Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6138 ggr
Lillyblossom
2010-02-08 23:02

Efterlyser tyg på bild!

Jag blev så sjukt kär i denna färgen och är nu på jakt efter ett tyg i samma/vildigt lik färg i ett tidsenligt material. Antagligen/helst ylle. Hur tjockt tyget i sig är bryr jag mig inte så mycket om, bara det inte är alltför genomskinligt. ;) Tror nog att nyansen är svår nog att hitta….

Här är bilden jag blev insprirerad av.

För övrigt, hur HK är den? Vad är fel om den inte är det? Vilken epok?

Tack på förhand!

Annons:
LinaN
2010-02-09 01:46
#1

Så tydlig snörning i sidan har jag för mig att inte ska vara särskilt HK, men andra har nog bättre koll där.

klockärm och båtringning har jag för mig vart kombinerbart. men åter igen, bättre lämna det åt de som har kollen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-02-09 09:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

SA modell "figursydd klänning med klockad ärm" så mönstret är förkastligt och mischmasch av hela medeltiden.

Beror på vad du gör snörningen med, och hur du gör snörningshålen. Jag har sett en 1100-tals bild på ett kärlekspar där hon har den typen av synlig snörning.

Då är jag mer skeptiskt till båtringningen, jag har starkt för mig att urringningarna är tightare under den tidigare delen (1100-tal och den typen av klockärm/snörning) för att bli större under mitten av medeltiden (slut 1200-tal och frammåt).

Tyg med den färgen borde inte vara sååå svårt att hitta, men jag kan tyvärr inte hjälpa till med mer än så Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-09 10:40
#3

Bilden i #2 visar en bliaut (uttalas: "bli-å") och de hade snörning i sidorna för att ge den där rynkade effekten över magen - det var horisontella veck vilket tyder på att man sydde överdelen extra lång och snörde ihop den tight runt överkroppen. En bliaut "ska" också bäras med ett bälte som är virat två varv runt kroppen och helst långa flätor vilket verkar ha varit högsta mode under bliauternas tid.

Bliauter hör 1100-talet till och hade väldigt speciella ärmar. Under samma period (och in i 1200-talet) fanns också de stora klockärmarna men de satt inte på bliauter av allt att döma.

Det finns flera bliauter avbildade i sten runt om i Europa och de ser alltid mer eller mindre likadana ut. Ordet "bliaut" har idag flera tolkningar, t.ex. Herbert Norris kallar klänningar med stora ärmar för bliaut i sin bok om medeltida mode, men just det kapitlet är ett av de som man skulle kunna riva ur för att det innehåller så många fel… (Numera vet man att bliauter inte bestod av en klänning och ett extra rynkat plagg runt magen och bysten, utan att rynkorna faktiskt hörde till klänningen.) Googlar man på "bliaut" så får man väldigt många spridda resultat, men som jag fattar det så har klänningarna med klockärmar ett annat namn egentligen.

Så jag håller med Anthka, modellen i #0 är ett hopkok av flera stilar och kan nog inte anses vara helt HK.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-02-09 17:54
#4

Ok! Då vet jag! Då kan man ju hitta något mer HK. :)

Jag hittade ett tyg i en affär som var ganska likt i färgen men det var 55% siden och 45% ull. Jag tror (har egentligen ingen aning ;) att det inte är en så HK blandning…. Dessutom var det som om sidenet blivit lite "ruggat" som om det var slitet. (Ni vet hur siden liksom luddar sig när man råkar få revor i det.) Så jag vill höra lite mer först om det hela….

Det är mest ett tyg i färgen jag letar efter som det inte är massa moderna material i. (är det någon liten procent så får det väl gå om jag inte hittar något annat men….)

Ahnna
2010-02-09 19:23
#5

#4 Det låter som råsiden blandat med ull. Jag har för mig att jag har hört talas om en liknande kombination, dock tunnare silke och inte råsiden, men i vilket fall som helst så är ju både ull och silke HK så det kanske inte spelar så stor roll om just den kombinationen finns dokumenterad?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-02-09 19:44
#6

Jag satt och funderade…. Så allt jag kan göra för att få den mer Hk är att minska urringningen och kanske göra den lite smalare i ärmarna innan den "går ut i en klocka" eller att jag gör om snörningen till en mindre synlig????

Ska googla lite mer på det. Problemet är att eftersom jag ännu inte har så mycket kött på benen så kan jag ju lätt ta falskt information som sann…. :(:(

Annons:
Anthka
2010-02-09 21:14
#7

#6 ska du göra om modellen, och alltså ändå göra om mönsterdelarna, är det bättre att du bestämmer dig för vilken typ av klänning du vill ha (bilaut eller klockärmad) och så gör mönstret från grunden. Mycket lättare än att försöka rita om ett sa mönster och du får det HK från början

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-02-10 09:44
#8

Ok. Skrattande Tänkte mest så att jag vet vad jag ska leta efter. Om jag vill ha sådana klockärmar är det väl inte bliaut jag ska söka på eller hur?

Ahnna
2010-02-10 10:54
#9

#8 Nej, precis. Då bör du istället söka efter 1200-talskläder och sena 1100-talskläder. Jag tror att du hittar mest i böcker, för nätet verkar inte ge så mycket…

Här är en variant från cirka 1200.

[

](http://www.bildindex.de/bilder/MI02378b10a.jpg)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-10 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Eva Andersson har en del på sin sida, både klockärmar och bilauter och länkar:
http://web.comhem.se/~u31138198/1130.html
http://web.comhem.se/~u41200125/rutigbliaut.html
http://web.comhem.se/~u41200125/Links.html

bilden är från Gospels Pembroke College Cambridge 1130-1140.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-02-10 18:38
#11

Ok!! Tack!! SkrattandeSkrattande

#5 Jag missade det du skrivit av någon outgrundlig anledning… Tur att jag såg det! Vad bra! Då kan jag alltså använda det! Jippie! :D

Upp till toppen
Annons: