Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3632 ggr
MagganM
3/21/10, 5:13 PM

Hjälp mig med min fåll!

Håller på att sy det sista på min djävulsfönsterklänning i grönt ylle.

Mitt problem är att skiten "bubblar" sig när jag syr fållen, och jag vet inte vad jag ska göra.

Syr för hand och fick tipset att stryka fållen och sen sy med små små stygn. Men när jag stryker så blir det inte nån större skillnad i "styvhet" och det känns som om när jag väl tar bort klänningen från strykbrädan så blir fållen bara slapp igen.

Någon som vet hur jag ska göra??

Annons:
Ahnna
3/21/10, 9:25 PM
#1

Är det fållen i nederkant eller runt djävulsfönstren som dummar sig? Du kan alltid klippa små snitt i tyget så att det kan "sträcka sig" bättre och ligga platt. (Särskilt om det är runt ärmhålen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
3/21/10, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bäst blir det om man gör en inprovnining. Dvs en tygdel som har samma form som ärmhålet och ca 5-10cm bred. Denna syr du på mot ärmhålet räta mot räta. Sen jackar du sömsmånen (akta så du inte klipper  i sömmen) och vänder in inprovningen mot rätsidan.

Pressa med strykjärn så att den ligger snyggt och fäst sedan ned den på insidan med handsöm.

Ritade (en ruskigt dålig!!) bild för att visa hur du ritar mönsterdelen. Den röda linjen är ärmhålet, den gröna är inprovingens andra ytterkant Flört

Som sagt, ber om ursäkt för den jätterisiga bilden, min lasermus tyckte inte om frihandsteckning…

MagganM
3/21/10, 10:47 PM
#3

Okej! Ja, inprovning har jag också tänkt på. Men orkar verkligen inte de xD

Men bra att ha den bilden tills en annan gång.

Tack!

Vet ni någon bra sida med foton på medeltidskläder, som inspiration. Främst kvinnokläder :-) 13-1400-tal.

Rajka
3/21/10, 11:08 PM
#4

#3 Vill verkligen inte verka snorkig men …  Oskyldig

Genvägar tyvärr ofta senvägar.

Jag hade inte fått ärmhålen på min djävulshålsklänning snyggt om jag inte gjort inprovning och de tog faktiskt inte lång tid. Inte om man jämnför att pressa in kanten, kanske jacka den lite, sy ned den och alla jack och sen störa sig på att fållen drar sig Skrikandes

En mellanvariant är ju att vända fållen med ett band - snedslå. Dessa är tillverkade på skrådd och därför ganska generösa vid just större ringningar. Min mamma har använt dem när hon sytt djävulshålsklänningar till mina döttrar och det har funkat fint. Finns i flera färger.

Rajka
3/21/10, 11:10 PM
#5

#2 Korrigerar mig själv:

"… vänder in inprovningen mot rätsidan"

givetvis menar jag till avigsidan / in i klänningen.

Ahnna
3/22/10, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag gjorde en "utfodring" på min blåa djävulsfönsterklänning. Alltså ett mönstrat tyg som vändes ut på rätsidan, se bild.

Angående inspirationssidor så rekommenderar jag att googla på t.ex. "medieval codex" eller "book of hours". Även "14th century codex" och dylikt funkar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/22/10, 11:32 AM
#7

Blir litet förvirrad här….

ni pratar om inprovningar… och för mig är det ett väldigt modernt påhitt som ofta används i sömmar kring byst för att få en bättre form.

Däremot en infodring är det som jag upplever att ni pratar om, eftersom det ddessutom stämmer överens med Ahnnas utfodring av hennes helvetesfönster. :)

Menar inte att vara nån besserwisser men rätt ska vara rätt även med termer så det inte förvirrar så mycket ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/22/10, 11:51 AM
#8

#7 Haha, jag såg inte ens att de andra hade skrivit "inprovning", eftersom jag tog för givet att de menade infodring. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
3/22/10, 6:21 PM
#9

Tomejto tomato… Oskyldig

Klart att jag menade inFodring! det blir inte rätt när det blir fel.

Upp till toppen
Annons: