Annons:
Etikettallmänt
Läst 2984 ggr
MagganM
3/25/10, 7:55 PM

Tidsenligt stop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om detta stop är tidsenligt och kan användas på diverse evenamang.

Läste någonstans att man började bryta koppar redan på 700-talet så de borde väl kunna funka?

Annons:
Ahnna
3/25/10, 8:42 PM
#1

Min första spontana tanke är att det är giftigt att äta och dricka ur kopparkärl, om de inte har en insida av en annan metall. Eftersom ditt stop har koppar runt kanten så skulle jag inte dricka ur det av den anledningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
3/25/10, 9:04 PM
#2

Kollade lite på livsmedelsverket och såg att man borde undvika "att laga till och förvara livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte belagts med annan yta". Så du kanske skulle vara lite försiktig med att dricka ur den ifall du inte vet om den har en beläggning av en annan metall.

Huruvida om den är tidsenlig eller inte kan jag nog inte uttala mig om, men den skulle säkerligen kunna smälta in i en medeltida miljö.

De äldsta spåren av koppar-gjutning kommer från Iran och är ifrån ca 4000 f.kr. Man vet inte riktigt när man började bryta koppar i Sverige, men man har bevis att det bröts redan år 850 e.kr (källa)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
4/6/10, 2:46 PM
#3

Någon som vet om man idag då kan gå till någon och få ett kopparkärl mat och dryck dugligt? Går det ens?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

moondancer
4/6/10, 7:01 PM
#4

Det borde väl inte vara helt omöjligt, har dock ingen aning om vart man ska gå

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
4/7/10, 9:25 PM
#5

#3 Ingen aning, faktiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
4/7/10, 11:49 PM
#6

Varför inte testa att hitta någon kopparslagare, om h#n inte vet hur man gör kan h#n säkert hänvisa till någon som kan

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: