Annons:
Etikettallmänt
Läst 9010 ggr
Lillyblossom
2010-01-22 15:53

Hjälp till systerns bröllop

Min syster ska, somvissa här har hört, ha ett bröllop i (typ) medeltidstema. Jag har fått ansvaret att göra klänningarna till tärnorna. (Jag och blivande makens brorsdotter) Min syster bryr sig inte så mycket om det blir HK men jag vill gärna ha det så HK som det går, eftersom jag vill använda mina kläder senare med. Min syster ska ha en lite "rikare" klänning med långa klockärmar. Vi tärnor ska ha en undersärk med en överklänning med djävulshål. (Jag har förstått att man hade en mellanklänning mellan särken och klänningen med djävulshål, men så blir det inte. :( ekonomi…. suck)

Så till mina poblem/frågor:

1. Som det ser ut nu så ska tärnornas överklänning (i linne, jag vet också "fel") vara i en underbar blå färg som jag älskar. Finns det förslag på vad jag eventuellt skulle kunna sy om den till sedan? Gärna något stort eftersom färgen är så fin.

2. Vi har mönster från Sofias ateljé som anses som fel i vissa områden. Så jag tänkte (mer eller mindre utan min systers vetskap) använda mig av ett mer HK mönster som typ det här: http://www.pvv.ntnu.no/~hmg/pics/viking/eura-variation.png

Hur mycket tyg krävs det till en persson ca 165cm lång? Och gör man de här fyrkantiga kilarna i den här typen? Är de bekväma?

3. Tärnorna ska ha ett bälte som visas i mönstret från Sofias ateljé på bilden med klänningen med djävulshål. Tips och råd på hur man smyckar ett sådant bälte? Har sådana över huvudtaget existerat och i vilken tid i så fall? Vad hade man som grundmaterial? Ylle? Någon som gjort en sådan?

4. Ännu mer frågor angående Sofias ateljé-mönster. Hade man så breda band runt halslinning och ärmar? Var det brickbandsvävda då eller broderade man så att det såg ut som ett brett band? (Tips och råd på mönster?) Hon påstår också att underklänningen "tittade fram" i linningar osv. Är det sant och är det särken eller mellanklänningen som syns då?

Många frågor, vore tacksam om jag fick svar på hälften! ;)

Annons:
LinaN
2010-01-22 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då tar jag o svarar på fråga 2 iom att jag ser vikingatiden litet mer som mitt specialområde. Länken du har där visar en underklänning/särk/mellanklänning till en Eura-klänning, dvs en finsk "vikingaklänning" Plagget är otroligt bekvämt, har två sådana klänningar i ylle.

Vad gäller längd på tyg så brukar jag räkna att man behöver sin egna längdx2 eller minimum 3m till en klänning, då har man så det räcker även om tyget krymper litet i tvätten.

De fyrkantiga kilarna är inte alls svåra att sy eller klippa ut.  här har jag gjort en principskiss på euraklänningens utläggning som mönster. Jag har då utgått från att man lägger mönstret utan att ha vikt tyget. men om detta är tygekonomiskt eller inte är upp till dig att pussla, detta är bara en princip ;)

sidkilen ska börja ungefär mitt i din armhåla.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
2010-01-23 21:07
#2

OK. Så detta är ingen klänning från 1300-talet? Hur ser en sådan modell ut? Är den liknande eller?

Åh, tack för utläggningen! Skrattande Det är ett sånt himla pusslande alltid. Flört Är det på tyg som är ca 150 brett då? Blir ju lite annat om det bara är 90….

LinaN
2010-01-24 12:16
#3

#2 utläggningen är tänkt på ett 150 brett tyg som är enkelt. men sen hur du ska göra när du väl står där med tyget är upp till dig, detta är inte exakt för fem öre.

En enkel medeltida klänning är ganska så lik denna. men konstruktionen ser litet annorlunda ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-01-24 12:41
#4

SAs (sofias atelje) största "fel" är egentligen att hon drar det medeltida modet över en kam vilket gör att man kan få en 1400-tals hatt till en 1200-tals klänning om man följer hennes mönster. Perioden är på ca 1000 år (som längst) och det är klart att modet växlar ganska mycket under så lång tid.

Det är inte alltid underklänningen tittar fram i linningarna, men jag har för mig att den gör det under någon tidpunkt under medeltiden, när man har armbågskorta ärmar ex så syns ju underklänningen på nederdelen av armen, eller de helvetesfönster klänningar du talar om, där krävs en underklänning som alltså syns. Särken däremot "kikade" aldrig fram någonstans, jämför med dagens underkläder inte låter man bhn eller trosorna "kika fram" (visst det finns de som gör det men över lag så syns ju inte dagens underkläder). Särken är medeltidens motsvarighet till bh och trosa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-24 13:37
#5

Hur man benämner klänningarna är helt klart olika - jag säger underklänning underst, mellanklänning över den och överklänning överst. Anthka säger särk underst, sedan underklänning och överklänning. (Eller hur?) Hur Sophias Atelje menar med "underklänning" vet jag inte, men som Anthka skriver så är det aldrig underkläderna (den klänning som är underst) som syns, utan i så fall "mellanlagret", det jag kallar mellanklänning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-24 15:24
#6

#5 japp, särk är underst sedan kommer underklänning och överklänning i min terminologi. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Lillyblossom
2010-01-24 19:48
#7

Ok. Så det är ganska HK att använda hennes klänningsmönster då? Så får man hålla koll på detaljer som skiftar själv?

Anthka
2010-01-24 20:12
#8

#7 mönstert som heter "figursydd klänning med klockad ärm" är inte HK alls. De andra mönstren har bitar som är ok och andra delar som inte är det. Mönstrens största fel är som sagt att hon blandar hela medeltiden, men sedan har de en mängd andra fel så vill du ha ett mönster som är HK, strunta i hennes mönster och använd någonting annat.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-01-25 21:54
#9

#8 Ok. Nu tänkte jag mest på "grundmodellen" med "vanliga" ärmar och inget annat speciellt. Att man kan utgå från den menar jag. Men tack för infon! Får man ta och fråga närmare på vad som är fel med den figurnära klänningen med klockärm? Eftersom min syster ska göra en sån. Som sagt, inte för att hon bryr sig, men jag vill gärna veta… ;)

Det här mönstret var det en annan på forumet som pratade om. Är det mer korrekt för en underklänning á la 1300-tal? Tyckte liksom att den var likadan som den jag visade här ovan, så när som på kilarna, men jag kanske har fel…?

Anthka
2010-01-26 09:17
#10

#9 oavsett om det är modellen med klockad ärm eller modellen med rak ärm från mönstret "figursydd klänning" så är själva mönstret inte medeltida. Modellen har prinsessskärning (dvs formade sömmar som går över bysten) och den typen av skärning på kläder fanns inte under medeltiden.

Mönstret på grönlandsklänningen fungerar utmärkt som både under och överklänning. Det har som du säger annorlunda kilar och sidpaneler än på mönstret i första inlägget och dessutom är ärmarna formade annorlunda med en liten trekantskil på baksidan för att få rörlighet till en rellativt tight ärm.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-01-26 15:19
#11

Okej! Då förstår jag skillnaden! :D Så klänningarna var inte så tajta då? Alltså jag inte så tajta som man får med princesskärning? Men jag tycker ändå att den ser hyffsat figurnära ut just under bysten. Hur får man till det då om man inte har dom extrasömmarna? Eller är det helt enkelt bara ritat så?

Tack för all hjälp!!!!! :D

Anthka
2010-01-26 15:35
#12

#11 Jodå klänningarna under 1300-talet var riktigt tighta. Och det går att få mycket tighta kläder utan att för den skull använda sig av SAs princesskärning. Det gäller bara att klippa ut ett provplagg (toile) av det klänningsmönster man tänkt sig och sedan göra mängder med provningar för att få det så tight som man vill ha det.

Jag har sett figursydda klänningar (som bokstavligt talat sitter som ett andra skinn) med både grönlandsklänningen, moy bogen och en fyra delad cothardie (söm mitt fram, mitt bak och i sidorna) som grundmönster.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-26 15:37
#13

#11 Jodå, det fanns tajta klänningar, framförallt under 1300- och 1400-talen. Men det är skillnad på skärningen på de äkta klänningarna och Sophias Ateljés mönster.

Egentligen ska man alltid göra ett mönster efter sin egen kropp med tajta medeltidsklänningar, eftersom man då får rätt silhouette och en klänning som är så tajt (på rätt ställe) att man slipper ha BH under.

Eftersom det inte spelar någon roll i det här fallet om det är 100% HK eller inte så kan du och systern absolut använda Sophias Ateljés mönster eller mönstret baserat på Grönlandsfynden. Det är ändå bara vi "HK-nissar" som ser någon direkt skillnad på skärningarna. Flört Det är i så fall mer väsentligt vilket material och vilka färger ni väljer - det ska inte vara olikfärgade kilar t.ex. (Alltså grön klänning och röda kilar och så vidare.) Såna färgkombinationer hade inte vanligt folk på sina kläder. Däremot kan man alltid dela upp ett plagg i t.ex. mi-parti eller kvadrering. (Vilket betyder att man har delat upp plagget i fyra färgfält, men jag hittar ingen passande bild just nu.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-01-26 15:49
#14

Btw. Öljetter i metall är ett otyg, vad mönstret än säger. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-01-27 00:00
#15

#11 Aha!!! Så toile är typ en provklänning där man testar sig fram? Har alltid undrat det… ;)

#12 Ok. Fast jag vill ju vara lite HK-nörd, så jag kanske gör ¨lite av båda. ;) Intressant med det med färgerna! Visste jag inte förut. Därför jag älskar detta forum. ;)

Ok, så det går att göra supertajt. Det här ska bli intressant och se hur det blir i slutändan…. :D

Tack för hjälpen!!!!!!! :)

Ahnna
2010-01-27 11:23
#16

Nu har jag hittat en bra bild på en kvadrerad klänning. (Fast jag skulle ha satt "mittensömmen" ungefär i bälteshöjd, inte så långt ner som på just den här klänningen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-28 12:00
#17

#16 håller med där, jag hade också satt den högre upp, för det där såg nästan litet roligt ut ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-01-28 12:22
#18

#16 o 17

Ja, det ser verkligen konstigt ut som sömmen sitter nu. Jag hade också höjt upp den!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Lillyblossom
2010-01-28 21:14
#19

Ja, det gör den. Men det är trevligt med en flerfärgad klänning tycker jag. :)

Är brickbandsvävning svårt? Jag är väldigt sugen på att testa och planerar att inom väldigt snar framtid köpa lingarn/tråd som jag tänkte använda till brickbandsvävning. Jag har lånat boken om brickbandsvävning av Ann Sutton och Pat Holmton som blivit lovordad här på forumet, och den är hur bra som helst! Jag bara undrar om det blir så trassligt som det låter. Känns ju inte som om det borde vara mycket värre än en vanlig varp med alla trådar. Hur lång tid tar det? Om man är halvsnabb, hur många cm, m(?!) hinner man på en timme? Jag vet att det tar längre tid innan man kommit in i det, givetvis.

Tycker ni att det är något annat man bör tänka på som nybörjare som kanske inte står i boken eller som ni upplevde lite bökigt i början?

LinaN
2010-01-28 22:41
#20

#19 det är inte så svårt när man väl börjar förstå vad det är man gör (vilket jag gjorde genom att göra som det stod i instruktionerna) och visst är det en del trassel, men samtidigt så lär man sig. Sätt inte upp så långa vävar, nöj dig med 2-3m långa varpar tills du lärt dig sätta upp väven och hantera den. (gör inte som jag o försök sätta upp 16m bland det första man gör ^^)

och hur långt du kommer per timme är väldigt varierande. när jag väver med 4-trådigt ullgarn så går det snabbare än om jag väver med sytråd i lin eller tunnare garner. så det kan vara allt från 10cm-1 m i timmen. :)

ett annat tips är louise på spångmurs cd-instruktion, den är väldigt trevlig och lätthanterlig. Gav bort dne i julklapp för några år sedan och sedan fick jag hem den till mig själv vid ett tillfälle också (tack Louise :D)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lillyblossom
2010-01-28 22:53
#21

Jaa. Spångmurs…. Hade sååå gärna åkt till dom varannan torsdag. Men jag tror inte riktigt det går ihop sig ekonomiskt eller tidsmässigt… ;) Är väldigt sugen på en helgkurs dock….

Ok. Nja, 16m lär det nog inte bli ;) Åhh, vill till hobbyaffären och shoppa….. *dräggel* Måste leta upp någon gammal kortlek också…. :D

Lillyblossom
2010-02-01 12:03
#22

Kom på att min syster ska ha slöja på bröllopet. Kanske med krona. Var kan man få tag i en krona i så fall? Bilder på hur dom såg ut? (Om det skiftar väldigt mellan perioder kan man fokusera på 1300-tal.)

Förslag på hättor till tärnorna? En enkel huvudduk? Eller finns det något roligare under 1300-talet?

Anthka
2010-02-01 14:21
#23

#22 är det ett kyrkobröllop borde det finnas möjlighet att låna kyrkans brudkrona. Bilder på bröllop från medeltiden är väldigt sällsynta och de på brudar med krona obefintliga.

Huvudbonader innan 1400-talet är tråkiga, huvudduk är det vanligaste Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-01 14:36
#24

#22 Kronor bars under medeltiden av kungligheter och annat högadelsfolk, så det är inte så troligt att det finns någon referens till bröllop där bruden bar krona. (Om hon inte var högadel, alltså.)

Men vill bruden i det här fallet ändå ha en krona så är mitt hetaste tips att kontakta närmaste SCA-grupp, eftersom det finns flera inom SCA som har någon form av kronliknande huvudbonad. Kanske kan någon tänka sig att låna ut?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2010-02-01 14:43
#25

*Googlar lite*

Skulle det här kunna vara nåt kanske? Inte en krona, men en 1300-talshuvudbonad.

Eller nåt sånt här?

Eller varför inte en sån här?

Tärnorna, beroende på vad de har för kläder på sig, kan ha liknande huvudbonader men inte lika extravagant utsmyckade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-01 14:45
#26

#24 jag vet att jag har läst om brudkronor under medeltiden (den senare delen när kyrkan lyckats etablera sina ritualer ordentligt) just för att poängtera brudens status som jungfru… Brudkronan är inte ett tecken på adlighet i det här fallet alltså utan en religiös symbol.

Minns tyvärr inte var, då datorn med trevlig referensbas på artiklar beslutade sig för att dö.Skrikandes

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-01 15:00
#27

#24 Jojo, men jag menar stora flashiga guldkronor, som många idag gifter sig med för att det ser häftigt ut. Det kan väl inte ha varit såna som gemene man fick gifta sig i på medeltiden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-02-01 15:11
#28

#27 jag tror snarare att de enklare, "allmogeinspirerade" brudkronor som finns bevarade hos en del församlingar är mer korrekta. Men det är som sagt en gissning eftersom jag inte hittat några tidstypiska bilder på brudar med kronor. Annars brukar brudkronor som kyrkan lånar ut oftast vara från 1600-talet. Fantastiska skapelser med mycket filigranarbete och förgyllningar.

Planerar själv att ha brukdrona, men inte 1600-tals versionen utan någonting nyskapat, lite enklare och framför allt mindre.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-02-02 09:36
#29

#25 Vilka fina bilder!! Det blir verkligen vackert. Jag tycker den andra länken var fräck, hon i grön klänning. :D Vilken period var detta vanligt?

Ok, så det var inte förrän senare man använde kronor då… Hm, krona kanske är fel ord för länkarna Ahnna skicka var lite pråligare än jag tänkt. (Min syster kanske gillar det iaf men ni fattar….) Alltså jag tänkte mig någon enklare järnring som man har ovanpå slöjan. Tror man brukar kalla det circlet men när jag googlade på det var det inte alls samma grej jag tänkte mig. Grr, vet att det ska finnas en bild på hur jag tänker mig.. Hittar den inte bara… :(

Ahnna
2010-02-02 10:00
#30

#29 Då är det absolut SCA du bör kontakta, för där finns massor med circleter i olika utföranden. Ber du snällt så kanske du får låna/hyra någons?

Du kan läsa mer om slöjan i den andra länken här.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-02-03 20:19
#31

OK! Tack! :D

Rajka
2010-02-06 11:10
#32

#1 Fick min mamma att sy en sån särk till mig. ska på lajv om 1 vecka och vill inte använda min sidensärk under den ullklänning jag ska bära, för ullklänningen torrfäller.

Mamma har precis blivit pensionär och hade precis städat ur linneskåpet och tog bort många utav de gamla linnelakan vi fått från mormor. Fin väv med handknypplad spets men de var gulnade och lite tunnslitna.

Dessa blev alltså en särk till mig enligt ditt mönster. Jättehärlig!!

Tack!

LinaN
2010-02-07 14:22
#33

#32 vad mysigt :D Får se bild på särken sen i tråden för färdiga projekt :D tycker även sånt som mammor och mormrar och liknande har gjort åt en kan få vara med där ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jaylen
2010-02-22 23:14
#34

#25 Det är jag som är den icke HK systern ifråga.

Den andra länken med hon i grön klännen är jättevacker. Jag är inne på att göra något i stil med den men hur passar det att ha håret under?

Mitt Hår är axellångt så tyvärr kan jag inte göra alltför mycket roligt med det.

Annons:
Ahnna
2010-02-23 10:31
#35

#34 Det ser ut som att damen på bilden har ett hårnät med pärlor på under slöjan, och det kan man ju ha oavsett hårlängd. Eftersom slöjan täcker hela huvudet så spelar det inte så stor roll vad du gör med håret, bara det inte syns alltför mycket. Nutida hårnät finns ju att köpa lite varstans och vill du så kan du ju smycka det med pärlor eller bara låta det vara som det är. (Som sagt, det synd ju knappt i alla fall.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jaylen
2010-02-23 23:14
#36

Tack så mycket :)

Upp till toppen
Annons: