Annons:
Etiketthantverk
Läst 7117 ggr
skapa
2010-02-24 13:47

Påtdocka, sticklisa, påtgaffel

Har upptäkt att man funnit "påtdockor" från vikingatid.

Påtdockor idag är ett runt träföremål med 4 spikar eller märlor som man påtar snoddar på.

De man funnit är gjorda av rörben med två eller 4 spetsar filade i överkanten.

Så nu är frågan, var hittar man ett rörben, finns de på ICA? Grillad kyckling eller …

Så här gör man när man påtar på 4 spetsar.

www.spangmurs.se/snodd.pdf

Annons:
LinaN
2010-02-24 14:17
#1

spännande! Var vart detta fyndet någonstans och var kan man läsa mera?

Grillade ben kanske man ska undvika iom att de tenderar till att lättare gå sönder och flisa sig…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-02-24 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den här bilden har jag för mig är från historiska museets samling (med stor reservation). Men den visar i alla fall två fynd av påtdockor från medeltiden.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hammarskogen
2010-02-24 16:16
#3

Märgben, sk hundben.

skapa
2010-02-24 18:45
#4

Två länkar om påtningsverktyg.

http://kurage.wordpress.com/2009/04/06/i-vantan-pa-nya-projekt/

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67&SearchTerms=snoddar

Får väl testa en rå kyckling i stället.

Såg ett litet ben på en sida för några år sedan som bara filats ned så det blev 4 små spetsar. Kommer inte ihåg var och det var registreat som okännt användsningsområde. Jag la det på minnet fär jag tyckte set skulle varit perfekt för att göra smala fina snoddar med.

Gudris
2010-02-25 09:54
#5

Jag skulle spontant säga att det är ben från nöt du ska använda, kyckling är ju så pyttigt, även dagens superkycklingar… Historiskt har man använt koben till exempelvis kamtillverkning för att bara nämna något.

Fråga ett slakteri, bonde eller kanske jägare.

(det första inlägget jag skrev försvann bara Förvånad)

Lillyblossom
2010-02-25 12:58
#6

Jag bara undrar i mitt stilla sinne vad man gjorde med dessa snören man tillverkade. Användes de till just snören eller sydde man på dem på kläder som dekoration mm?

Annons:
Ahnna
2010-02-25 14:58
#7

#6 Jag tror att man i första hand gjorde just snören till ihopknytning av saker med sina påtgafflar. Knyta upp håret, knyta ihop påsar och säckar, binda ihop saker, snöra ihop kläder, etc. Snören som dekoration på kläder förekom i viss mån, men mer under 1500-talet och därefter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-02-25 15:26
#8

Ok. Tänkte väl att dom var mest praktiska som snören, men man vet ju aldrig med dekorationer mm. ;)

Anthka
2010-02-25 21:12
#9

#6 Eftersom det påtade snöret blir något elastiskt så användes det även till att snöra ihop kläder, hålla hosor uppe etc.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

skapa
2010-02-26 09:45
#10

Tror också att man använt snoddar att knyta ihop allt möjligt, den fanns ju inga gummisnoddar.Knyta fast och göra upphägningar. Kanta kläder så att de inte slits så fort.

Man har ju hittat mycket pärlor med rätt stora hål, de måste suttit på något. Att man trätt upp dem på en tråd tror jag inte riktigt på, hålen är för stora och en tråd slits rätt hårt, en snodd blir mycket bättre.

Jag får nog kolla med en jägare, tror att nöt har aldeles för stora ben, skulle vilja ha ett ben med ett hål på ca. 0,5 cm och sådär 5 cm långt. Ett tätt och starkt ben man kan slipa fram piggar i överkanten på. Tänkte inte ha några utsmyckningar alls.

Gudris
2010-02-26 11:12
#11

Det är sant, får kanske är mer lagom storlek om man tänker tamdjur..

Hammarskogen
2010-02-27 21:09
#12

Råbock

skapa
2010-02-28 22:07
#13

intressant!

Annons:
niare
2010-03-01 18:11
#14

det blir ju riktigt starka band med, jag använder ju påtgaffel(slyngaffel) och det kan ju sedan användas som bälte eller annat :)

LinaN
2010-03-01 20:21
#15

#14 jag ska ordna mig en slyngaffel (som sambon säger ^^) så jag kan göra ännu fler snoddar och snören till allt möjligt.

just nu håller jag på att påta ihopa ett par längre knytband till min madrass som vi ska ha med oss på marknader framöver.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
2010-03-01 22:20
#16

hehe ja de e trevligt arbete :) man kan mixtra och få fina olika färger ^^

pitya-celva
2010-05-14 13:08
#17

De små "påtdockor" man funnit från vikingatid/tidig medeltid är oftast gjorda av fårben. De är lätta att få märgen ur och har bra storlek.

Jag påtar oftast på en påtgaffel av trä, då jag tyckar att det är lättare att få en snygg tätpåtad snodd. Ett bra tips är att få tag på en gammal pastagaffel eller en trägaffel och hugga bort mittenpinnarna!

Upp till toppen
Annons: