Annons:
Etiketthantverk
Läst 10077 ggr
LinaN
2010-02-10 23:36

Work in progress 9

Ni vet vad ni förväntas göra i den här tråden, so shoot! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Pialinn
2010-02-12 13:53
#1

Komentar till brickvavt band i förra tråden.

Har du trätt trådarna från rätt håll. Vissa brickor ska träs från vänster andra från höger.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lillyblossom
2010-02-15 00:02
#2

Ja, har fadruppelkollat det också. Har ingen aning varför det blir fel! Om det inte är fel i mönstret klart men det verkar ju skumt…. Och att det blir upp-och ner…..Blir gråhårig…. ;)

Ahnna
2010-02-15 10:26
#3

#2 I vilket fall som helst så verkar du ha vänt på allting, men hur ser väven ut? Ser den ut som korrekt brickbandsväv eller inte? För gör den inte det så kan du behöva vrida varpen i t.ex. varannan bricka för att det ska bli rätt. (Svårt att förklara.) Pröva dig fram, vrid brickorna inåt eller utåt tills du hittar rätt mönster, har du tur så är det bara ett par brickor som ligger fel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-02-15 11:25
#4

Tittade på väven och ser inte felet.

Du fick mönstret på avigsidan = vänd på bandet. Det går att göra en vetenskaplig förklaring i vilka fall man få väven upp och ned men jag brukar bara vända på den och inte bry mig mer.

Väven ser ut att stämma med hur du har ritat. Så frågan är - hur var det tänkt att det skulle se ut?

Misstänker att det är var du byter håll i vridandet som är problemet. Med samma uppsättning kan man väva ett stort antal mönster bara med att variera hur man vrider.

Lite fler bilder tack.Glad

www.spangmurs.se

Jinaum
2010-02-15 23:28
#5

Här är det wip gånger 5 eller något

Idag har jag ritat upp sköld drakar x2 och gjorde en igår. Det var inte så lätt då två bucklor var större än mönstret jag fått så det blev lite svärande å lite att rita för hand. Men nu är det klart för att målas så det skall jag börja med imorgon.

Kan ju skriva p unkt form istället:

  • Måla 3 st draksköldar ca 3 gånger minst.
  • Köpa 2 rundstavar och en påse dekorations spik. Därefter 12mm nubbs
  • Nita min egna nya sköld och tuggbena den.
  • Linolje bränna min spjutspets.
  • Skafta om spjutet och bränna in runnamn och måla dit färgerna som skall vara. Skall även göra detta på min vänninas spjut.
  • Fixa småsaker på mitt nya handtag till min kniv som gick sönder för ett tagsedan.
  • Hitta en päls mössa eller liknande att massakera till min fina luva och sy klart den. Bara sytt ihop fodret än så länge (för hand + för mig)
  • Sedan blir det väl att hjälpa min lilla "skydsling" att tuggbena hand sköld och fixa en skydds handske som jag var snäll och påbörjade åt honom. Därefter får jag väl hjälpa min vin att tuggbena hans sköld så det blir rätt då jag vet hur man skall göra exakt och inte han än så länge :P
  • OM jag nu hinner *tittar på listan som skall vara klar INNAN den 19e* Skall jag sy en skyddshandske för när jag gör tvåhands spjut.

Vi får se om jag hinner klart med att fixa allt! Visa saker måste. Så som kniv, spjut och sköld. Måste..

Jag är för snäll men man måste ju älska mig för jag är snäll å ställer upp när jag är ledig å har tid :D + för mig!

Om ni vill veta hur draken ser ut kan ni gå till www.vastgotahird.org

SHV-Pysen
2010-02-17 13:28
#6

Och jag klippt ut delar till min klänning, bara att börja sy ihop. Var dessutom i stockholm och på Panduro igår och köpte lite grejer till den, så nu är jag ännu mer sugen på att få jobba med den, men det kan jag inte. Skolan tar upp precis all min lediga. Jag kommer ångra att jag gik in på iFokus. Tiden är så värdefull nu

Annons:
LinaN
2010-02-19 18:47
#7

Jag är snart klar med mina underbyxor, eget påhittat mönster visserligen men ändå, de ska fylla en funktion och det får de göra också. Sen ska jag väva ett band att sy fast dels som dekoration och dels som knytband.

har inte rört mitt gröna bickband på ett tag nu. ska se om jag får tummen ur och orkar göra klart det snart.

Ska också ta ner madrassen från loftet och mäta den så jag kan börja skissa på sängens dimensioner så vi kan köpa virke och börja med den snart.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-02-19 19:27
#8

Mahahaha! Jag hann! Målade 3 st sköldar med lackfärg (piss jobbigt) med två lager, orkade inte det tredje, fixade min kniv och nu är spjuten klara då jag prackade på någon annan det. Så det blir kul å se hur det ser ut svärtat!

Idag fick jag en underbar rävpäls med till min luva. Kommer bli så snyggt med rävpäls till mulvadsbrunt ylle! :D Dock blir det ju inte nu till helgen, behöver mer tråd för att kunna göra något >_<

Började sy på den nya skyddshandsken med så det fattas bara läder och snörre i princip.

Så mina projekt just nu är min luva och skyddshandsken. Sedan skall jag ju ge mig på å brodera. Funderar även på födelsedags presenter. Svårt, men funderar på å antingen plocka ihop en liten påse med nålbindnings saker då personen går i sådan kurs eller göra henne en luva hon med bordyr på :P Så jag har funnit små projekt här med.

Sedan lära mig själv nålbindning och brickbands vävning. Så myche man vill göra… så lite tid :o

Men jag hann det viktigaste till idag! *seger dans*

Ahnna
2010-02-20 11:40
#9

Jag köpte ylle och linne till min 1500-talsrock igår, så nu måste jag sätta fart med den. Jag har ju en 1500-talsskjorta på gång också, som jag ska ha under rocken tillsamman med min röda kirtle som finns i någon av de andra WIP-trådarna. Jag skulle behöva göra en underkjol och ett par vadmalsbyxor också, eftersom eventet jag ska på i mars är utomhus nästan hela helgen. Så det kommer att vara kallt och uschligt! Men jag har ju gett mig den på att handsy hela outfiten så jag undrar hur mycket tid det blir över…

Om/när 1500-talskläderna är klara så borde jag sy en burgundisk klänning som kan matcha min 1400-talshatt. Dels så behöver jag något snyggare att ha på mig på eventet, de timmarna som det faktiskt är inomhus i värmen, och dels så har hatten suttit här länge nog utan att användas. (Jag har inga kläder som funkar ihop med den.) Jag läste också i senaste medlemsbrevet i SCA att drottningen kommer på eventet och har utlyst en liten inofficiell hattävling, eftersom hon älskar hattar. Inte för att jag tror att det finns något att vinna där, men det vore skoj att ha hatten på mig bara för att delta i "tävlingen". Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-02-20 19:57
#10

Har fått tvättat ett linnetyg som ska bli en struthätta åt en kompis som brände sig förjäkligt förra sommaren på foteviken. blir en strutis utan svans. :D

sen så har jag underbyxorna kvar, planer på att sy en extra tunika av ett linnetyg som ligger och skräpar, att göra klart mitt yllebrickband (det gröna) o diverse… sen har jag planer på att eventuellt brodera min grå struthätta och sen ska jag lyckas besluta mig för vilket linnetyg jag ska ha till foder iom att det blev fel färg förut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-02-27 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det är ju inte WIP längre utan avslutat :-)

Mitt (andra någonsin) brickband är klart.

3trådigt ullgarn från Korps och varpuppsättning från spangmurs.se.

Avser att använda det som bälte till min ullklänning (rätt eller fel?)

RosaGosa
2010-02-28 01:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det tar tid att sy när man har hjälp! :-)

håller på att nåla upp fållen på min kappa, den är snart färdig att användas, ska broderas på med när tid finns :-)

Ahnna
2010-02-28 18:52
#13

#11 Shit, vad snyggt! Skrattande Är det med "vanliga" vridningar, alla brickor på en gång?

#12 Gillar färgen! Schysst av katterna att hålla koll åt dig under arbetets gång! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rajka
2010-02-28 20:30
#14

#13, japp alla brickor på en gång. Men "ett varv för mycket". För att få det röda inslaget att synas där de vita möts och inte över en rad ljunglila mellan de vita så fick jag vrida 5varv ist för 4.

Jag är jättenöjd Skrattande

(men fick höra att det inte är så HK för att jag har tjocka garn och inte tunna?!)

LinaN
2010-02-28 21:42
#15

#14 personligen tycker jag att litet tjockare garn lämpar sig utmärkt till bälten för det blir stadigare än tunna garner som däremot bättre passar till band på plagg. Så jag hade inte brytt mig på det uttalandet. Var sak har sin plats, och tjockare garn passar sig bra till bälten och bärremmar

:)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-02-28 23:28
#16

#14 Det är helt sant att dåtidens ullgarn verkar ha varit väldigt tunnt, men tar man två tunna garner och tvinnar ihop så får man ett garn som är tjockt, så varför inte? Det är ju definitivt ingen otidsenlig teknik att göra så!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-03-01 21:18
#17

Det bör rimligen ha funnits tjockt garn av sämre ull redan på vikingatiden men det kan ju tänkas att man inte blev begravd i dem samt att man int la ned tid att färga de garnerna - men i alla fall.

Dessutom finns det egentligen bara fynd av gamla textiler från överklassen, då som nu hade väl de de tunnaste och finaste garnerna. Vad vanligt folk och trälar hade vet man faktiskt inget om.

Anthka
2010-03-02 08:18
#18

#17 Håller inte riktigt med dig där, Herjolvsnäsfynden från Grönland är 200 gravfynd från vanligt folk. Dessutom begravdes man inte i sina finaste kläder (som vanlig människa, adel var ju som bekant en annan sak) utan i enklare äldre kläder då de nyare, finare oftast ärvdes. Och ändå är det bara tunna fina trådar i tygerna.

Jag tror att det kan ha att göra med att man redan som riktigt liten fick lära sig att spinna (lättja är som bekant en synd ;) och med "yrkesstolthet" att göra, man gör det finaste och bästa man kan och slarvar inte med varesig vävning eller spinnande. Oavsett om man är yrkesvävare eller vanlig bondmora.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-03-13 20:00
#19

håller just nu på med en toille på denna varianten av hängsleklänning… en relativt ny tolkning och ser ju klart intressant ut, men hur i helsikke det ska kunna sitta bra kring kroppen med den föreslagna skärningen ska bli spännande.

funkar det så ska jag sy en hängsleklänning i ett fiskbensmönstrat brun/grön-rutigt ylletyg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-03-13 20:05
#20

Jag håller just nu på att spinna garn på slända, har även planer på att skaffa mig en spinnrock så det går fortare! Bilder kommer så småning om!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
LinaN
2010-03-13 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Så.

Då vart toillen klar och jag kan säga som så att den ser så otroligt fånig ut ^^ jag kom fram till att man kan inte ha den som mönstret av ser, dvs på mina bilder har jag vänt den bakofram. Alltså är framsidan på min baksida… Det såg så otroligt fånigt ut från början.

Mönstret bör nog inte göras så böjt som det är i länken ovan i inlägg #19 utan göra det rakare för att slippa "barbapappa-effekten" som jag fick oavsett vilket håll den är på, men det är värst när den är rättvänd så att säga.

Ska sy en ny toille. Detta mönstret verkar lovande om man bara har en väldigt begränsad mängd tyg. som i mitt fall så har jag bara 160cm tyg att röra mig på och det räcker precis till detta mönstret för min del.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
2010-03-14 11:30
#22

Jag jobbar på med min 1400tals klänning som jag gör i grönt ulltyg. Sy maskinen gick ju sönder, och jag har inte tålamod att vänta på saker när jag får för mig att jag ska göra dem, så det har blivit till att sätta sig och handsy allt!

Mer tidsenligt, så det är ju bra, men det tar en sådan faslig massa tid! Visserligen erbjuder mina råttor en massa hjälp men jag har en känsla av att det inte kommer bli nå bättre då Flört

LinaN
2010-03-14 11:42
#23

Jag började slutligen sy en helt annan modell av hängsleklänning :D

Så nu räckte mina 160cm tyg till en hel klänning ändå :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2010-03-15 11:36
#24

Har bara 1 sidsöm kvar att fälla, sen ska jag klippa rent kjolfållen, fålla den och överkanten. Samt sy på axelband av samma tyg blir det nog. Sen får vi se o majg hittar någon lämplig dekoration till ett rutigt tyg ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2010-03-15 13:45
#25

Fårskinn nr 2 är nu avskrapat och ska i badet om en liten stund här. Ska köpa mer görnsåpa :D

sen ska jag ta o läsa på litet kring beredningen av hjortskinn också eller om det vart rådjur…. tror det var råddjur… Så ska ta tag i det nån dag här också innan det blir alldeles för många plusgrader.

Så nu är det mkt på gång. hudar och hängsleklänningar och diverse annat smått som jag inte orkar rada upp. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2010-03-15 16:17
#26

#25 Shit vad du är duktig som gör så mycket! Själv har jag just börjat på ett par strumpor… Lägger jag lite tid på dem ska de nog bli klara snart…

LinaN
2010-03-15 16:24
#27

#26 jag är på väg in i en hype ^^ och då gör jag mycket, massor och helst allt på samma gång. Känns rätt skönt för jag har dessutom haft tillräckligt med inspiration för att måla så det har blivit två tavlor i vikingatema också det sista. Om folk är intressrade kan jag ta bild och lägga upp på tavlorna. Det är inget avancerat utan mer ett behov av att släppa loss sånt smo funnits inne i själen :)

ska ta o stolpa upp min WIP så jag har liiite bättre översikt :D

  • Brokor, nästan klara, ska i nån sorts knytband
  • Hängsleklänningen ska sys klart och ev dekoreras
  • sy 2 struthättor i linne för att skydda från solen
  • sy en yllestrutis till mig själv
  • fixa sängkläder till sängen
  • köpa hem material och BÖRJA på sängen
  • göra klart fårskinnet
  • göra klart råddjursskinnet
  • börja bygga "svinblåselampor" behöver 3 st till lägret.
  • Sy en ny undersärk.
  • Sy en ny hängsleundersärk så jag har en att byta med när man badat :)

Det är det jag kommer på just nu iaf :) Så jag har att sysselsätta mig med. Och allt ska vara klart till den siste april :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gudris
2010-03-15 16:29
#28

#27 OJ!!!

Nu känner jag mig lat som bara har strumpor, sknivslida och klänning på g Tungan ute

LinaN
2010-03-15 21:58
#29

#28 haha, känn inte så. bara jag som försöker uppnå min höga nivå av överambition… får kritik av min kurator för att jag alltid försöker vara så duktig^^ är av persontyp A enligt henne. Ska alltid puscha mig själv till högre höjder och aldrig är det bra nog.

Nu hänger fåret på tork inför infettningen, sedan har jag faktiskt rensat mitt råddjursskinn och stoppat in i frysen igen.

nu ska jag fortsätta med min hängsleklänning tills det är dags för infettningen av mitt får.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-03-16 08:27
#30

Jag har (äntligen) börjat på fanorna/standaren. Ett är färdigfållat, tre kvar. Sedan ska de målas och monteras också…

Och så har jag mätt ut för tillklippning av skjorta och särk (för att få ut mesta möjliga av det förbaskade tyget)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

wasp
2010-03-16 23:14
#31

Uj uj uj… listan kan göras lång… Jag har planerat att sy:

  • En överklänning i ylle
  • En underklänning i linne
  • En överklänning med helvetesfönster i brokad
  • Ett par linnebyxor till sambon
  • Ett par byxor i ylle till mig
  • Fixa till en befintlig ärmlös överklänning som inte blev bra när jag sydde den.
  • En kappa (gardekors)
  • En midjekort mantel/cape
  • En fodrad struthätta
  • Två hattar, en flatcap och en barett
  • En liten tjusig påsväska eller två
  • Samt dekorera en halvfärdig kjortel och en annan klänning…

Dessutom har jag tänkt snickra mig en klädkista och en kylkista att ha matvaror i…

RosaGosa
2010-03-18 21:02
#32

Nu ahr jag fått mina ullgarner fårn korps och broderandet är i full gång. Testar på en tygpåse först innan jag sätter nålen i kappan :-)

Jinaum
2010-03-18 23:50
#33

just nu hypar jag tyst och långsamt. Håller på å syr mig en päls luva. Skall bara gör nytt oder (gjorde det förlitet men ev en kompis kan ha det så skall göra en luva till henne). Sedan är det broderi som skall på med. Bara var blir intressant. Får la se.. skall designa lite men tänkte nu gå å klippa foder och sy i mörkret då jag inte har något roligare för mig :P

LinaN
2010-03-23 16:07
#34

Dags för en liten uppdatering.

Jag har ju då idag fått för mig att bygga en ny slända med lngre skaft. Sagt o gjort, blev en i cernitlera och rundstav. Har dock ingen krok men ska försöka handla en sådan nu när vi ska storhandla till helgen.

* Brokor, måste fortfarande ordna ett knytband
* Hängsleklänningen ska fållas och axelbanden ska på
* 2 struthättor, bägge utklippta, ena påbörjad.
* sy en yllestrutis till mig själv, inte påbörjat
* fixa sängkläder till sängen, ej påbörjat
* köpa hem material och BÖRJA på sängen, ej påbörjat
* göra klart fårskinnet, ska tvättas o mjukgöras i helgen
* göra klart råddjursskinnet, ej påbörjat
* börja bygga "svinblåselampor" behöver 3 st till lägret. ej påb.
* Sy en ny undersärk. Tyget har kommit.
* Sy en ny hängsleundersärk, påbörjat och halvfärdigt.

  • Börja konstruera en kylväska/låda
  • Fixa några sittmöbler också
  • Nya sommarskor? får fundera på saken.

Det blev några punkter till. Ska försöka få klart den nya hängsleundersärken i helgen. och sen fixa fram delarna till provdockan som ska hjälpa mig få ordning på fållarna ordentligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
MagganM
2010-03-23 18:39
#35

Jag bara undrar vad de e alla köper på Panduro?? :O

Gudris
2010-03-29 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag håller på med ett par strumpor..

RosaGosa
2010-03-29 20:07
#37

Uppdatering från mig:

*Syr och svär över min Moybog.

*Knappar till moybogen ska tillverkas…

*ska sy på päls på min kappa (lätt gjort)

*sovsäck ska tillverkas så fort jag fått ylletyget.

*linnesärk ska tillverkas till moyen… marknaderna börjar snart o då behövs den.

*sy ett banér till Ödesväv i Juli

*Fortsätta med hårnätet

*brodera klart mina förvaringspåsar

*Kanta en överklänning (helvetesfönster) med skinn från en slaktad kappa - skinnet avr torrt men ska nog fungera ändå.

Anthka
2010-03-30 10:17
#38

Efter en kurs i medeltida sömnad är jag (äntligen) redo att börja klippa till finkläderna. Två kompletta dräktuppsättningar:

Särk, kjortel och överkjortel till mig
Skjorta, kjortel och hosor till sambon
och en kjortel till dottern

(och så de förbaskade fanorna… två färdigfållade, två kvar)

Men först ska det klippas toile på mina kjortlar. Jag klipper inte i dyra tyger utan ett mönster som jag vet fungerar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-04-03 00:43
#39

Fårskinnet är klart…. det blev väl ett misslyckat försök kan man väl nästan våga påstå men nu har jag ju kännt på det och lärt migbåde det ena och det andra.

hängsleklänningen är nästan klar nu, hurmånga gånger har jag sagt det? axelbanden är på plats nu ska jag bara bestämma hur de ska sitta i framkant. samt fållningen som jagär oerhört osäkerpå hur jag vill göra med den… ska jag sy på en bit till i botten eller ska jag bara sy upp den?

Sen är det en miljon andra projekt till som är avpoletterade tills vidare, tex sängen och frysboxen blir till senare marknader.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-04-05 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Har gett upp om o få hjälp med skor så jag tog itu med de skinn jag har hemma och sydde första vikinga??-skon. Tacksam för kommentarer om den känns vikingatid eller medeltida? Den andra skon ska sys nån annan kväll för i em ska jag sy lite diverse saker…bra o vara ledig dåå! Glad

LinaN
2010-04-05 14:13
#41

#40 Snyggt! vilket mönster har du använt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2010-04-05 14:22
#42

Hmmm… jaaaaa….har googlat och hittade en sida med bilder på hur dom gjorde skor (några personer ute på gården och stora skinn bredda på gräsmattan och så ritade man skon på skinnet och klippte - ska se om jag hittar bilden igen)

och utifrån bilden så ritade jag upp på ett papper och mätte min fot och jobbade vidare på det… (förra sommaren) så när jag tittade på pappret igen i lördags så var det lite för stort så jag minskade på framsidan o då blev det bättre. Men allt är gjort på ögonmått.

zayla
2010-04-05 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nåja, hittade inte bilden o trist att jag inte sparade den! Men hittade en annan bild på nätet som föreställde Hedebymodell av vikingaskon från 900 talet… så det ser ut som jag gjort i rätt "årsmodell" trots allt!

Bilden är kopierad från sidan texoveritas.se

PogoPedagog
2010-04-06 20:13
#44

men…..jag blir tokig!!

Nu har jag äntligen fått tag i ett tyg i precis rätt färg och kvalite för att matcha det andra jag tänkt sy en klänning av och då är såklart min toile borta! Den gick ju inte direkt snabbt att tilllverka heller!

Jag hatar sånt när man äntligen får lite skaparlust.

LinaN
2010-04-06 20:38
#45

Dags att uppdatera listan, en del har tagits bort pga ont om tid och sen är en del klart också.

* Brokor, måste fortfarande ordna ett knytband
* 2 struthättor, bägge utklippta, ena påbörjad.
* börja bygga "svinblåselampor" behöver 3 st till lägret. ej påb.
* Sy en ny undersärk.
* Sy en ny hängsleundersärk WIP

* Börja konstruera en kylväska/låda, kanske hinns med
* Fixa några sittmöbler också, görs i helgen

Imorrn ska jag hjälpa en newbie med hans tunika och byxor så mönster ska rotas fram och packas ner så det bara är att ta kassen o åka imorrn när man ska åka till lokalen.

Sen är det väl hängslesärken som ska jobbas vidare på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2010-04-12 09:47
#46

Uppdatering av listan:

*Sy ett par medeltida skor med lite hjälp av Grani här på forumet. En innersula fastsydd igår, bara resten kvar *pust*

LinaN
2010-04-12 11:42
#47

Jag har ju då börjat på en handsydd kaftan i ett ylletyg jag haft sedan mina lajvardagar. Ett riktigt fyndtyg från när tygbutiken i eslöv klappade ihopa. 20kr/m gav jag för det här yllet som hade kostat över 250kr/m ^^

Nu blir det äntligen något av det! Det ska ju fodras sedan men jag vet ännu inte i vilket tyg, lutar faktiskt åt siden.

Tyget är fiskbensmönstrat, i kamel/gyllene och skögsgrönt. Med en riktigt härlig lyster.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-04-14 18:20
#48

På gång som ska vara klar till 1-2 maj.

  • Hängselklänning i linne, röd
  • Hängselklänning i vadmal, mörkblå (tja…)
  • Klänning i ljus linne - sy kanterna
  • En sko kvar att göra
  • Nålbinda strumpor (nytt försök + nya färger i flammigt orange och blålila)

Utöver det ska jag nålbinda en ny men trekantig sjal med flammigt lila ullgarn. Med den är det inte bråttom med eftersom strumporna är viktigare. Den sjalen med lovikagarnet är ännu inte klar, så det går långsamt där.

Annons:
Gudris
2010-04-15 10:35
#49

Jag tog mig själv i kragen igårkväll och gjorde äntligen en ny knivslida till matkniven jag köpte på MVT förra året, den medföljande var bedrövlig… Nu ska jag bara skapa nått hänge, troligtvis blir det en påtad snodd, känns som allt får påtade snoddar nu…

På lördag kommer jag att få hjälp med tygklippning till min klänning, jag är väldigt feg när det gäller att klippa tyg själv… Klänningen vill jag ha klar på knäcke i mitten av maj så det är hög tid att komma igång med den…

Gudris
2010-04-19 10:23
#50

Nu är min klänning äntligen på gång, jobbar för fulla muggar, det är så kul att sy när man kommit igång!

LinaN
2010-04-22 12:24
#51

Så, nu börjar jag närma mig slutet med min kaftan. Har bara en handled kvar att fålla, sedan att fålla nederkanterna av fodertyget och yttertyget, samt att ordna någon sorts hälla. Plagget blev litet trängre än tänkt pga fodret som inte alls stretchar så bra som yttertyget men det får vara ^^

Sen ska jag sy 2 örngott, fast det blir på maskin. och en struthätta på maskin. och sen har jag väl diverse småttigt som jag måste ta tag i också. vågar inte kika på det nu ör då blir det så övervädligande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-05-09 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Första halvan av en 1340-tals jacka. Mi-parti i siden med prickstickning vid fållarna, har tänkt kompletera med dekorativ snodd längs framkant, knappar och knapphål (men de har faktiskt sambon lovat att sy).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-05-13 17:23
#53

Och första hosan av 3 klar, en gul i linne. Nu saknas bara två svarta och så fodret till andra halvan av mi-parti jackan (och yttertyget men det kan jag inte klippa till ännu).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-05-15 11:24
#54

Jag har sett ut ett par ställen att plocka skott från havtorn på, så att jag äntligen kan växtfärga min nya hängselklänning. 19-20 juni ska jag på en vikingamarknad i Sundsvall så då måste hela dräkten vara klar. *inte alls panik!* Jag bara hoppas att den här sena våren kommer igång så att skotten börjar växa ordentligt! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-05-15 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Syr påsar att stoppa alla mina icke avslutade projekt och andra bra-att-ha-saker i. Sydde av alla möjliga tygrester och udda och fula bandsnuttar samt läderbitar. syr man ihop "skräpet" blir det en rätt trevlig produkt som hjälper till att ta hand om annat "skräp".

Känner mig riktigt nöjd och duktig.

Annons:
drutten2
2010-05-15 17:23
#56

Jag tyckte de var fina!Skrattande

Anthka
2010-05-18 21:10
#57

Knåpar klänningar, en "ren" herjolvsnäs n41 och en löst baserad på blandning mellan herjolvsnäs n38 och n39 och n41 Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-05-19 22:03
#58

Jag färgar tyg till min vikingadräkt. Just nu ligger ett par meter ylle i pannmuren (ska bli en hängselklänning) tillsammans med färgkulla, skott från havtorn och lite vitmårarötter. Det har blivit en riktigt stark och vacker gul färg men jag låter det ligga en stund till för att se om havtornen kan få färgen lite mer åt det lejongula hållet. Återkommer med bilder!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-05-19 23:34
#59

#55: wow, tänk om jag kunde bygga så fina saker utav mitt skräp?! :)

#58: väntar med spänning på bilder

Anthka
2010-05-20 17:23
#60

Herjolvsan n41 tillklippt och sömnad påbörjad, herjolvsan n38-39 är fortfarande mönsterpussel, att få till fållen från n41 visade sig vara en omöjlighet om jag inte vill ha en ärmlös klänning och det vill jag ju inte.Rynkar på näsan

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-05-21 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

kyvkik på herjolvsan n41, det ska till ärmar, knappar och en bättre halslinning och så ska hela den lååånga nederkanten fållas. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-05-21 18:30
#62

#61 Söt!

Jag ska researcha lite hängselklänningsmönster. Är lite orolig att mitt nya gula tyg inte räcker… Liiiiiite svårt att växtfärga en bit till i exakt samma nyans! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Gudris
2010-05-22 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Jag har börjat nålbinda ett par muddar/handledsvärmare, bra att ha nästa gång jag åker på ett kallt event.. :P Sitter även och planerar min vikingautstyrsel (dvs suktar efter snygga tyg från medeltidsmode…) och funderar över hur broderiet jag vill ha nere på min röda klänning ska se ut.

LinaN
2010-05-27 13:39
#64

Jag håller i dagsläget på att nålbinda 2 par sockar, ett par som ska vara ankelhöga och ett par som ska vara knähöga. I rosa respektive mörklila/vinrött i typ merinoull-garn supermjuka och fluffiga :D

sen håller ajg på att sy på Olles mantel.

Sen är jag fortfarande inte klar med min ljusblå hänglseundersärk.

Sen ska jag försöka få tummen ur och börja sy på ett banér för min egna räkning. Men det är i mån av tid…. vilket jag verkar ha löjligt mycket av helt plötsligt trots att jag jobbar flera dagar i veckan ^^

Men inför foteviken i år har jag inte onödigtmycket att få klart innan fote :D gott det iaf. jo, jag ska sy klart min struthätta också. Får förhoppningsvis hem tyg för den nu i dagarna här.

sen har jag ju tyg till en hel undersärk till som jag ska börja på iaf. men inte förrän detandrabörjar bli klart.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
2010-06-01 13:41
#65

Mitt mål denna veckan är att påbörja garvning av mitt skinn och att testa färga garn. Måste dock inhandla järnsulfat och lite garn först…

Känns som stora projekt för en som bara läst på nätet hur man ska göra :S 

Glad

Anthka
2010-06-01 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Dagens projekt är fållning/prickstickning av andra halvan av 1340-tals jackan. Om jag hinner ska jag börja klippa till knapparna (36st gula och ung. lika många svarta). Morgondagens är sömnad av en överklänning till mig. Torsdagen blir klänning och coif till dottern och sista biten på särken och skjortan. Fredag = knappar och knapphål…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-06-14 14:08
#67

Just nu har jag tre WIP's som jag jobbar med simultant :)

  • Knähöga nålbundna strumpor, halvvägs upp på vaden nu.

  • En föreningsflagga, bara fäststroppar kvar.

  • En blå hängsleundersärk. Nu ska den bara ha på sig axelband också.

Utöver det har jag ju miljoner andra projekt på gång också men det är det som tar mest tid just nu :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2010-06-15 00:06
#68

Jag har just börjat på en skjorta som ska smockas. Jag har riktigt fint linne att göra den i, den kommer bli superfin!

wasp
2010-06-20 23:26
#69

Hämtade ut paketet med mina tyger från medeltidsmode idag.

Så nu ska jag sy mig några klänningar Skrattande

Annons:
AutumnWicca
2010-06-21 12:48
#70

Just nu håller jag på att syr förfullt! :D Det blir kläder inför foteviken.

Två klänningar, en huvudduk och en kaftan blir det till mig.

Gudden han syr en linnetunika och ylletunika och slutför sina byxor

:-D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

RosaGosa
2010-06-22 21:38
#71

Har precis lagt sista stygnet på mina medeltida skor och ska nu gå in dem :-) Bilder kommer i den andra tråden då de är helt färdiga :-)

AutumnWicca
2010-06-24 17:30
#72

I skrivande stund trippar jag omkring i mina vikingaskor här hemma. Håller på att gå in dem inför foteviken :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2010-07-02 11:46
#73

Nya projekt (man kan ju inte sitta syslolös ;)

Haklin, slöja och birgitta coif. Samt ett gäng stridsgissel, en påse och ett exprimentellt nålbrev.

Inför rosers behöver jag sy ihop min röda klänning igen, och inför gotland sy en 1130-talare och så ska maken få en ny rustningsskjorta till gotland horse show (så snart linnet kommer).

Dottern behöver ett par klänningar också, har man inte jobb så skaffar man sig…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-07-08 01:35
#74

Japp! Idag har jag varit duktig! Gjort lite ritningar på mina nya handskar, fixat min trasiga träskål och kollat upp vad jag ska beställa och köpa för att fixa det enda och det andra samt samordnar sykvällar för föreningen man är med i. Jag förtjänar en klapp på huvudet! :P

Anthka
2010-07-08 08:57
#75

#75 *klappar snällt på huvudet* Tungan ute

Handskar, det låter intressant.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-07-08 10:13
#76

Jag kom på häromdagen att jag behöver ett tävlingsbidrag till Medeltidsdagar på Hägnan (Luleå) som börjar på onsdag. Förra året ställde jag ut min gröna renässansklänning á la 1585 och i år ville jag ställa ut nåt liiiite äldre, så jag började skissa på en 1570-talsklänning. Tungan ute

Jag kollade kalendern och kom fram till att jag hade 11 dagar på mig att sy den, plus underklänningen och styvkjolen som ska vara under. Naturligtvis så blev jag förkyld som sjutton direkt efter Gräfsnäs Riddarspel som var 3-4 juli, så igår orkade jag inte sy ett enda stygn - men jag knåpade ihop en brosch och en juvel-och-pärl-kedja som ska hänga mitt fram på klänningen. Jag ser framför mig allt jobb med dräkten, men får jag jobba ifred i helgen så är det inte helt omöjligt att hinna klart. Bara nästan. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Jinaum
2010-07-08 12:36
#77

#75 kör ju blankvapen strid så lite skydd på händerna känns bra. Mina gamla är utsletna, så nu ere dags för nya tag!

Anthka
2010-07-08 13:10
#78

Jag betar av min lista:

Röd klänning, ihopsydd
1130-talare påbörjad
Nålbrev *check*

Hittade lite mer att göra, som makens fana (också till gotland horse show), sköld och shabrak får han göra själv (jag syr INTE shabrak)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-07-08 15:19
#79

jag har köpt mig tyg till en ny särk i linne.

sedan har jag planer på att börja handsy mig en gambeson till vikingafightingen. :)

annars har jag som vanligt flera miljoner olika projekt på gång :)

just nu är största WIPen att få städat och organiserat loftet så man får in saker där igen för som det är nu så får vi inte in en pinal till och det är bara för att man i princip slängt in grejorna allt eftersom. 2 lagerhyllor står på inköpslistan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-07-25 00:22
#80

Jag är produktiv! Men lite sent…. som vanligt. Ska te mosgård å nu får jag fnatt å ska göra allt…. på en gång…

Just nu håller jag på å broderar på sy påsar att ha sy saker i. Åt mig själv och andra.

Jag håller på att fixa skidor till mina vasare knivar.

Jag försöker sy ett par nya handskar men det går bajs för mig rent utsagt.

Jag försöker packa (lite ot men ja ni fattar)

Busy busy. Och egentligen hade man behövt fila lite på yxan, fetta massa läder… ja listan e oändlig..

LinaN
2010-07-25 13:48
#81

JAg köpte mig tyg till ett par pösbyxor igår, ljuvligt. Så i veckan som kommer ska jag tvätta detoch börja sy. :D

Min mansdräkt kommer sakta men säkert växa fram under "vintern" så till nästa sommar kommer jag KUNNA gå på linjestriden i Fote om jag själv känner att jag blivit tillräckligt duktig och säker samt att mina instruktörer OK-ar mig för det :D

Men det finns planer på både gambeson, ringbrynja, läderhjälm, kaftan, skjorta och diverse till mans/stridsdräkten :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-07-27 12:21
#82

#81 Me like!!! :D

ska ta och försöka fota mina nya kläder också som jag sydde inför fote :P

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2010-07-27 15:52
#83

Förutom då mina pösisar så är detta vad jag har ofärdigt i mina gömmor…..

* 1 st flätat band i gult och grönt ska flätas klart.
* 1 st uppsatt varp till brickband, ska träs brickor och vävas.
* 1 st humbug-roving, ca 25g, som ska spinnas upp och sedan göras 2-trådig
* 1 st stridshandske som ska färdigställas med vaddering och allt.
* 1 st svart luddig halsduksgrej som ska stickas klart.
* 1 par nålbundna knähöga strumpor, har ca halva benet kvar på dem.
* 1 par nålbundna ankelhöga sockor ska göras klara
* 1 st nålbunden sjal ska göras klar, inte så mkt kvar.
* 1 par underbyxor/brokor i linne.
* 1 par brokor i råsiden
* 1 st struthätta i linne som ska användas som foder på en yllehätta (ska säljas)
* 1 st struthätta i ylle, bockstensmodellen, sys klar. (ska säljas)

så jag har att sysselsätta mig med ett tag framöver nu^^ Samt så ska jag hjälpa sambon med hans sömnad av sin kaftan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ariel61
2010-07-29 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Min första "finer cote" efter ett mönster från "medieval taylor´s assistent". Det är antagligen en färg som inte passar på 1300-talet, men vad skulle jag göra när tygprovet kom och bara skrek "Jag!!!"

Enligt mönstret ska den vara mer än fotsid, men då kan jag inte gå i den, så jag måste nog "fuska" där. Jag ska brodera längs halsringningen och fållen men jag har inte kommit på vad. Har kvar fram- och bak-kilen, och knappar och knapphål på ena ärmen.

Brukar ni tråckla sömsmånen? Den verkar inte fransa sig ändå. Tyget är "tunn vadmal" från Korps.

wasp
2010-07-29 15:09
#85

#81 Det är en underbar färg, så jag förstår att du ville använda den Skrattande

Gudris
2010-07-31 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Nu har jag kommit ganska långt med mitt bumlaprojekt! Klänningen har kjolfållen kvar, men är i övrigt klar. Ska sen göra ärmar, "cape", huvudlin och hatt till den också. Och strumpor och skor. Men än sak i sänder. Och så ska jag sy på nån sorts knyt på skjortan annars blir den svåranvänd…

LinaN
2010-08-01 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Här kommer bild på mina pösbyxor ^^

Varje ben är ca 2 m i omkrets ^^ midjan vågar jag inte ens mäta!

Nu har jag rynkat ihopa midjan och har börjat sy på linningen. Började i fredags, och har lagt alla sömmar samt handsicksackat alla kanter. har ca 4½ m söm kvar nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FelisLynx
2010-08-02 00:00
#88

¤ 87 Jesus anåda vilka brallor!
Själv tänkte jag klippa till mitt ylletyg o börja med en Tabard, lämnade det oövervakat för 2 min för att gå ut o kasta soppor. Kom tillbaks så hade kattfan kissat på tyget! Nån som inte gillar ylle kan tänkas! Bara sätta sej vid datorn igen medans tvättmaskinen går…..

pink oxå! jag som har så mycket o göra innan v.32!!

LinaN
2010-08-02 00:59
#89

#88 de ser horribla ut ^^ men nu när linningen är på väg på så ser de normalare ut :D

typiskt katter ^^ min kommer gärna o lägger sig på en när man hantverkar…. vi har en tråd med våra djur när de ställer till det för oss ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FelisLynx
2010-08-03 00:17
#90

#89

Hahaha, vilka historier med djur man skulle kunna berätta… Men nu är syendet över för ett tag tills jag kommer int ill stan igen. Alla mina nålar till maskin har gått av, förbenat! Just när man kommer igång o har smörjt maskinen som börjar strejka efter flera veckor dygnetrunt symaraton…

Nåja v32 är ju ett tag bort… PANIK!

Får öva på att montera slöja istället, inte helt lätt. Har tittat på youtube på how to wear hijab…..

Lägger upp bild på färdiga projekt istället :)

Annons:
Gudris
2011-01-02 21:45
#91

Nu har jag äntligen fått tummen ur och fortsatt jobba på min överklänning som jag köpte tyg till på medeltidsveckan. Jag är snart klar med att fålla nedre kanten och sen har jag fix med ärmar och bälte kvar. Efter det är det bara att ha tid/råd att åka på event som saknas!

Ahnna
2011-01-03 02:02
#92

#91 Får jag fresta med Aros bucklarevent första helgen i april? Eller Dubbelkriget sista veckan i maj?

Skrattande Skrattande Skrattande

Klart du ska åka, du vet ju att du vill!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2011-01-03 14:50
#93

#92 Självklart vill jag det, båda är mycket lockande, bara att skaka fram pengarna… :)

Upp till toppen
Annons: