Annons:
Etiketthantverk
Läst 5086 ggr
Jinaum
2010-02-13 20:28

Hjälp mig få det rätt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skall skafta om mitt spjut och därefter göra enligt hirdens nya överens kommelse. Runskrivt nära spjuthuvudet och därefter ränder i hirdens färger.

Tänkte skriva "Empy" på spjutet då jag tycker Emmelie Är lite väl långt att skriva på ett litet spjut utan att det blir rörigt.

Men om jag fattat det rätt borde det bli så här:

Annons:
LinaN
2010-02-14 02:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

JAg använder mig inte av de vikingatida runorna, utan den gamla futharken.

Med de ljudvärdena så har du skrivit E M P J, med andra ljudvärden så blir det E M P I iom att I och Y har nästan samma ljud och många som använder den futharken översätter I med Y.

Vad gäller ditt förnamn Emmelie så finns inte dubbelbokstäver dvs MM blir bara ett M

E M I L I borde det bli med de ljudvärdena. Det blir inte så mycket längre :D och iom att Eet i slutet är stumt (fast du kanske uttalar det?) så tar man bort det helt :D iaf enligt de värdena som jag lärt mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2010-02-14 02:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tänkte på det, man kan ju också göra bindrunor av ditt namn, och verkligen rationalisera utrymmet ^^

Här har jag då rationaliserat ihopa I-en och L-et och på så vis så funkar det även som bomärke och initial på redskap mm. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-02-14 09:58
#3

Ah tack så mycket LinaN! Har kunnat detta men alla mina papper om sådant är "Poff" och hittade inget på nätet förutom massa sådana där "Your names in runes!" eller magi användning utav dem.

Ahnna
2010-02-14 11:05
#4

Och jag har lärt mig den danska futharken, som ser ut såhär. (LinaN's stil är om jag kommer ihåg rätt den germanska futharken. Sen finns också kortkvistfutharken som är den svensk-norska stilen.)

Om jag minns rätt så är i och e och y samma bokstav i den danska futharken.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2010-02-18 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Snälla hjälp mig igen ^^' behöver hjälpa en kompis å få fram hans namn i runor.

Blir det så här eller annat? *urusel* Skall stå patrik

LinaN
2010-02-18 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

nästan rätt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
2010-02-19 12:28
#7

oj det var ju längre än Emmelie! :P Inga bindes runor?

LinaN
2010-02-19 12:32
#8

#7 jo det är längre iom att man inte rationaliserar bort en massa M ^^ ska se om jag kan binda ihopa dem litet….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-02-19 12:33
#9

vore snällt ^^ Skall ju vara åp ett spjut så det blir ju litet långt.

LinaN
2010-02-19 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så…

Här är en spannfull varianter…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2010-02-19 12:40
#11

Med den blå får man tyvärr in en extraruna B-Bjarka. I övrigt har jag försökt undvika att få med andra runor än de som är i namnet, vilket är lättare sagt än gjort alla gånger :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MagganM
2010-05-16 02:09
#12

LinaN! Du verkar duktig på detta :-)

Vad skulle Magdalena bli?

LinaN
2010-05-16 04:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

såhär skulle magdalena bli i runor samt som bindruna (ett alternativ då, absolut enklast möjliga)

Bindrunan trollar bort väldigt många bokstäver och gör den kompakt och smidig. M D ohc E blir i samma symbol. A och L i samma samt så blir L en del av M-et.

:)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
MagganM
2010-05-16 15:56
#14

Tack! :D

Miliimli
2011-11-16 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tjena, drar upp en gammal tråd igen här :)

Funderat lite över dethär med runor.. Jag heter också Emelie (nästan) som TS, så jag antar våra namn stavas lika med runor. Jag kallas dock Mli (uttala bokstäverna en och en så ser nu ursprunget ;) ) men ser ingen direkt skillnad i Emelie och Mli skrivet med bindrunor. Kan man inte i Emelie slå ihop E och M så att det stavas lika som Mli?

Sen har vi min kära sambo, Hampus. Hans namn skulle bli något sånt här med runor?

Men hur gör man det snyggt med bindrunor sen? Finns det nåt enklare än vad jag försökt knåpa ihop här?

Upp till toppen
Annons: