Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 3968 ggr
LinaN
1/16/10, 2:06 PM

Ansiktsmasker...?

Detta är på snudd helt fel ände av medeltiden men jag står på mig och säger att det är medeltid ändå ^^ (även om maskeradbaler verkade ha blivit mer poppis framemot 1700-tal o senare)

Venetianska ansiktsmasker har ju använts otroligt länge, sedan medeltiden fram till idag. Men och jag funderar då på att göra mig en egen mask. Men vill inte ha den tunna plastiga varianten som man kan köpa i hobbyaffärer utan något som är litet mer stadga i, kanske inte porslin men tjockare och pålitligare plast, för att kunna tillverka en mask utifrån det.

Har funderat litet på att göra i gips, men det är kladdigt och tämligen besvärligt. Håller nu som bäst på att leta efter inspirationsbilder mm.

Helmask eller halvmask spelar ingen större roll. Några tips? *letar vidare*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
1/16/10, 2:23 PM
#1

Om du ska göra gipsmask så rekommenderar jag verkligen att någon lägger den på dig :) är inte jätteenkelt att göra det själv.

Jag har gått en kurs där vi gjorde masker av betong. Om du är intresserda kan jag göra en detaljerad beskrivning med det tar någon vecka att göra dem.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Lillyblossom
1/16/10, 4:57 PM
#2

Vi gjorde halvmasker när jag gick drama. Vi gjorde i och för sig i gips och precis som #1 säger bör du ha någon som lägger det på dig. Men det är väldigt, väldigt enkelt! Smörj in dig noga med vaselin först annars så blir det jobbigt…. ;) Kommer inte ihåg vad som kunde hända annars men allmänt krångel och kanske lite smärta när man tar bort den kanske?

Jag skulle tro att det går bra och göra i pappier macché (har ingen aning om hur det stavas) också går bra. Tyvärr är det ju fortfarande biten men kletighet kvar…

Om du gör i gips så försök att inte ha för mycket vatten på. Det både rinner och så tror jag vi lät maskerna torka en del på ansiktet. Det går ju fortare om dom inte är helt indrånkta i vatten då…

P.S Det går att förstärka olika drag, typ ögonbryn, eller lägga till andra roligheter, som vårtor, med gips. Superkul! :D

Jinaum
1/16/10, 6:19 PM
#3

#2 har för mig att man använder vasilin för att gipsen inte skall bryttas sönder och torka ut huden.

Om man nu inte har vasilin går det ju också med plast folie, lite bökigare odck får jag säga och dessutom så blir det veck efter folien när det torkat. Så vaselin är helt klart det bästa tycker jag i alla fall.

Men jag tror också gips är det lättaste sättet. Kommer dirket inte på så många nadra alternativ heller. Är ju jobbigt att göra något sådant i lera skulle jag tro.

Meli
1/16/10, 7:24 PM
#4

Vet inte hur "standardsättet" att göra gipsmasker på är, men jag gjorde en där jag använde gasbinda behandlad med gips, för en massa år sen, och det gick alldeles utmärkt att göra utan hjälp.  Stod framför spegeln när jag lade på lagren.

Minns dock inte om jag doppade gasbindan i gipslösningen eller om jag strök på den allt eftersom.  Inte heller minns jag hur många delar gips och vatten jag använde.:/  Dock smorde jag in ansiktet före.

Någon aning när under medeltiden man började använda masker? Glad *nyfiken*

Ahnna
1/16/10, 9:01 PM
#5

#0 Läder! Inget krångel, bra stadga och helt HK.

#4 Menar du att du doppade en gasbinda i gips? Låter krångligt. Varför inte använda gipsbinda istället? (Alltså en gasbinda med torkat gips "invävt" som man lägger i ljummet vatten så blir det som en blöt linda av gips. Torkar på ett kick och går att släta ut hur fint som helst.) Såna finns på Apoteket, kostar 15-20:- styck har jag för mig.

Carnevale blev väl, om jag inte missminner mig, poppis i Italien under renässansen. Venedig framförallt har en känd carnevale varje år, men även i andra länder (t.ex. USA) så förekommer carnevale-firande. Googla på t.ex. "carnivale Venezia" så hittar ni väldigt skojjiga bilder på modernt karnivalfirande med masker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
1/16/10, 11:39 PM
#6

#5 Ah.  Låter mkt smidigare med färdigbehandlad gasbinda ja.  Visste inte att såna fanns.. Skäms

Annons:
korpklippan
1/18/10, 10:21 PM
#7

Hittade på nätet Mapont & co. I rullgardinen finns olika sätt att gjuta en mask beroende på om vad man är ute efter. Finns t.ex. Alginat, latex, gips, silikon och gelatin. Kanske finns nåt av intresse.

Här finns en how-to sida från bas till tre olika masker i gips.

Upp till toppen
Annons: