Annons:
Etiketthantverk
Läst 4357 ggr
Ahnna
2/12/10, 11:31 AM

Vildsvinshud - vad kan den bli?

Jag har blivit lovad en vildsvinshud av en granne som skjutit en sugga. Den är inte kalasstor, men inte så pytteliten heller. Kanske 150 cm lång mellan nacke och knorr, nåt sånt.

Efter genomförd garvning, som jag hoppas klara själv, så måste jag göra något med huden. Ge förslag på vad! Glad Pälsen/borsten kommer jag låta sitta kvar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vattnadal
2/12/10, 2:15 PM
#1

En annan skulle ju bli gladast över klövarna, finns de kvar tror du?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anthka
2/12/10, 2:33 PM
#2

Hur mycket av huvud och klövar kommer finnas kvar? Påminner det om vår major kan du ju ha den dekorativt i pavven.

Tänk bara på att gris kan lukta grönjävligt även om det är i fäll form och dött sedan flera år tillbaka…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/12/10, 3:31 PM
#3

Klövar och huvud är kvar just nu, djuret är än så länge ostyckat, men jag skulle tro att åtminstone klövarna (och benen) kommer ges till jägarens hundar.

En bekant till mig har gjort en rustning av en väldigt stel vildsvinshud, men jag funderar på om man kan göra nåt mer användbart… Skor? En axelväska? *tänker*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2/12/10, 4:00 PM
#4

Annars kanske de kan tänka sig att sälja klövarna? Jag köper gärna klöv från de flesta vilt, helst så ohanterat av människohänder som möjligt, att lägga blodspår som berikning med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2/12/10, 4:01 PM
#5

#4 Jag kan ju fråga. Om inte annat så skjuts det väldigt mycket svin här. Vad får det kosta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2/12/10, 4:09 PM
#6

Jag har skickat efter diverse olika klövar för max 25 kr st.

Just gris brukar man inte ge hundarna, om ajg förstått rätt. Fast ska köttet ätas och ändå kollas för trikiner od, så kanske hundarna får dem ändå. Annars är det vanligare att hundar får älgben od.

För att fortsätta OT så är det tyvärr även ovanligt att jägare tränar sina hundar i viltspår i många områden. De ger glatt alla älgklövar jag vill ha till mig här. Hundarna deras fungerar ju hjälpligt utan träning, så varför träna…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ahnna
2/12/10, 5:52 PM
#7

#6 Jodå, hundar äter allt rått kött och ben. Tillagat ska man däremot inte ge dem. (Men just i det här fallet så ska svinet ätas av människor också.)

Här är det många som åker på kurs med sina jakthundar åtminstone en gång när de är valpar och sen är ju jakten igång större delen av året (olika vilt) så jag tror att man låter bli att träna när det inte är jakt för att vovvarna ska få vila lite. (Och för att de ska se fram emot jaktsäsongens början mer, både jägare och hundar.) Många är ju också bönder till vardags och har inte tid att träna när det inte är jaktsäsong. Jag har också märkt en viss attityd från jägarna här att en bra jakthund inte behöver tränas och de som behöver mer jobb säljs som sällskapshundar istället… Obestämd De vill liksom ha en färdig produkt från kenneln, inte nåt de måste jobba med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
2/12/10, 6:57 PM
#8

nu blev jag konfunderad, rustning i vildsvinshud? vad ska den bekanta hestalta, beebopp i turtles??

Ahnna
2/12/10, 6:59 PM
#9

#8 Viking.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2/12/10, 8:57 PM
#10

#7 Jodå, jag ger massor av råa ben till hundarna. Lärde mig bara när jag gick min utbildning till instruktör i blodspår som berikning (och givetvis även jakt, tävling och för nöjes skull) att man ska låta räv och grävling lilla i frysen minst 5 månader pga smittrisker, samt att även om de får äta ben, bör de ej äta vildsvinsbenet. Inte pga benets splittring, utan smittriskerna.

Just i jakt behöver man nog inte träna sina hundar, men eftersök anser jag att de ska tränas i, om de ska vara bra eftersökshundar. Vettiga jägare håller med, men de flesta tycker att det räcker om hundarna hjälpligt klarar av det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2/13/10, 10:13 AM
#11

#10 Det enda jag har hört om griskött och hundar är att de inte ska äta så mycket av det och inte varje dag. Men det finns ju lika många läror på sånt som det finns hundägare, så vad som är helt sant är svårt att utröna ibland.

Det är väl samma attityd angående sökhundar misstänker jag, att de helst ska vara "naturliga experter" som inte behöver tränas.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2/15/10, 12:06 AM
#12

#6 Man ger väl inte gris för att benet i benen blir som nålar när det tuggas sönder, precis som kyckling, vilket kan skada både mun och innanmötet på hunden. För att inte tala om alla sjukdomar förstås men det ser jag att du kan bättre än mig…. ;)

Ahnna
2/15/10, 10:23 AM
#13

#12 Nej, det är inte helt sant. Råa ben flisar sig inte, men tillagade eller gamla torra ben gör det. (Däremot så flisar sig grisben mer än andra djurben även i rått tillstånd.) Så rått kött och ben kan man alltid ge till sin hund men man ska aldrig ge tillagade eller gamla ben. Det man ska ge akt på när man ger råa ben är att inte ge några ben med sågade kanter - skivspill som man kan köpa i mataffären är till exempel ingen bra idé.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
2/17/10, 11:12 PM
#14

#13 Coolt, fick jag lära mig ännu mer om det. :) Jag älskar att lära, därför älskar jag detta forum! <3 <3 Tungan ute

mcvilse
4/18/12, 11:22 AM
#15

En liten uppdatering? Vad blev det av huden?
Nyfiken eftersom jag har förmodad fri tillgång till vildsvinshud om andan skulle falla på med nya projekt (visserligen finns inte tiden att slutföra redan påbörjade men drömma kan man väl få göra iaf)

Ahnna
4/21/12, 2:29 PM
#16

#15 Tyvärr så blev det ingenting av den. Jag skrapade den i 6 timmar, sen gav jag upp. Suggan flåddes inte direkt efter att hon blev skjuten, så fettvävnaden fastnade på huden och det gick tamigtusan inte att skrapa bort. Himla synd, men värt ett försök. Nästa gång grannen skjuter ett svin har han fått instruktioner om att flå direkt!

Men jag hade tänkt göra en axelväska.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: