Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4427 ggr
Jinaum
2/1/10, 12:14 AM

Inspirations hjälp

Ja jag har bestämt mig för att trotts mig själv och inför Halden den 19e sy mig en mössa (samt MASSA annat) Men det är just mössan jag behöver hjälp med.

Skall sy en sådan här mössa:

Jag funderade på attt broderna något på den då jag inte har någon tipp till den ännu då jag sner att det finns bättre saker just nu jag behöver lägga mina pengar på för att värdigt kunna knalla runt med sådant bling bling. Men mössan i sig vore inte fel. Särskilt nu när det är kallt och jag varit jsuk på sistone. Men det i sig skulle väl se lite tråkigt ut. Och jag minns ifrån mosgård en tjej som sålde sådana hära luvor fast med de mest underbara broderier på (gud vad jag ville ha men plånboken skrek nej åt priset, var ca 1000 kr men helt värt det egentligen). Broderierna gick på en egen tyg bit längst med sidan så att säga. Så den skulle synnas när huvan låg så som den gör på bilden. Men jag skulle vilja göra det utan special tyget då.

Man jag har total brist på vad jag skulle vilja brodera då jag

1.  är inte är så van att brodera. Jag kan ju kedje broderiet och är förstjust i den. (vill alltså lära mig mera om att brodera på sådant.)

2. Jag vet inte vad jag skulle kunna brodera som våre något som HK till vikinga tiden.

3. Jag är inte säker på vad för slags tråd det är som bör användas eller om det är en god idé att brodera över huvudtaget.

Råd, tips och idéer tack?

Annons:
LinaN
2/1/10, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Wsn sån här mössa är inte alls svår att sy.

däremot så blingbling kan man klara sig utan :) inte alla är rika köpmän som har råd med det. Du kan sätta ett brickband på mössan så som jag gjort på min.

ingen superbra bild men den får duga. Jag lät bandet avsluta i en dekorativ toffs.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/1/10, 11:04 AM
#2

Det finns en hel del HK-broderier för vikingatid - mitt tips är att googla! "Viking embroidery" till exempel är ett bra sökord. Eller "Mammen embroidery".

Kedjestygn fungerar, men ett mer HK-stygn för vikingatid torde vara stjälkstygn. (Ovan nämnda Mammenbroderier är gjorda med stjälkstygn.)

Tråden bör vara ullgarn (mest HK) eller lingarn. Inte för tjockt.

Min följdfråga är om mössan verkligen är vikingatida? *Tittar åt LinaN's håll* Vad finns det för dokumentation på modellen? Jag har sett liknande från 1300-tal när jag tänker efter… men vikingatid?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/1/10, 11:52 AM
#3

#2 det verkar väldigt vanligt hos rusiska vikingar och de från polen till. Ser sånna mössor på var och vartannan marknad….

dock har jag för mig att det fynd som finns vart från norge….

enligt viking answearlady så finns det en detalj som pekar åt att det fanns även i birka.  "Type A, found in both ninth and tenth centuries, is a peaked hat, at least partly made of silk, with either metal knotwork running up the center front of the peak or a silver, funnel-shaped ornament at the top of the peak and silver mesh balls dangling from the pointed end."

för det stämmer med de andra jag sett att de har ett stråk av sidentyg på den sidan av hatten som är uppåt, och dessa brukar vara rikt broderade. Jag gjorde ju min variant av det hela med mitt brickband. Just för att jag inte hade något siden hemma.

Det är det jag hittar just nu iaf.

här är ett väldigt enkelt mönster. och här är mönstret till mössan i inlägg #0 iaf…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/1/10, 2:26 PM
#4

#3 Okidoki… For the record så tycker jag inte att vad andra har på sig på marknader är en bra referens Flört, eftersom alla möjliga mixar av stilar och Hollywood-fantasy florerar på marknader, men om det finns fynd som pekar på en sån modell under vikingatiden så är jag nöjd. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/1/10, 3:27 PM
#5

#4 jag är med på vad du menar här. men samtidigt så de vikingar som jag sett det på har vart de där helylle HK-purjonördarna som föder upp sina får själv ^^

Sen finns det ju fynd på de där "topparna" som hänger längst ner på mössan men det hade vart skoj o se mer av själva mössorna i fråga.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2/1/10, 11:17 PM
#6

Jag frågade min tränare som är arkiolog här i västra götaland och han sade att jo. Det är ok men det finns kanske inte mer beläg för det än just de där "topparna". men samtidigt kan man ju inte veta hur precis allt såg ut då vi inte vet allt och inte funnit allt. Så han ansåg det okej. Finns ju värre saker att ta på sig är ju min mening och man vill inte frysa öronen av sig undervintern.

Sett dessa själv på vikinga marknader och konvent bland diverse olika folk som är just vikingar.

Så jag tänker mest - var mumsigt, något att gömma en dålig hårddag i eller ha på vintern.

Annons:
Jinaum
2/1/10, 11:19 PM
#7

#1 men brickband versionen var verkligen fin :D Hade inte tänkt på det alls då det är något bord liknande jag vill ha. Dock kan jag inte brickvävning men det får man väl kanske hugga tag i. Satt och läste kort om det härom dagen.. Så mycket man vill lära så lite tid.

#2 Ja så grön var jag ;P Får undersöka och se om jag hittar något roligt.

Jinaum
2/13/10, 11:01 PM
#8

funderar fortfarande på det där. Ett brickband vore coolt men tar tid och lära sig. Och jag vill ju kunna börja med min luva NU :P

Kommit så långt att jag valt några bord mönster att gå efter. MEN jag tyckte att jag fick en god idé att använda mig utav ugglor då jag älskar dessa djur. Men har ingen aning om hur man börde göra den för att den skall tyckas tids enlig.

Någon som har någon idé eller någon slags referäns jag kan gå efter?

Ahnna
2/14/10, 10:55 AM
#9

#8 Jag har ingen HK-bild av en uggla på rak arm, förutom den som finns på SKA Aros sköld. Du kanske inte bör kopiera den rakt av, men där ser du i alla fall hur man kan göra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2/14/10, 11:37 AM
#10

#9 Nej hade inte tänkt det heller då jag tänkt göra Ugglan rakt framifrån. Men det är så svårt att komma på hur och vad man skall göra.

Egentligen vill jag göra något lappuggle liknande då det är min favorit. Men det tycks som katt uggla eller hornuggla vore det lättaste. Får väl visa vad jag lyckats kladda fram hittils.

Ahnna
2/14/10, 12:25 PM
#11

#10 Eftersom det är en vikingatida mössa så behöver du ju inte följa några heraldiska regler, så det är väl egentligen upp till dig själv hur du vill rita den. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2/14/10, 10:36 PM
#12

#10 ne men tänkte att det vore roligt å se på ett ungefär hur man ritade fåglar då. Men har hittar direkt inga referänser på fåglar alls fast jag vet att det skall finnas. Usch vad sök ord skall vara jobbiga att komma ihåg.

LinaN
2/14/10, 11:00 PM
#13

#12 jag brukar ta stöd av keltiska ornament, och sedan rita om sådant som jag inte själv gillar osv. :D

Det kanske inte är 100% HK men ändå, det ger ett mer arbetat intryck och jag är medveten om att det inte är helt hundra heller. har du tittat på runstenar?

"runic animals" "runic birds" osv kan man nog söka på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
2/16/10, 12:30 AM
#14

Så svårt, hittar niget jag söker efter. Mycket frustrerande.

Jinaum
2/16/10, 12:33 AM
#15

kelterna hade ju iaf ugglor.

Tom den ugglan skulle ju kunna funka med lite om görelse. Om anna inspiration för hur jag skulle kunna göra.

Upp till toppen
Annons: