Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 4403 ggr
LinaN
2010-04-01 16:28

Hand vs maskinsömnad

tänkte ta en tråd här om detta, iom att det började komma upp sådant i tråden "Jag kommer aldrig att…"

så lika bra att strypa barnet i vaggan eller hur det nu är man säger…

Jag själv handsyr och blir lika förvånad varje gång en nybörjare säger "jo men jag vill handsy all min utrustning…" det blir liksom kryss i taket varenda gång eftersom det inte är något man väntar sig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gudris
2010-04-01 16:43
#1

Jag handsyr också, för mig känns det mer äkta då, men faktum är att några av mina bästa vänner som fixar egna medeltidskläder syr dem på maskin av den enkla anledningen att de inte har tid, ork eller intresse nog att sy för hand. Det tycker jag är helt ok, de är inte sämre för det Glad Som min kompis Emma brukar säga, hade de haft symaskiner hade de använt dem också. Sen att hon syr en del i läder för hand istället är ju en annan femma.

Ahnna
2010-04-01 18:33
#2

Jag pendlar lite beroende på tillgång på tid och intresse. Hela vintern har jag t.ex. sytt en renässansdräkt för hand å ena sidan och en 1800-talsdräkt på maskin å andra sidan. Varför? Renässansdräkten hade jag ett par-tre månader på mig att fixa, medan 1800-talsdräkten var tvungen att bli klar på ett par veckor. (Från grunden med underkläder och hej och hå…) Så tiden avgjorde den frågan.

Jag föredrar att sy för hand i linne och ylle, men när det börjar röra sig om brokader och siden så är maskinsömnad mycket enklare. Särskilt om det rör sig om mina "vanliga" idiotprojekt där jag kommer på att jag måste sy en helt tokig klänning på ingen tid alls och alla tyger naturligtvis är siden och/eller brokad… Då är jag glad att jag har en symaskin!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganM
2010-04-01 20:09
#3

Jag har bara sytt ett enda plagg än så länge och det sydde jag för hand. Väldigt stolt faktiskt! :-)

Anthka
2010-04-02 00:22
#4

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att handsy ett helt plagg (fällda sömmar är förmårrat snyggt) Men just nu ligger det tidspress på plaggen så maskin är enda alternativet (fållar och synliga sömmar är självklart för hand). 7 plagg på lite mer än två månader är inte en realistisk handsömnadstidObestämd

Sedan ser min livssituation ut så att handsömnaden av hela plagg nog inte blir av fören om 14-15 år… (eller så tar plagget så lång tid att handsy)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
2010-04-02 00:38
#5

handssyr detaljer som syns allt annat syr jag på maskin,ska sy en helt ny riddar uppsätning och har typ en månad på mig så det får bli på maskin,har varken tid eller lust att sy allt det förhand^^

LinaN
2010-04-02 00:50
#6

#5 när jag ska sy schabrak till min häst så blir det på maskin… inte en chans att ajg orkar sitta och sy sånna raksträckor och sedan fälla eländet…. nej tack ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-04-04 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4 Det tar faktiskt inte så lång tid att handsy ett plagg som det kanske låter, och särskilt inte om det inte är en massa extradetaljer som pälskanter eller applikationer m.m. Jag är lite förvånad själv, för jag är långt ifrån bra på handsömnad men lyckades ändå sy en dubbelfodrad 1500-talsrock (se nedan), en linneskjorta, en partlet, en flatcap och en huvudduk för hand på ett par-tre veckor. Och jag satt absolut inte jättelänge varje dag heller, utan någon timme eller två åt gången kanske. Hur just din livssituation ser ut vet bara du, men min poäng är att det inte behöver ta extremt lång tid att sy för hand. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-04-04 12:47
#8

#7, nej men du är "van" handsömmerska (dvs du har sytt plagg för hand tidigare). Jag är ovan, två av plaggen ska ha en helvetes massa knappar och jag har ett barn att ta hand om också vilket gör att jag helt enkelt inte har den tiden. Det kanske inte tar lång tid men det tar nog längre tid än vad jag har på mig. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-04-04 13:05
#9

#8 Utöver de plaggen jag räknade upp så har jag sytt en 1500-tals-kirtle och en vikingakaftan för hand, samt smågrejer som påsar och fållar m.m. Så särskilt van är jag inte! Tungan ute (Vilket märks på mina såriga fingertoppar…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-04-04 14:42
#10

#9 jämfört med mig som bara har fållat för hand räknas du som van Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2010-04-06 14:44
#11

För mig beror allt på tid.

Jag skulle vilja säga att jag kunde ta mig tid att handsy alla sömmar till alla mina dräkter, men det kan jag inte.

De tillfällen jag inte kan gör det så kör jag på regeln, invändiga sömmar sys på maskin och synliga syr jag för hand.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Jinaum
2010-04-15 14:22
#12

har ju inte så mycket att till lägga direkt. HIttils har jag maskinsytt och handsytt det som syns. Pga att när jag sydde min dräkt s fanns det inte utrymme för att handsy annat. Sydde min dräkt med 2 olika prototyper i lakan innan jag sydde dräkten i sig ochh dessutom sköta allt annat. Därpå fixa armskenor, handskar och köpa in små saker jag ville ha i tillbehöret. Så hittils har jag bara handsytt en luva, som ännu inte är klar för pälsen jag fått var för liten för att kantas med. Så jag får försöka hitta ny :(

Men jag får se hur jag gör med mina nya byxor jag skall köpa (hade köpt för tunt tyg till de jag har så de håller på å gå sönder så de får bli finbyxor som man spyr och rapar i som de säger). Sy maskin eller handsytt. Vet inte.. just pösbyxor känns lite överkurs just nu  när jag har 5 miljoner andra saker att pilla med :P

Dock planerar jag nu att handsy min kompis sköldehamns hätta han bett mig och göra och se om jag hittar något broderi mönster till honom att brodera dit så det ser roligare ut. Då tyget är nästan senaps gult :P

För detta ser ni i min hird kan jag känna en fin hacka på om jag lär mig det bra ;)

LinaN
2010-04-15 19:30
#13

På 5 kvällar har jag nästan sytt klart en kaftan, dock inte fodertyget. Men säg att jag sitter mellan kl 18-22 ungefär och syr. Har fällt alla sömmar. Så det tar inte så lång tid nu ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: