Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3329 ggr
Gudris
2010-04-01 19:28

Snörning i sidan?

Jag sitter och funderar ut hur min nya röda klänning ska se ut, jag vet att den ska ha kort ärm och kilar i kjolen så den blir lite vidare.

Men nu vill jag ha snörning i sidan och ställer mig frågan om det är HK att ha det på en 1400talsklänning…

Vad säger ni? Jag har redan förstått att det tydligen är jobbigt som tusan att snöra själv, men kul att inte ha frontsnörning/knäppning på allt…

Annons:
LinaN
2010-04-01 21:41
#1

Jag har för mig att jag sett klänningar med snörning i sidan men då i bara ena sidan… men kan inte minnas var. Men har för  mig att det var på en tavla eller ur något manuscript så det vart inte något SCA-foto.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2010-04-02 11:11
#2

Ok, jag kom på att jag sett det på bild, kollade igenom några pdfer som jag har på datorn och hittade några bilder, de flesta är dock med snörning i sidan och knäppning fram, gravidklänningar typ… Men hittade även en (återskapad) som var med bara snörning i sidan.

Ahnna
2010-04-03 15:32
#3

Det är ju annars väldigt typiskt 1400-tal att ha snörning mitt fram. Nästan alla klänningar för "vanligt folk" som man ser i manuskript och dylikt har det, antingen bred snörning eller väldigt smal.

1100-talets bliauter hade snörning i sidan för att få den där rynkade effekten över magen, men från senare i historien har jag sett ytterst få exempel på sidsnörningar. (Om det inte har rört sig om ärmlösa överklänningar eller mammakläder.) Men jag har heller inte tittat specifikt efter sidsnörningar, så det är förstås möjligt att det förekom i större skala än jag är medveten om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-04-03 22:21
#4

Eftersom jag redan har en klänning med snörning fram så vill jag variera mig.. Men jag har hittat hemskt lite om snörning i sidan… Vi får se hur jag gör.

Pialinn
2010-04-06 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vet inte var jag har fått tag i denna bild.

Hoppas jag har rätt att lägga ut den. Annars får ni ta bort den:

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Gudris
2010-04-07 12:27
#6

#5 Nice! Det är ju så där min klänning ska bli Skrattande

Annons:
Ahnna
2010-04-07 21:30
#7

#5 Bilden är härifrån. Jag har för mig att den visar en mellanklänning (den gröna i mitten alltså) - jag researchade en massa om målningarna på den sajten för nåt år sen, men minns inte alla detaljer… Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: