Annons:
Etiketthantverk
Läst 2953 ggr
JessicaN
2010-01-26 12:57

Sämskskinn som luktar

Hej!

Jag har en fråga om sämskskinn. Jag köpte ett häromdagen på Clas Ohlson (Oskyldig) och det luktar väldigt mycket.

Det är gjort av fårskinn och jag undrar nu hur man tvättar det eller vad man kan göra för att få bort lukten. Vill inte förstöra det, att det stelnar eller så eftersom det är så mjukt och fint nu.

Jag ska använda det till mina katters pälsar på utställning och vill då inte att dom luktar läder när dom ska upp för bedömning.

Tack så mycket på förhand! Glad

Annons:
LinaN
2010-01-26 13:11
#1

häng upp skinnet i ett välventilerat rum. Så kommer lukten ge med sig om någon vecka eller två.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JessicaN
2010-01-26 13:18
#2

Jag har haft det i ungefär en vecka, blir det skadat om man sköljer med vatten?

LinaN
2010-01-26 13:23
#3

#2 om du sköljer det med vatten så borde det stelna till men iom att det är skinn så kommer lukten gå ur omd et bara får hänga o vädra sig. Har du provat att hänga det ute under tak? på balkongen eller i garaget eller dylika?

tycker itne du borde skölja det o grejja. Vädring är det bästa på saker som luktar starkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JessicaN
2010-01-26 13:30
#4

Okej, tack så mycket för hjälpen :) Ska se om jag kan hänga ut det eller i garaget :)

Hammarskogen
2010-01-27 15:05
#5

Min favorit, tvätta med tvättmedel för helskodda ridbyxor. Då får du annan doft också. Mjukgör med att slida-böja-drag.
Sämskskinn används ju i bilshower o dyl för att torka lacken eftersom det suger vatten osv så bra. Efter torkning så mjukgör man det mekaniskt

Upp till toppen
Annons: