Annons:
Etiketthantverk
Läst 2779 ggr
Jinaum
2/3/10, 9:33 PM

Det där med nålbindning..

Ja jag behöver lite hjälp.

Efter en del letande och en del läsning och en del ihop trasslad tråd hittade jag denna filmen: Hur man nål binder

Så här långt har jag kommit:

Ser mer ut som fingerfläta tycker jag.. Det enda jag inte fattade i videon och inte uppfattade som förklarat var. Hur man tajtar till slingorna? Så det ser snyggt å fint ut. Jo vist kanske lite tunt garn men det enda jag har hemma just nu så de får gå.

Någon som kan hjälpa mig i min impuls idé om att sysselsätta mig?

Annons:
Jinaum
2/3/10, 9:51 PM
#1

Därefter får jag snällt undra om någon kan servera mig hur man gör pulsvärmare/handledvärmare infölr framtiden för det är just detta jag är mest sugen på faktiskt och ute efter med att läta mig nålbindning om inte annat för pysslets skull.

(Gud jag känner hur pyssel nerven håller på å ta över!!)

Jinaum
2/3/10, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jaha jag pillar på ändå.

Hittade då denna videon med: Asle stitch

Alltså det verkar finnas många olika, var York jag hade provat på tidigare, så här blev då asle (norsliga för oslo?)

LinaN
2/3/10, 10:24 PM
#3

Det är så svårt att förklara sånt däringa tycker jag…. jag gör ju ett stygn som jag inte vet om det har något namn, det är så jag lärde mig att göra. jag kan göra en filmsnutt där jag visar vad jag gör för att dra åt öglorna, kanske kan det hjälpa dig, kanske blir det bara mer förvirrat ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2/3/10, 10:26 PM
#4

#3 för min del får du gärna visa från början ^^' Så man får det rätt från start.

Jag lär mig mer av att se och höra än att läsa. Men jag fann ingen förklaring på någon av videorna om hur man tajtar till det hela så man kan göra en ny vända om man skall utveckla det hela.

Rajka
2/3/10, 11:15 PM
#5

Mina start-snoddar blir oxå lösa och sladdriga men det brukar fixa till sig när man börjar binda i dem.

Påbörjade mitt första försök till raggsockor idag. Håll tummarna ;)

LinaN
2/4/10, 10:39 AM
#6

#4 ska se vad jag akn ordna då :D

tyvärr har jag inget ljud på min kamera men det kanske går ändå, det är ju bättre än inget alls. :D eller så får jag se om daniel kan tänkas ta med sin systemkamera så kan han filma med den för då blir det ljud också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
2/4/10, 10:54 PM
#7

#6 jo det vore jätte roligt och kul att se! Så man får in det rätt för det lilla jag fick till igår var väldigt roligt. Men man vill ju få det rätt :P

LinaN
2/5/10, 2:26 AM
#8

#7 jag fick ju en gång kommentaren "men! du gör ju inte rätt!" och då med en nästan förfärad fnysning, och då svarade jag helt sonika att "blir det inte en mössa kanske? då blir det tillräckligt rätt för mig"

åtskilliga sömningstekniker har gått förlorade eftersom de inte nedtecknats och sedan glömts bort. att vi ändå har så pass många stygn inom samma teknik är faktiskt väldigt otroligt, sedan så kanske det fanns mins dubbelt så många till från början, eller ännu flera… kanske vart det beroende fårn vilken by man kom också som avgjorde vilket stygn man använde när man nålband… väldigt intressanta funderingar har detta gett upphov till :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2/5/10, 10:36 AM
#9

Hehe, jag har lärt mig nålbinda från en bok, eller ja, jag läste om hur man kunde göra olika tekniker och tror att jag nästan iaf skapade en egen. Den blir bra som vantar iaf Glad

Jinaum
2/5/10, 1:27 PM
#10

#8 jo med all säkerhet! Jag vill gärna prova på många olika för att märka vilken jag tycker är lättast. Hittils har det varit Asle variationen som blivit lite tajtare. Dock använder jag nog på tog för tun tråd. Men funderar till att träna på kanske tills man har råd å köpa tjockare ylle.

Upp till toppen
Annons: