Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4647 ggr
Ahnna
2010-02-05 21:15

Lavendelfärgad brokad - vad göra med den?

Jag var och tyghandlade idag och hittade en ganska tjock rulle med underbart vacker lavendelfärgad småmönstrad "brokad". (Säkert 10 meter kvar i alla fall.) 50:- per meter kostade den, men jag köpte inget av den för att jag inte för mitt liv kan komma på VAD jag i så fall ska sy av den! Tungan ute

Jag har haft funderingar på en sånhär klänning (renässans, 1540-tal för att vara exakt) men det känns inte riktigt rätt med lavendel på en sån… Eller?

Kan en sånhär, lite senare renässansklänning funka bättre? (Det är alltså det röda tyget jag i så fall skulle byta ut mot lavendelbrokaden, och det blommiga skulle jag byta ut mot nåt annat som passar.)

Eller ska jag göra "helt om" och sy nåt medeltida? Vad i så fall? Ge förslag! Skrattande (Ja, jag måste köpa det här tyget och sy nåt! Det var så snyggt och "nästan gratis" ju!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-02-05 22:38
#1

Jag tror inte på någonting medeltida i småmönstrad brokad (men det är min åsikt)

Däremot har jag alltid gillat bild 1 (det är Elizabeth I som ung eller hur?) så kör hårt ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2010-02-06 00:36
#2

oooo helt klar en klänning i stil med bild 1!! Älskar Tudor-stil!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2010-02-06 10:52
#3

Tack för era åsikter! Skrattande Jag har länge funderat på att sy båda sorterna, men funderar fortfarande på om lavendel är rätt färg till såna klänningar…? Vad matchar man det med för färg? (Underkjolen och ärmarna framförallt ska ju vara i en annan färg.)

Som medeltida tänkte jag mig i så fall nåt 1400-talsaktigt, där jag tror att även den småmönstrade brokaden har ett användningsområde. Det är en väldigt diskret brokad, med små rombformade saker i samma lavendellila färg som restena av tyget. (Det har ett underbart lyster och ser olika ut i olika ljus.) så "brokad" är kanske ett bättre uttryck, alltså med citationstecken.

Nej, det är inte Elizabeth I på första bilden utan Katherine Parr. (Tidigare trodde man att det var Jane Grey, men på senare år har man luskat ut att det måste vara Katherine Parr.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-02-06 11:03
#4

Färgmatchn. Blir det för mycket med nåt limegrönt till? Rimmar fint i mitt huvud… Mjuka upp med gräddvitt eller andra gröna färger + guld.

Kan bli woow - kan bli prinsesstårta

Gudris
2010-02-06 11:04
#5

Man måste inte ha en bestämd idé för ett tyg för att köpa det Oskyldig

Men jag håller med om att den första klänningen var syperfin!

Ahnna
2010-02-06 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Limegrönt, säger du… Jag har ju kvar av det gröna tyget som jag sydde min 1580-talsklänning i, se bild nedan, men jag vet inte om det blir för mesigt till lavendel…? Såna klänningar handlade ju mycket om kontraster och "kraftiga färger möter dova färger". Det blir ju absolut vitt siden som puffar ut ur underärmarna om jag syr en sån klänning, så vitt och lavendel blir det ju i alla fall hur man än vänder på det. (Om jag nu ska sy en sån klänning, menar jag.) Så det känns som att det behövs en starkare färg…?

#5 Nej, jag brukar inte ha en bestämd idé alla gånger och jag höll i rullen i flera minuter och tänkte "jag måste ha det här tyget!" men sen tog förnuftet över och jag började fundera på vad jag i så fall skulle ha det till. (Läs: hur mycket jag skulle köpa.) Sist jag hittade brokad för 50:- per meter så grämde jag mig över att jag inte köpte hela rullen, men den här gången hade jag inte råd med hela. Men det är därför jag frågar er vad ni skulle ha gjort med det, så att jag blir motiverad att skramla ihop pengar så att det räcker! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Gudris
2010-02-06 12:22
#7

#6 Do it do it do it! Flört

Blir det mer än man gör av med kan man ju alltid sälja vidare lite…

Ahnna
2010-02-06 12:51
#8

#7 Hahaha! Tungan ute Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-06 13:16
#9

#3 Aah, så var det (fick jag för att jag var för lat för att gå och slå upp det i konstboken)

Ska du ha kraftiga kontraster röstar jag för svart. Det kommer som modefärg under 1500-talet och blir inte lika mesigt som med gräddvitt eller lime (vilket annars skulle vara väldigt snyggt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2010-02-06 14:20
#10

Jag tror också på svart faktiskt! skulle vara riktigt fränt!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2010-02-06 15:17
#11

#9 & 10

Hmm… Svart tror jag inte på som kontrastfärg - hade hela klänningen varit svart, med små lavendellila detaljer, så hade det varit en annan sak. Men svart tyg som kontrast har jag aldrig sett på någon målning från 1540-tal, så jag tror inte att man använde den färgen så då. *tänker* (Helsvarta klänningar från den tiden verkar ha använts främst som sorgekläder, men under den Elizabethanska eran blev ju svart en stor modefärg även utanför begravningståget.)

Sen kan jag inte låta bli att se lavendel + svart som väldigt "goth wannabe"! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-06 18:11
#12

#11 svart var väl den färg som protestanterna använde sig mycket av? Just för att skilja sig från "de flärdfulla katolikerna".

Men du har nog rätt, omvänt skulle det varit väldigt snyggt men bara som kontrastfärg, hm, svårt det där…

(och goth är väl trevligt? Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-06 20:45
#13

#12 Haha, jojo, goth i all ära - men kanske inte på medeltids-/renässansevent! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
2010-02-06 21:10
#14

Jag skulle välja den första, absolut! (Kanske för att jag har lite svårt när det är puffigt uppe kring axlarna. ;)

Om jag får föreslå färg skulle jag säga hyffsat mörk, "rökig" grå. Nästan så att det grå blir mer framträdande än lavenden. Inte för svart dock. (Kanske svårt att förstå min tankegång, dessutom kan det bli helt fel eftersom den nyans i lavendel jag tänker på kanske inte alls stämmer med den verkliga) Tror det skulle vara supersnyggt iaf.

Om inte annat en djup lila, också där så att den nästan bli mer framträdande.

Den gröna du gjort klänningen av skulle nog också funka fint! ;) Vad jag tycker iaf….. Tungan ute

LinaN
2010-02-07 14:12
#15

Varför inte mörkt chokladbrunt som den mörka kontrasten till det lavendellila? Brunt och lila kan bli väldigt spännande, samtidigt som du fortfarande kan missbruka mängder av detaljer och pärlor och annat så det blir hur tjusigt som helst :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-02-08 16:55
#16

#15 Hmm, hm, hmm… *funderar* Tja, jo, kanske… Jag är inte så förtjust i brunt, men om jag hittar en jättesnygg brun brokad så kanske… Oskyldig Det måste vara rätt nyans för att matcha lavendel, kanske lite åt guld…?

Men "vi" kan i alla fall enas om att jag bör köpa en massa lavendelfärgat tyg och sy en Tudorklänning av, eller hur? Skrattande Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-02-08 17:10
#17

#16 klart du borde :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-02-08 19:11
#18

#16 ja men var inte det redan bestämt?! Skrattande

Anthka
2010-02-08 19:17
#19

#16 självklart, åk! köp! Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-09 10:48
#20

Jag måste skramla pengar, men sen så! Skrattande Tror inte att någon annan snor tyget från mig, för det verkar inte vara "den typen" av människor som handlar där. (Kanske är därför det fina tyget är förpassat till stuvlagret? Trots att det är flera meter kvar på rullen…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: