Annons:
Etikettallmänt
Läst 2634 ggr
Zadeira
1/19/10, 7:13 PM

Kompisar med intresse?

Detta inlägget gäller era vardagskompisar, sådana ni umgås med ofta på riktigt.

Har ni många kompisar i er närhet som ni umgås med ofta som delar ert intresse för medeltid/vikingatid och historiskt återskapande på alla de sätten?

Är ni på samma nivå när det gäller HK-tänk, eller skiljer det sig där? Kompletterar ni varandra genom olika hantverksintressen eller ägnar ni er alla åt samma grej? Sitter ni hemma hos varandra och hjälps åt med historieskapandet eller har du otur och bara har kompisar som tycker du är tråkig som ständigt ska sitta och handsy ditt nästa projekt när ni ska se film tillsammans?

Ja helt enkelt, hur fungerar ert historiska intresse i vardagsrelationer med kompisar?

Annons:
Meli
1/19/10, 7:49 PM
#1

Ja du..  Det är tyvärr ingen av mina kompisar som är intresserade av tiden före trettiotalet.  De är dock ganska avslappnade och tar mitt intresse med ro.  (Däremot älskar de fantasy.Flört)

Izolde
1/19/10, 11:01 PM
#2

Mina kompisar är inte heller något vidare intreserad av medeltid/vikingatid. Så på den fronten är jag ganska ensam:S

Jinaum
1/20/10, 12:17 AM
#3

Alltså, jag har typ skaffat mig kompisar igenom min härkamp. Så det har blivit att jag lärt känna folk pga att de kanske sett mig någonstans eller hittat kort på bdb eller något osså visat intresse. Så jag har lärt känna folk via det. En är som en bror för mig, en annan min vapen syster och en en go hantverks polare.

Sedan är vi helt olika i tänken. Jag är perfektionisten. Allting skall åtminstånde se ok ut och smälta in medens min "bror" är mer. Äh, bara det liknar så funkar det. Men han är samtidigt mycket mer pep och påhittig så vi är en bra kombination., Han hittar på och jag styr upp. Den andre känner jag inte så bra ännu men vi verkar vara på liknande nivå förutm att jag är pettig och bättre på att sy tydligen medens han sysslar mer med trä och läder. Så vi är en bra liten trupp vi tre iaf. Sedan umgås man inte lika mycket med de andra. Bara inte blivit av.

Men just de två nämnda umgås man mycket med och det är kul att kunna utbrista "Åh vad jag längtar efter att få min yxa!!!" Har nämligen beställt en TC yxa som jag bara väntar på att bli gjord och skickad :) hoppas innan halden i norge bara. :(

LinaN
1/20/10, 12:29 AM
#4

Min sambo tar det hela med ro, han låter mig hållas men suckar djupt när jag vill beställa tyger och bekymrat lägger han pannan i veck och säger "har vi råd med det då?"

De flesta vännerna har mer och mer hakat på, och är mer och mer intresserade, dock ligger ju jag ljusår före dem med mitt hantverkande men de är noobs och vill lära mera och är väldgt måna om att det ska bli rätt från början.

Sen finns det ju de som tycker jag är litet besvärlig när jag sliter fram en klänning och börjar handsy på bussen… men det är ju oftast inte folk jag känner ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
1/20/10, 12:50 AM
#5

alla mina närmsta vänner håller på med medeltid och tornerspel,så jag har aldrig några problem med domSkrattande

RosaGosa
1/20/10, 7:46 AM
#6

Har en kompis som jag kan diskutera medeltid o skapande med, det var vi som började det hela tillsammans på högstadiet och det har fortsatt upp igenom åren. Vi ska åka på marknad tillsammans i sommar vilket ska bli kul! Hon säljer läderhanverk…

Min syster är även hon intresserad, men mest av att bära kläderna ocha tt gå på event… hon har sytt en klänning men är inte lika intresserad att hantverka som jag är.

Resten av vännerna inklusive sambon är inte ett dugg intresserade men låter mig hålla på med mitt hantverk utan att vara nedlåtande. :-)

Annons:
Ahnna
1/20/10, 10:54 AM
#7

Jag umgås inte så mycket med "kompisar" utan snarare mina grannar runt om i byn. De är bönder och/eller hästmänniskor och deras intressen sträcker sig kanske inte så långt utanför det. Så inget prat om medeltid och historiskt återskapande där…

Min bästis, som bor så långt härifrån att vi sällan ses, har väldigt starka åsikter om återskapande, att det är rollspel precis som vilket "Drakar & Demoner" som helst, men hon har inte uttryckt nåt direkt negativt i övrigt. Men hon är inte en person som jag sätter mig och diskuterar återskapande med, för jag upplever att hon inte förstår, liksom. Vägrar man inse att det inte är rollspel när man blir upplyst gång på gång så känner i alla fall jag att det är ett hopplöst fall. Flört Men vi har annat gemensamt, så det kvittar.

De jag pratar återskapande med är folk som är med i samma föreningar som jag, t.ex. tornerlaget och SCA. Men de träffar jag så sällan, så det tillhör inte precis vardagen.

Kort sagt kan man säga att jag mest sitter och syr hemma solokvist, men det gör mig ingenting. Det finns ju internet! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/20/10, 11:39 AM
#8

#7 och telefon ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/20/10, 5:04 PM
#9

#8 You bet! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/20/10, 6:21 PM
#10

Jag umgås inte heller mycket med kompisar, diskuterar prescis som Ahnna återskapande med de i samma förening samt med sambon lite till och från när andan faller på.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
1/21/10, 3:20 AM
#11

Jag har en kompis som är lika intresserad som jag med hantverk, historia och viss återskapande, men då hon bor 30 km från mig så träffas vi inte så ofta men när det går. En annan kompis är också intresserad av historia och deltar gärna på marknader o sånt men inte i återskapande hantverk som den första o jag. Så jag är glad att de finns….

Salo
1/25/10, 5:14 PM
#12

Jag har inte direkt några kompisar här. De enda jag umgås med här i krokarna är de som har hästar i vårt stall och några är lite smått intresserade av medeltid. Och inte har jag några medeltidsintresserade vänner nån annanstans heller förutom i föreningen fast just nu umgås jag inte så vidare värst mycket med dem heller. Så det är mest jag och sambon.

LinaN
1/25/10, 5:22 PM
#13

Det känns nästan som vi är litet enstöriga :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
1/25/10, 5:57 PM
#14

#13 kanske beror på att väldigt många av oss bor i avkrokar av landet där umgänget/övrig befolkning är begränsat :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
1/25/10, 6:20 PM
#15

#14 måste ju vara så… men är det då någon man kan göra någorlunda generellt och vedertaget? att är man historiskt återskapande på någon punkt så är man litet av en enstöring och vill gärna bo litet avsides?

jag bor ju avsides också, bor ju i första lägenhetsområdet när man kommer in i stan från göteborgshållet till. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Varga
1/25/10, 6:43 PM
#16

Jag har den turen att ha en lajvande pojkvän ^^ Sen är vi väl inte jätteöverdrivet hk, Johan älskar steampunk och jag är lite mer åt "är det snyggt funkar det"-hållet. ^^ Dessutom är min ena bästis också lajvare, hon är inte heller speciellt hk (snarare jag som säger ifrån ofta där ;)) men det är kul att ha gemensamma intressen. Sen har jag väldigt många msn-kontakter och folk jag träffar någon gång i månaden som delar mina intressen.

Så finns det ju kompisarna som suckar när nålbindningen kommer fram också… :P

Jinaum
1/25/10, 8:24 PM
#17

Vi får skaffa typ forum träff! :P På passagen gör de ju så ibland att de har chat träffar :P

Anthka
1/25/10, 9:15 PM
#18

#15 mjae… Jag har vänner och bekanta (inom föreningarna) som är bosatta ganska mitt i sthlm, så det är nog knappast vedertaget att man bor enstörigt även om det är många som gör det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
1/26/10, 2:39 PM
#19

Hmm, många med sånt här intresse är nog lite lantliga av sig. Många har ju hästar också så det blir nog att många söker sig till landet och så men kanske inte just för att man är enstöring. Jag är enstöring mot min vilja kan man säga. Jag vill ha vänner och gemenskap men är lite socialt handikappad. De vänner jag en gång hade har jag glidit ifrån då de flyttat till annan ort och har egna intressen och nya vänner. Sen blev ju inte saken bättre när jag och sambon flyttade ifrån hans vänner så nu träffar man knappt nån. Man känner sig lite sorglig emellanåt.

Tomteslakt
1/26/10, 5:24 PM
#20

Hmmm, tja, bor ju som också på landet då Skrattande. Inte för att det är särskilt mycket folk här runtikring Gnesta med det intresset vad jag förstått, ett par stycken. Men vet att det funnits en del lajvare förrut iaf.

Vad jag vet finns det en riddare till precis i kommunen, men inte fler vad jag vet. Från samma förening som mig också att tillägga.

Annars har jag inte så överdrivet mycket polare utanför själva medeltidsföreningarna som hålle rpå med sånt här, men va tusan..det behöver jag inte heller. Ibland är det rätt skönt att ha folk på en internetuppkopplings avstånd också.

Annons:
Jinaum
1/26/10, 5:43 PM
#21

Sj bor man ju i en byhåla. Hjälper ju inte precis dock.. Men varit lantlig utav mig då ajg bott på gård.

Tomteslakt
1/26/10, 5:57 PM
#22

Tja, kan väl säga att Gnesta är rätt mycket av en byhåla också, iaf till mentaliteten hos befolkningen. På vissa håll snudd på inavel..hehe…

Håller man på med medeltid eller annat skumt ja då är man konstig eller udda, och det är aldrig bra att vara här. Vis av egen erfarenhet från grundskolan och ungdomsverksamheten här. Därav att jag inte umgås med folk härifrån heller.

MegN
1/27/10, 9:39 PM
#23

Jag har inte så många att dela intresset med. Och sällan någon med samma nivå av HK-ambition. Antingen är de mycket mer ambitiösa än jag själv (varvid man kan både bli lite trött och få lite dåligt samvete) eller så bryr de sig ännu mindre (vilket nästan är ännu mer enerverande…).

De som är HK-inriktade tycker ju t.ex. att det är rätt ointressant att göra trollkläder eller en läderrustning som aldrig har funnits utan bara är "historiskt inspirerad". Samtidigt har jag ju lajvare omkring mig som tittar konstigt på mig när jag säger att det vore coolt att kopiera ett historiskt plagg ända ner till stygnen…

Upp till toppen
Annons: