Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2300 ggr
MarjaP
3/18/10, 11:40 AM

Tunnt ylle till fina sommarkläder

Har någon beställt från Medeltidsmode? De har ett tunnt ylle i tuskaft, 380 g / m. Finns i grön, gul, blå och röd. Jag ska sy en sommarklänning som ska vara fin (passa en ngt rikare kvinna) och tunn och sval. Kan det röda tänkas vara lämpligt? NUT-4 O heter tyget. Jag har inte beställt tygprover på just det, men funderar på att våga beställa tyget rakt av. Vet att Kerstin har mycket fina tyger och har handlat av henne förut på marknader. Klänningen jag ska sy ska väl egentligen vara vikingatid, men kommer säkert användas som medeltidsklänning också med en mer tidsenlig överklänning över.

Annons:
LinaN
3/18/10, 12:56 PM
#1

NUT tygerna är supertunna! de är inte alls som EL-tygerna som är mycket grövre och styvare.

NUT passar mer än lovligt till sommarplagg och fina tunna ylleplagg :) Ska själv beställa ur det sortimentet, och sedan säger ryktet att hon kommer få in fler färger ur NUT-serien också så jag väntar med spänning på de nya tygproverna i april/maj :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MarjaP
3/18/10, 1:03 PM
#2

Låter bra! Då väntar jag bara på att mannen ska bestämma sig för vad han ska ha så vi kan beställa! (finns det nåt roligare än att beställa tyg??) Cool

LinaN
3/18/10, 1:09 PM
#3

#2 njah, att beställa hem textilier överlag oavsett om det är garn, ull eller tyger samt att beställa hem hästgrejor är rätt roligt :)

Jag ska dumpa en order till Kerstin nu i eftermiddag när en till i gruppen bestämt sig för vilken färg han ska ha på sina linnebyxor :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MarjaP
3/18/10, 1:12 PM
#4

oh ja, garn är farligt också.. ett besök på Yll o Tyll i Uppsala igår gjorde mig en smula fattigare… Men också en smula lyckligare Glad och om ett tag så är jag förhoppningsvis en härligt vårig cerise-rosa sjal rikare!

MarjaP
3/18/10, 4:20 PM
#5

En till fråga, kan det nämnda tyget även funka till vikingatida byxor, av pösig modell? Sommarbyxor som ska vara svala och sköna och lite rikemansstil.

Ahnna
3/18/10, 8:27 PM
#6

#5 Det tror jag absolut!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
RosaGosa
3/18/10, 8:39 PM
#7

#4 var ligger yll och tyll?

LinaN
3/18/10, 11:44 PM
#8

#5 jag köpte av det nu till sambons pösbyxor, det är verkligen jättetunnt och lämpar sig som sagt till större saker som ändå ska vara tunna o fina :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
3/19/10, 1:01 AM
#9

Hur funkar det med tygprover? Måste man specificera vilka tygrt man är intresserad av eller får man en karta med bitar på alla färger i den serien?

LinaN
3/19/10, 1:40 AM
#10

#9 du kan be om tygprover på yllet, och då får du troligtvis alla yllesorterna hon har. jag kompletterar mina kartor när hon får in nytt och sammanställt sina nya kartor.

jag har en karta med alla NU-yllen och en med blandade som inte är hela serier med flera olika siffror utan kanske 4 NUT och sedan några andra, både sådant som är permanenta varor och sådana som är tillfälliga partier.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/19/10, 11:29 AM
#11

#7 Yll och Tyll ligger i Uppsala, men har en trevlig webshop också ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MarjaP
3/21/10, 1:56 PM
#12

Ytterligare en fråga: hur är handelsgillets tunna kypert jämfört med Kerstins tyg? Den på handelsgillet finns i några riktigt trevliga färger och nu har de ju lite rea också… Har för mig att jag fingrat på deras lindblomsgröna på MTV förra sommaren, men kan inte komma ihåg exakt hur tyget kändes.

Anthka
3/21/10, 8:52 PM
#13

#12 Jag gillar handelsgillets tunna kypert, och slår gärna ett slag för det (lagom tunnt, smidigt och följsamt). Tyvärr kan jag inte jämföra med Kerstins tyg då jag aldrig kännt på den kvallitet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
3/22/10, 11:24 AM
#14

#12 ingen erfarenhet av detta tyg tyvärr….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: