Annons:
Etiketthantverk
Läst 4707 ggr
LinaN
1/27/10, 9:24 PM

Vilka spinner eget garn?

Jag har för mig att jag sett en tjej som spinner eget garn här i någon av WIP-trådarna.

Är det någon mer än hon (och jag då) som spinner eget garn?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
1/27/10, 9:48 PM
#1

Jag spinner ibland, men i och med att jag bara har en slända blir det inte jätteofta. har planer på att skaffa mig en spinnrock

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

skapa
1/27/10, 11:16 PM
#2

Spinner ibland.

Schannalle
1/27/10, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kan det vara mig du syftar på? Jag har iaf lagt upp en hel del egensunnet garn i WiP trådarna. Nu senast den här bilden. Är ju jättekul att spinna sitt eget garn, jag spinner både på slända och på rock, fast trivs bäst med sländan.

LinaN
1/28/10, 12:59 AM
#4

Jag har märkt att det gärna blir ojämnt i början, men det är väl bara o träna o träna o träna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
1/29/10, 5:36 PM
#5

Så! då vart mitt första handspunna 2-tådsgarn klart och OJ!!! så mjukt och mysigt! :D

planen är att mäta hurlångt garnet blev, sedan tvätta det i härva så lanolinet ger med sig så jag kan växtfärga det själv :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2/3/10, 8:02 AM
#6

Hmm…så om man spinner själv garn så är den mycket mer mjukare än det ullgarn man köper i affären och webben ??

Annons:
Ahnna
2/3/10, 10:16 AM
#7

#6 Det beror på hur man spinner, det kan bli hårdare också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/7/10, 11:50 PM
#8

schannalle såg på din sysida att du hade ett blått syra(?)färgat merinoull du spunnit. Men där finns också en bild på när ullen är i en tjock fläta. Hur gör man de där flätorna? verkar rätt praktiskt att förvara topsband (heter det väl?) på det viset.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
2/8/10, 10:45 AM
#9

När jag färgar topsband brukar jag först dela topsbandet på längden, så att det blir tunnare. Det för att färgen lättare ska tränga in i ullen. Sen när ullen har torkat så flätar jag bara ihop topsbandet igen, beroende på hur många gånger jag delat det blir det en 3 eller 4 fläta.

Visst det går säkert att förvara topsbanden så, men rullen brukar bli ganska stor, själv nystar/härvar jag topsbandet och lägger det i en plastpåse med ziplås och trycker ut en del av luften och förvarar det så.

LinaN
2/8/10, 1:27 PM
#10

#9 aha :D

men vart köper man topsband då? tyckte det vart rätt lätt o spinna med det, fic kju med i mitt nybörjarkit som jag köpte av spinnspiration. Men jag trivs ändå väldigt bra med min egenkardade ull…

hur gör man topsband förresten? är det när man använder en kardmaskin?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
2/8/10, 3:18 PM
#11

Har du en kardmaskin får du kardflor på samma sätt som när du kardar med kardor och sen rullar ihop floret till en rulle. Så tycker jag att det blir allra lättast och bäst att spinna, för då får du fibrerna åt rätt håll från början. Topsband vet jag inte hur man gör själv (om det ens går) men de man köper görs maskinellt.

Jag brukar köpa min ull (topsband) från World of Wools i England, det är billigare än att köpa från ex. spinspiration, iaf om du köper en del för annars blir frakten dyr. Ska man bara ha några 100 g så är spinspiration, gudruns ullbod bra och billiga återförsäljare.

LinaN
2/8/10, 3:56 PM
#12

#11 fast gudrun har vedervärdig frakt på sina saker…. :S

men då vet jag det :D att det är bra o beställa från eengland  om man ska ha mera av något fiber :D

så det vart ingen skillnad att karda med kardor eller maskin alltså, då fortsätter jag med mina handkardor. brukar karda upp så jag har en pappkasse full innan jag börjar spinna, känns som om att man annars får krångla en himla massa med att karda-spinna-karda-spinna omvartannat. spinner ajg så vill jag hålla igång :D

något tips på att få jämntjocka trådar? mina blir bara tunnare o tunnare, har svårt att få en tjock tråd… eller är det bara o träna o träna? eller finns det några knep? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
2/8/10, 4:21 PM
#13

Med kardmaskin går det mkt fortare och enklare att karda, men med tanke på vad en kardmaskin kostar så tycker inte jag att det är värt det. Håller med om Gudruns frakt, förstår inte varför det ska kosta såå mkr, men leveransen är ju snabb iaf..

Att få jämntjockt garn är svårt, men träna, försöka spinna långsamt, och att få fibrerna att bilda en liksidig triangel innan man för upp tvinningen (hoppas du förstår vad jag menar..) tycker jag underlättar. Jag tycker också att det är lättare att få jämnt garn av kardrullar än av topsband, så jag kardar ofta mina topsband. Men får man inte ett jämt garn så tvinna det, det döljer ganska mycket.

Hur tjockt garnet blir hänger till viss del ihop med hur tung din slända är. Vad väger den? Men att spinna tjock tycker jag också är svårt, har inte riktigt fått till det än, jag brukar lösa även det med att tvinna.

Annons:
LinaN
2/8/10, 4:28 PM
#14

Jag testade ett tips jag läste mig till i en blogg angående topsband att man delar bandet i si o så många tunnare strängar, sedan så tar man tag med pel o tumme på bäggen händerna ca 10 cm ifrån varandra, så drar man isär fibrerna litet, flyttar greppet, tar och drar isär litet till osv. det blev mkt jämnare med topsbandet då :D

gudruns frakt är sin sak när skolor o så beställer, men något helt annat när man som privatperson beställer… när jag köpte tyg av kerstin på medeltidsmode senast så vägde paketet dryga 19kg, men frakten vart bara 80 kr ändå…

min slända låg nog på en 55g har jag för mig, men väger man då hela rasket eller bara rundeln? har litet huvudbry i frågan…

sen en annan fundering, det verkar som om det är vanligare med topptyngda sländor i england och usa samt flera ställen i europa eller är det bara som det verkar? :)

Sen så hänger jag med på vad du menar med triangeln, brukar försöka göra så med mina tussar också. rullar ihopa dem till rullar och ibland så tar jag ur "mitten" och ibland börjar jag från kanten, får det till att fungera ändå. Men just att spinna litet tjockare entrådig, tänk lovikka är ju helsvårt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: