Annons:
Etiketthantverk
Läst 2920 ggr
Anthka
2010-02-11 20:28

vad göra med trasiga minkar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått min gammelmormors minkboa, bestående av två hela minkar (från huvud till svans och tassar). Från början tänkte jag ha den som en typ av halsduk men eftersom minkarna är såpass trasiga, de flesta tassar sitter i en skör tråd, den ena har ett stort hål i sig en bit nedanför huvudet och den andra börjar tappa svansen, funderar jag över vad jag kan använda dem till istället. I och med att båda huvudena är intakta vore det kul att göra någonting lite mer speciellt av dem.

Fritt fram för idéer, allting mottages varmt (utom pälskantning/fodring, vi har två hela minkpälsar till det syftet Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Lillyblossom
2010-02-11 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är kanske lite crazy men jag fick direkt en idé om en bältesväska eller nåt där huvudena smyckar locket och sen kropparna går över, runt på baksidan och svansarna hänger också som utsmyckning…. Detta kräver väl ganska fina huvuden och så om det ska bli fint. Men det var vad som poppade upp i mitt huvud.

(Hittade ju givetvis ingen bild på någon väska i den modellen jag tänkte mig så jag ritade lite fint i piant istället…. ;)

LinaN
2010-02-11 23:24
#2

Med vaxad lintråd kan du sy fast löshängande delar och laga evnetuella hål från baksidan, dvs skinnsidan och inte pälssidan.

Att göra väska är ju rätt fräsigt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-02-12 09:24
#3

En väska var en idé, och huvudena är iaf oskadade, värre är det med svansarna…

#2 Det fungerar inte i det här fallet tyvärr, skinnet faller bokstavligen i bitar vid hålen och de går inte att vända. Jag hade tänkt laga dem först men efter närmare inspektion så syns det att det är allt för stora skador på den ena för att det ska bli snyggt eller vara värt det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-12 11:28
#4

Eftersom det är så små djur som dessutom är trasiga så hade jag kört på någon form av dekoration på en väska eller så hade jag pälskantat ett par handskar med dem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2010-02-12 14:14
#5

Går det inte att göra världens coolaste mössa då? Pälskanta mössan med dem, och låt tassar och svans hänga och dingla dekorativt, och huvudet charmant titta fram någonstans?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anthka
2010-02-12 14:30
#6

#4 pälskantning var strängeligen förbjuden Flört

Men det lutar åt väskdekoration, även om jag inte kan hålla med dig om att de är särskilt små… Smala kanske, men 80 cm långa kallar inte jag smått.

#5 hm, jag skulle kunna göra en mössa till sambon (själv tänkte jag mig en pälsfodrad struthätta till nästa vinter) *funderar* eftersom det är två kan jag ju faktiskt göra två projekt..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-02-12 15:34
#7

#6 Jag menar små som i "inte så stora och breda stycken" och särskilt inte om de håller på att gå sönder.

En annan variant är att vika djuret tre gånger och sy ihop sidorna - bakdelen och mitten blir formen på en smal väska och den sista tredjedelen blir lock med framtassar och huvud. Jag har själv funderat på att använda en mink så, det har bara inte blivit av.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-02-12 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

isch, litet läskigt är det o titta på bilden faktiskt… påminner ju lite väl mycket om mina tjejer… visst döda minkar i all ära men de är ju ändå släkt med illrisarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-02-12 21:10
#9

#7 aha, det var så du menade Glad 

Det var en fin idé på väskform (framför allt för mig som inte har en massa väskläder liggande och drällande)

#8 Vad är det som är så intressant bakom böckerna??

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-02-12 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 jadu, säg det…. varför är min låda med knappnålar intressant? varför ska man slåss med och stjäla måttbandet? varför försöker de göra nacksving på både hunden och katten för med jämna mellanrum? *ler uppgivet*

man måste nog vara iller eller illerkusin för att begripa detta :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: