Annons:
Etiketthantverk
Läst 6133 ggr
Jinaum
4/15/10, 2:25 PM

Bränna in saker i läder

Ja hur HK eller purjo som ni säger. själv säger jag OK om det är ok eller inte?

Jag tycket det är skit snyggt med inbränt mönster i läder och har det tex på min skida. NU har folk frågat om jag kan göra det på andras.

Har haft diskutionen med min "tränare" och han ansg det inte helt omöjligt att de kan ha bränt in också.

Vad säger ni om det? Är det så att man vågar göra det och samtidigt känna sig en liten hacka på det eller bör jag lära mig konsten att (ord förstoppning kommer inte ihåg vad det hetter). Gud kommer inte ihåg vad det heter just nu. Men när man i alla fall väter lädret å hållerr på å skär å tryckeri det så man får fram ett mönster i lädret.

Annons:
Ahnna
4/18/10, 12:23 PM
#1

Att blöta lädret och trycka in mönster kallas pautning. ("Påta" läder.) Då använder man först en mall och sedan punsar och knivar för att få rätt mönster och rätt djup.

Att bränna in mönster i läder vete katten om de gjorde på medeltiden… *skeptisk*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
4/19/10, 1:10 AM
#2

är ju inte direkt medeltid jag är inriktad på utan vikinga tiden.

Ahnna
4/19/10, 1:16 AM
#3

#2 "Sak samma" i det avseendet, jag har inte sett några fynd med brända mönster på läder från någon period mellan åren 500 och 1600. Därmed inte sagt att det inte gjordes, jag har bara inte sett några belägg för det. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
4/19/10, 5:21 PM
#4

#3 mjo men jag har inte så stor koll på om det finns någon skillnad :P Därför kändes det bra att nämna.

Det är ju grymt snyggt tycker ju jag å vi bränner ju in runor i våra spjut skaft. Och finns det beläg för det så känns ju steget till läderi nte så långt ifrån.

Hallonsaft
4/30/10, 6:21 PM
#5

Jag har för mig att om man bränner läderet, så kan det visserligen bli snyggt mönster, men samtidigt så förstör man lädret och gör det mindre hållbart och det kan krympa och spricka. Det är delvis därför som pautning är så mycket bättre. Där förändrar man bara formen och eventuellt färgar, men man bränner inte sönder det.

Jinaum
5/3/10, 5:21 PM
#6

#5 ok. Dock skall vi ju vaxa skidorna. Min har inte spruckit ännu och existerat i snart två år.

Men kanske tar längre tid än så för lädret å spricka?

Annons:
Gudris
5/3/10, 6:45 PM
#7

#6 Det är nog inte en regel att det spricker, men troligare än när man utför pauting på lädret. Man försvagar det alltså och eftersom läder var dyrbart och viktigt så brännde man det nog inte i onödan så att säga…

Upp till toppen
Annons: