Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 2528 ggr
Ahnna
2/28/10, 6:11 PM

Färg på väggarna?

Jag har ett gästrum som ska målas inom kort. Tanken är att samla alla mina medeltida saker, inklusive sköld och tornervapen, där. Så jag vill ha en "medeltida" färg men jag har ingen möjlighet att tapetsera den här gången. (Som annars var vanligt på den tiden.) Så vilken kulör/nyans ska jag satsa på när jag letar väggfärg?

Jag är inte rädd för starka färger så brainstorma på! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2/28/10, 6:46 PM
#1

Min tanke är litet något rappat, dvs gipsaktigt, kanske litet åt det gulare hållet. tänk blek viniljsås/kräm, och sedan så tar du och målar egna border och liknande i bleka gröna, blå, röda, gula nyanser.

Jag ser framför mig ett rum som påminner om en blandning mellan bayeux-tapeten och en medeltidskyrka. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/28/10, 6:54 PM
#2

#1 Det förutsätter att man kan måla border… Oskyldig Men visst hade det varit snyggt att göra så! Dock tror jag att det är lite över min förmåga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/28/10, 7:13 PM
#3

#2 trams, icke då. Cool Man letar upp bilder ur böcker och på nätet på medeltida målningar osv som man gillar, kalkerar av och sedan skär ut med skalpell/brytbladskniv. Sedan tejpas dessa upp mellan dragna bord-linjer och målas i. Samma mall kan användas flera gånger och man kan spegelvända, sätta samma mall tillsammans med en annan mall för att göra olika mönster osv osv bara fantasin sätter gränser och det är inte det minsta svårt!

Raka linjer gör man ju med hjälp av maskeringstejp. Flört

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/28/10, 7:53 PM
#4

Vad komplicerat det blidde nu… Jag skulle ju bara välja en färg och måla… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/28/10, 8:21 PM
#5

#4 *fniss* nu tramsar du på riktigt ^^

alternativet är ju också att du istället för en bord med massa figurer på väljer ett motiv från tex manesse codexen och förstorar upp på en del av väggen och målar det som en "fondvägg" eller något, tänk att figurerna då ska vara ca 1 m höga eller nått ^^ inte lika krångligt men bara nästan :D

Så slipper du hänga upp tavlor :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/28/10, 10:13 PM
#6

#5 Jojo, sånt kan man ju göra istället (jag har redan en på G) men vilken färg ska väggen bakom bonaden/målningen ha? T.ex. Codex Manesse har ju helt färglösa bakgrunder så väggen bör kanske vara desto färggrannare…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
wasp
3/2/10, 11:26 PM
#7

Solgul eller en mjuk mossgrön om du bara vill måla. Har ett recept eller vad det nu heter på en underbar grön färg som vi har i sovrummet. Men det får vänta lite för jag ligger på sjukhus till i helgen…

Ahnna
3/4/10, 10:29 AM
#8

Jag har nästan bestämt mig för en gulaktig ljusgrön färg, som ser ut lite som sandsten. Så om jag skulle få för mig att måla medeltida figurer eller mönster på väggarna framöver så kommer det förhoppningsvis inte att se alltför skumt ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: