Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4134 ggr
Ahnna
2/23/10, 1:33 PM

Bränntest av ulltyg

Ni som är bevandrade i sån här pyromani, hur länge brinner rent ulltyg innan det slocknar när man gör ett bränntest? Brinner det alls?

Jag gjorde just ett test på mitt nya svarta ylle, som jag vet kan innehålla syntetmaterial eftersom det är några procent återvunnen ylle i det. (Det återvunna yllet kan eventuellt innehålla en viss procent syntetfibrer.) Det brann i cirka 4-5 sekunder, sen slocknade det av sig självt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2/23/10, 2:05 PM
#1

Det är ett rätt normalt ull-brännprov skulle jag säga… Det slocknar väldigt snabbt även om man får öppen låga på det.

Synteter brinner längre samt så blir ju gärna "askan" hårda klumpar. Medan ullet blir klumpar som lätt smulas sönder till aska.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/23/10, 2:16 PM
#2

#1 Precis så blev det, askan smulades sönder till svarta flagor efter att lågan slocknat. (När jag skrapade lite på det.) Ska jag tolka det som att det är mer eller mindre 100% ull i tyget då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/23/10, 3:10 PM
#3

#2 så hade jag tolkat det. jag har gjort sådana här test på ulltyger som jag trott vart blandmaterial, och på sådana som jag vet är 100% ull och resultatet vart det samma.

dock om det blir hårda plastiga klumpar som inte smular ens om man tar i med fingrarna så är det blandmaterial ^^

och sen så finns det de som direkt känner på lukten när man bränner om det är rent eller inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/23/10, 7:41 PM
#4

Bara för skojs skull så rotade jag fram en stuvbit jag köpte för ett tag sedan, som affären påstod var ett blandtyg. Personligen tyckte jag att det kändes som 100% ull, men det tänkte jag ju inte säga eftersom jag fick biten jättebilligt. Oskyldig Cool (Det är ett helt underbart mjukt och tunnt tyg!) I alla fall, idag brände jag en liten bit för att testa och den brann i ungefär 1½ sekund, sen slocknade den som om jag hade doppat biten i vatten. Skrattande Samma smuliga aska som på det andra tyget. *lycklig*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2/23/10, 8:02 PM
#5

Nu måste jag testa mina tyger som jag köpte till min nya klänning…

RosaGosa
2/23/10, 8:06 PM
#6

*lycklig* de ville knappt ta eld och slocknade väldigt fort. Askan gick väldigt lätt att smula sönder på båda tygerna.

Annons:
Meli
2/23/10, 8:42 PM
#7

#6 NiceGlad

Rajka
2/23/10, 9:45 PM
#8

Ull är ju Hår så doften när man bränner ulltyger är omisskänlig ;)

Precis som ni skriver så självslocknar brännprov utav ull och askan blir smulig.

Är det syntet i så brinner det annorlunda och askan blir en hård smält klumpt. Jag liknar det vid när pappa brände nylonlinorna till båten när jag var liten. Stenhårda plastklumpar.

Detta givetvis beroende på hur stor inblandning utav syntet ;)

Jag köpte ett tyg i somras som såg ut som lin, men kändes inte helt som lin. Nästan så att man fick brännskador på fingertopparna när man gnuggade det snabbt mellan fingrarna.

Gjorde brännprov och hujeda mig vad det brann!!! Det gick nästan inte att släcka lågan. Ingen aska, inga rester, allt brann upp *swosch!*

Berättade detta för min vän som köpt samma tyg. Hon hade sytt en klänning till sin dotter (6år) som hon skulle ha på lajv. Gissa om vi vaktade henne så hon INTE gick nära eld när hon bar den.

Men tyget var fint! :-D

Upp till toppen
Annons: