch usch och fy det var ju nästan lika illa som serien Merlin…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Skogselva
2010-02-05 23:38
#16

Ju mer folk trackar ned på en bok/film/serie ju mer sugen blir jag att se den… om folk däremot tycker att det här var jättebra så skulle jag inte vilja se/läsa det om mitt liv så stod på spel. (Därför har jag aldrig läst Harry Potter.)

Merlin var bra, Xena är suveränt bra, och jag är övertygad om att jag kommer tycka om Legend of the Seeker (om inte annat för att alla andra inte gillar den.) Undrar när teven är ledig så jag kan se det jag spelade in ikväll… Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2010-02-06 00:22
#17

#16 jag blev positivt förvånad, det vart bättre än väntat. Så jag ska forsätta titta på serien.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-02-06 00:31
#18

Jag missade det hela så jag får se om det går någon repris. Var upptagen med att göra i ordning fina gula sköldar till våra nybörjare och nita om min gamla som nu skall slås ihjäl i show fight =3

Skogselva
2010-02-06 00:32
#19

#17 Jag ska se så fort jag får en chans, men jag missade tio minuter på andra avsnittet för jag visste inte att de körde dubbelavsnitt. 

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Gudris
2010-02-06 10:51
#20

Läs böckerna istället, de finns på de flesta bibliotek, och är sjukt spännande (nej jag såg inte på serien igår Tungan ute)

Annons:
Ahnna
2010-02-06 10:56
#21

Den här diskussionen hör bättre hemma på Fantasy iFokus. Eftersom det inte är något medeltida över serien så tycker jag att vi kan lämna den därhän. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-02-06 11:00
#22

Det håller jag med om :)

Heleneafelm
2010-02-07 18:25
#23

Måste bara få rekommendera böckerna (som är fantasy i en helt medeltida, men magisk, miljö) en gång till innan vi stänger butiken här…LÄS! I en sekvens dömer trollkarlen en grupp människor till det strängaste straffet som finns: att ta konsekvenserna av sitt eget handlande! Go Zedd!

 Cool

Ahnna
2010-02-08 16:45
#24

Det enda jag gillade med serien, efter det lilla jag hann se innan telefonen ringde, var att Craig Parker spelar Rahl. (Ni vet, den Craig Parker, han som spelade Haldir i "Sagan om Ringen"!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-02-08 17:09
#25

#24 va?! är det samma person? jösses, han vart ju bra mkt snyggare som svarthårig bad guy än en pålstoppad högalv. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-02-08 17:43
#26

#25 Jeppers! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Eelune90
2010-02-11 20:02
#27

Personligen tycker jag att denna serie är väldigt kliché, lite trött på hela den här "pojke-har-ingen-mamma-pappa-blir-världens-räddare" grejen tyvärr. edan dyker förälder upp osv..

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: