Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8483 ggr
sorgblot
2/27/10, 9:43 PM

Tygåtgång

Jag är nybörjare på detta med att sy HK vikingakläder och mina frågelåda är inte online på msn. Så jag slänger ut min fråga här.

Hur mycket tyg går åt till:

Särk?

Hängselklänning?

Tunika?

Jag är typ stl 38-40 i nutida kläder.

Annons:
LinaN
2/28/10, 3:01 PM
#1

Din strl har inget med tygåtgången att göra, eller jo det har den men inte så mycket. Det viktigaste är att du har koll på din längd.

Jag är 168 lång. då brukar jag räkna att jag behöver min axellängd till golv X2, o då avrundar jag till att jag behöver ca 3 m tyg allt som allt för en normal klänning även om jag är ett par klädstorlekar större än dig ^^

Dock går det inte åt lika mycket på en hängsleklänning. Jag har faktiskt ingen tumregel för det ännu.

En tunika (tänk till B eller?) så går det åt… *funderar* ähh kollar upp det… 1½-2½m brukar räcka till en långärmad enkel tunika. Dock med litet pyssel med att lägga ut mönstret. jag tror det är rätt mönster jag tittade på nu… a

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sorgblot
2/28/10, 3:19 PM
#2

Särk 3m tyg

Hängselklänning 2m tyg typ?

Tunika - man 1,5-2,5m tyg.

Går särken som överklänning med i tygåtgång?

Anthka
2/28/10, 4:01 PM
#3

Jag kör också på 3m till en klänning, på ett 150cm brett tyg (och jag är någon storlek mindre än dig). Hängselsärken jag gjorde tog ca 1,5m men det var en stuvbit linne jag pusslade ur  så kör på 2m. Hellre lite för mycket tyg än förlite…

Som LinaN säger så är det din längd som avgör men tänk också på hur brett tyget är, om det är smalare än 150cm så får man lägga till lite på längden.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2/28/10, 5:37 PM
#4

#2 särk och ytterklänning är samma mått så att säga när man ska handla in tyg. Beroende på hur man sedan disponerar tyget så kan man göra plagget tajt eller litet lösare.

Själv föredrar jag en undersärk/underklänning som är litet tajtare än över eller mellanklänningen eftersom då blir det inte så knöligt under. För när det blir knöligt får jag tuppjuck, jag tål inte att det knälar sig om kroppen på mig, jag är redan tjock behöver inte se tjockare ut ^^ samtidigt så behöver man inte se ut som om man har böldpest bara för att det blir knöligt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sorgblot
2/28/10, 10:38 PM
#5

Oki doki!

Tack för braiga tips!

Cool

Ahnna
2/28/10, 11:25 PM
#6

Jag får ut en klänning på 2 meter (140-150 cm bredd) om jag inte ska göra nåt som har väldigt mycket vidd. Men då gäller det också att utnyttja hela tyget maximalt, så det får inte ha rapporter eller lugg. (Då går det åt minst det dubbla.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/1/10, 12:15 AM
#7

#6 ta om det där sista utan kufiskheter…. rapport? lugg? wtf?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/1/10, 8:40 AM
#8

#7 lugg är sådant som ex sammet har, det gör att tyget får olika färgnyanser om man vänder luggen uppåt eller nedåt (tänk dig ett par manchesterbyxor som du drar med handen över, de blir ju mörkare eller ljusare beroende på om luggen reser sig eller slätas till)

Rapporter är mönsteromgångar på ett mönstrat tyg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/1/10, 9:30 AM
#9

#8 tack ^^

Ahnna, inte skrämmas sådär! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/1/10, 10:37 PM
#10

#8 Prexis. Cool

#9 En liten lathund om textiltermer kanske är på sin plats? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/1/10, 11:31 PM
#11

#10 ja du som har sån koll på kufiskheter får ju gärna sätta dig o knyppla ihopa en sådan *räcker ut tungan*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: