Annons:
Etiketthantverk
Läst 2459 ggr
Jinaum
2/13/10, 8:12 PM

Sy påsar

Jag sitter och fundilerar på att sy någon slags sypåse för att förvara sy tråd vax å hela köret i.

Därefter en att lägga den framtida påtänka nålbindningen i.

Därefter ännu en att förvara sy grejor i så som luvan jag började med efter ett slag av inspiration.

Men jag funderar lite. Vad tycker ni för tyg är bäst? Linne eller vadmall/ylle eller bådeock?

Funderar på att linne vore bäst. Men ville även se om ni andra har liknande förvarings påsar å ev användning osv.

Har så mycket överskotts tyg som inte går att sy ut så mycket ifrån mer än luvor och påsar i princip.

Annons:
Anthka
2/13/10, 8:17 PM
#1

Mina påsar är förvisso mestadels stickade men principen är densamma även om jag skulle sy dem.

Yttertyg i ylle eller siden och foder i linne, på så sätt får jag inga sömsmåner som kan repa upp sig.

Vadmal skulle jag inte sy i, tror det blir för styft och oformligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2/13/10, 8:33 PM
#2

#1 nja.. Är blandat i min tyg kasse.. Är vadmal, kläde, ylle.. Om annat väldigt tunt vadmal om det nu kan kallas det. Nästan allt från krops. Enda skillnaden är tyger från handelsgillet som är det finaste.

Anthka
2/13/10, 8:37 PM
#3

#2 min erfarenhet av vadmal är en tjock version (nästan 4-5mm) och det skulle bli alldeles för oformligt för en påse. Men är ylletyget (oavsett vad det kallas) bara någorlunda smidigt borde det inte vara något problem att sy påsar av det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2/13/10, 8:42 PM
#4

#3 hmm.. jo kanske

Ahnna
2/14/10, 10:59 AM
#5

Tjock vadmal funkar bäst som lite större påsar, men Korps tunna vadmal är helt okej till vilket storlek som helst.

Ylle eller siden i yttertyget är helt klart att föredra och sen ett innerfoder i valfritt material.

Läs gärna den här artikeln också. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: