Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3235 ggr
zayla
2010-04-05 15:25

Kan man sy detta till mantel?

Jag har tyg o tänker sy en mantel men undrar om det förhoppningsvis kan anses som vikingatida ? eller ska jag runda av kanterna ? Det blir en kort mantel som räcker ner till höfterna ungfär eller ovan det. Är det för kort eller har ni tips på om man kan göra till annat sätt? Storleken är: 1.58x1.65. Kan klippas så det blir exakt kvadrat. (ylletyg alltså…) Vill utnyttja hela tyget på bästa sätt.

Annons:
LinaN
2010-04-05 15:40
#1

Måste det bli en mantel? du kan ju använda det som sjal också. :)

Men fyrkantiga stycken borde man väl kunna använda. Vet ju att i england så hade ju saxare fyrkantiga mantlar. Kan inte minnas att jag sett någonstans som säger att man inte kan ha det så heller…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-04-05 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jisses…upptäcker först nu att jag glömde bifoga ritningen… suck!

LinaN
2010-04-05 18:16
#3

#2 jag hade nog hellre behållt tyget som en fyrkant och sedan fäst den med ett mantelspänne uppe å axeln. :) istället för att klippa i det, en vackerdag kanske du kommer på att den skulle ha varit något annat och då har du ett stort hål i mitten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-04-05 18:22
#4

Hmmm? Kruxet är att den kliiiiiar och sticks så jag måste ändå sy ett slags foder på insidan och kanten så det inte känns mot huden. Ska fundera vidare på detta…Fast större mantelspänne har jag inte än.. suck!

Ahnna
2010-04-05 23:50
#5

Det blir ingen HK-mantel, men som substitut så funkar det ju. De fyrkantiga mantlar som användes i UK var rektanglar (nådde ner till anklarna typ) och var väl inte så himla länge i bruk om jag minns rätt. Halvcirkelmantlar användes desto längre.

Med så lite tyg skulle jag inte sy en mantel utan hellre en tunika eller dylikt. Hellre spara pengar till tillräckligt mycket tyg för en HK-mantel! Skrattande *nickar bestämt*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2010-04-06 13:07
#6

#5 He, förstår att du nickar bestämt! Skrattande  Har dock redan en halvcirkelformad mantel i lite mindre storlek.

Det här ett litet tjockare ylletyg (inte vadmal) och då är det svårt o göra tunika med det.

Jag får fundera vidare hur jag ska göra…..

Tack ni två för diskussion och råd…!

Annons:
LinaN
2010-04-06 15:28
#7

#6 ha det som sovfilt? Eller sittfilt när man ska äta osv?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-04-07 00:26
#8

Jag har sytt en jacka utav ett tjockt och stelt ylletyg. Den syns jättedåligt på bilden, men det är jag till höger… ;)

Den är helt rak, rundskuret halshål, öppen fram och stängs med hjälp av bältet, isydd rak ärm.

Jacka till höger

Upp till toppen
Annons: