Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2647 ggr
Meli
2010-02-04 23:48

Fönster

Är det någon som vet när fönster med glasrutor blev så vanliga (o billiga) att en rik bonde kunde ha råd med sådana till sin gård?  Kan det alls ha fungerat i mellaneuropa under 1400-talet, eller är det för tidigt?

Annons:
Gudris
2010-02-05 15:52
#1

Jag skulle gissa att det är alldeles för tidigt, har ingen djupare kunskap i ämnet, men har för mig att man börjar se mer fönsterglas under 1600talet. Skulle nog inte tippa att bönder börjar med sånna traditioner tidigt…

Meli
2010-02-05 18:13
#2

# 1 Nej jag tänker oxå 1600 o typ borgarklassen, men frågar för säkerhets skull.  Inte fösta gången jag har fel när det kommer till något jag är övertygad om här.Flört

Men om det inte fanns fönster med glasrutor för rika bönder, vad hade de då?  Inga fönster alls eller fönsterluckor?  När började fönsterluckor användas i europa och vilka använde dem?  Kan min bonde tänkas ha sådana, eller blir det fel?

Ahnna
2010-02-05 20:19
#3

De tidigaste fönstertäckningarna jag har hört talas om var gjorda av urinblåsor från husdjuren. I städerna är jag övertygad om att glasade fönster kom hyfsat tidigt, speciellt för överklassens byggnader, men för bönder på landsbygden… Mjä, jag är skeptisk.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-02-07 12:08
#4

#3 Hm ok.  Vad borde vara mest troligt att en rik 1400-talsbonde använde då?  Fönsterluckor (utan rutor), pergament (läst att de anv som fönsterrutor rel sent i städerna bland mindre bemedlade), annan fönstertäckning eller inga fönster alls?

Vill ju inte skriva nåt helt åt skogen.Flört

Ahnna
2010-02-07 12:37
#5

#4 Fönster lär han ha haft, troligen med någon form av luckor för. Det kan ha hängt ett skirt tyg för gluggarna under det varma halvåret, och troligen något mycket tjockare på vintern som extra isolering mot drag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-02-07 12:44
#6

#5 Tack då får han ha så.Glad

Hm hur var det med fönster för mindre bemedlade under samma tid?  Finns det några belägg för att de hade fönster?  Om så, var det vanligt?

Annons:
moondancer
2010-02-08 14:08
#7

Det beror nog lite på hurpass rik bonden var, och hur mycket han ville skryta med sin rikedom

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2010-02-08 16:49
#8

#6 Fönster för ljusinsläpp och ventilation var nog ett måste. Timrade eller murade hus blir annars väldigt täta och framförallt mörka. Så jag tror alldeles säkert att det fanns ett antal fönstergluggar även i de allra minsta husen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: