Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2211 ggr
sorgblot
2010-02-27 18:55

Mössbroderi

Jag funderar på att ha langettbroderi i nederkanten på min mössa. Den kommer vara i vadmal. Är det dumt eller kommer det bli fint?

Är i valet och kvalet..

Annons:
LinaN
2010-02-27 19:22
#1

I värsta fall om det inte blir bra så kan du lätt sprätta bort det igen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sorgblot
2010-02-27 21:20
#2

Det är sant. Tänkte det kanske blir för mycket matchat också om både mössa och mantel är i samma färg/tyg och med samma brodyrsöm. Vad tror du?

LinaN
2010-02-28 14:51
#3

#2 iom att mössan inte är "synlig" på insidan så finns det inget som säger att du inte kan brodera på fler mönster iom att trådarna syns ju inte på insidan.

Då kan man göra litet korsstygn, geometriska mönster, runstensdrakar osv osv…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sorgblot
2010-02-28 15:17
#4

Jovisst.. Men de flesta mössor jag sett har en tyg, eller pälsbit precis i nederkant. Jag menar också: Jag är inte ute och cyklar nu?

LinaN
2010-02-28 17:38
#5

#4 de flesta mössorna har det så, jo det stämmer, men samtidigt om man inte har tillgång till band, eller ork o göra band eller råd att köpa band, varför ska man inte kunna brodera på sin mössa då?

själv så tycker jag att mössor med pälskant lämpar sig för vinterhalvåret, och mössor utan för sommarhalvåret, men det är en smaksak. Jag har ju hellre en opälsad mössa på sommaren än en med päls just för att min pälsmössa är vidrigt varm även på vintern.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-02-28 19:15
#6

Jag har för mig att langettsöm användes under medeltiden, så det borde inte vara "fel". Däremot känns inte klassisk vadmal som ett jättebra val för just en mössa, men är det väldigt tunnt så är det förstås en annan sak. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-02-28 19:53
#7

#6 det är litet grövre mantelsvadmal det rör sig om, men sålänge man inte syr den för liten så brukar det gå bra, har en i föreningen som sydde en som blev förliten i sin vadmal, så hon ser ut som en av tomtarna i "Trolltyg i tomteskogen" när hon har den på sig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sorgblot
2010-02-28 22:44
#8

På så vis. Då ska jag se till att den inte bli för trång om knölen mellan axlarna. Flört

Då blir det till att klippa ut och börja bordera då. Denna mössa ska jag ha ifall det är välldans kyligt i maj eller så.

LinaN
2010-03-01 00:16
#9

#8 tjocka mössor är bra även på sommarens litet kyligare kvällar!

men ska du inte sy ihopa mössan innan du broderar? :S

o förresten, när hämtar du dina lintrådrullar? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sorgblot
2010-03-01 11:06
#10

Nä jag vill brodera kanten först. Känns lättare att få det bra då.

Jag vet inte. Ikväll kanske..

Upp till toppen
Annons: