Annons:
Etiketthantverk
Läst 5719 ggr
barajagkvar
2010-03-05 16:36

Mitt tips till hantverkare här, RÅHUD

Råhud kan du köpa hos djuraffärerna.

Sökte här på forumet men kunde inte finna att det här att köpa hundben/tuggben fanns, vet ni redan om det här så strunta o läs resten

Hundtuggben i nästan alla storlekar finns i de stora butikerna.

Då dessa tuggben har begränsad storlek så kan man ju inte få större hela bitar, men det finns tuggben som är ca en meter långa…

Lägg i blöt över natten rulla ut och börja jobba.

De vita är kokta, (för allergiska hundar) de blir lite ludna på ytan, de bruna hundbenen är inte kokta och blir släta på ytan.

Jag gör trummskinn, och andra föremål i detta material, funkar kanon.

Sladdrig o slabbigt att jobba med, men man vänjer sig efter ett tag. Vanlig nål eller skärnål eller håltång som vanligt går bra.

Fixa gärna fixturer som kan hålla ihop hantverket, små klämmor, tvingar eller skinnremsor av vanliga skinnrester.

Kolla bara så att ni hittar hundben som inte är i småbitar ihoprullade, inte lätt, men det är så billigt så man kan köpa flera och testa hemma innan man återvänder och köper mera.

Det var mitt första bidrag som ny medlem denna dag.

Annons:
Salo
2010-03-05 17:00
#1

Intressant, nu fick jag ju nästan lite lust att köpa massa ben och tillverka saker.

Men vad kan man göra för roliga saker med råhud? Nån som har några tips?

barajagkvar
2010-03-05 19:56
#2

Hej Salo !

Jag gör tex indiantrumma, fältflaskor, lindar yxskaft,knivskaft etc

Jag använder det även till småsaker istället för läder.

StridsKlubbor, råhudsklubbor, knivfodral, klär träflöjter, ja endast fantasin begränsar användandet.

Man kan även spänna ut det på en ram gjord av upphittade trädgrenar och göra en snygg målning på det.

Skosömnad, sulor, pilbågar, spjutlindningar, askar mm

Att linda saker så att de skyddar mot värme, eller kyla eller så att de blir starkare med är det kanon till, när det torkar händer det saker…

Man kan använda tunnare råhud som ljusgenomsläpp i lampor, näe nu tipsar jag inte mer

Salo
2010-03-05 21:08
#3

Oj, tack för de tipsen. fanns många riktigt bra grejer man kan göra ju. Men hur funkar det med tex fältflaskor? Hur gör man med insidan? Tänkte på att det sväller och mjuknar av vätska.

Har du några bilder på dina skapelser? Glad

Jinaum
2010-03-08 13:25
#4

Sj använder jag tuggben till skölden för att stärka kanterna. Skölden får längre levnads längd då.

LinaN
2010-03-08 17:37
#5

SAmt om man har en blankyxa så klär man då skaftet med råhud så skyddar man skaftet och håller livslängden bra mkt längre…. det vet alla som gång på gång parerat ett svärd med yxskaftet att det äter trä ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: