Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 8483 ggr
LinaN
2010-02-20 22:11

Stolen som är omdiskuterad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur var det nu, det finns en stol som man ofta ser på vikingamarknader men som tydligen ska vara ett modernt påhitt…

Den ser ut såhär

vad har ni hört? och framförallt, är det något som är allmänt accepterat idag? själv brukar jag inte bry mig så värst på stolarna… De är rätt lätta o ta med sig och är ihopfällbara. tycker det verkar rätt smidigt.

Nedan ses en avancerad karmstol och sedan en massa sådana här konstruktioner. Ale vikingamarknad 2009, och vikingarna vi ser är ett gäng genomgoa norrmän :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-02-21 12:42
#1

Stolen du länkar till har jag också hört är ett modernt påhitt, men jag har ingen fakta för varken bu eller bä. Men vill man ha en 100% korrekt stol att sitta på som garanterat fanns i bruk under vikingatiden så är den Romerska pallen ett alternativ. Man vet att den med säkerhet fanns långt innan vikingatiden och modellen används ju fortfarande idag, så det är en såndär tidlös rackare som vi nog alltid kommer ha användning för.

Den här modellen har jag också hört ska härstamma från Romarna och den användes ända in på 1400-talet om jag inte missminner mig. Kanske ännu längre.

I övrigt tror jag att helt vanliga träbänkar av olika längd är korrekt för vikingatid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-02-21 15:23
#2

#1 tack Ahnna :) romerska pallar är ju rätt lätta att få tag på faktiskt… o sen är det bara att byta det ohyggeliga moderna syntettyget mot linnetyg istället :) dock är ju de litet vingliga om man inte sitter på hårdgjord mark….

Får se hur vi gör, vi ska ju ha en del virke så kanske spillet blir ett par sådana här påhittade stolar :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-02-21 22:38
#3


Sett typ sådana hära bland svenska vikingar. Mer som pallar tycker jag men hittade ingen bra bild. Påminner om en mjölkpall tycker jag med en flatt sida. Så sittplatsen är ca D formad :P sköna å sitta på

LinaN
2010-02-21 23:15
#4

#3 vet nog vilken typ du menar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-02-22 17:56
#5

#4 ja jag vet inte vad de kallas å hittade ingen bra bild. Men de är ju tämligen små och lätta att få med.

En sprang runt med en i bältet före en strid för å jävlas med motståndar sidan Ô_o *roligt minne*

Upp till toppen
Annons: