Annons:
Etiketthantverk
Läst 4744 ggr
Ahnna
2010-03-25 18:41

Prissätta brickband

Vad tycker ni är rimliga priser på brickband i lingarn och ullgarn (växtfärgat!) mellan tummen och pekfingret? Inte jättekrångliga mönster men välvävda med rätt jämna kanter och tilltalande färgkombinationer. Bredd från 1,5 cm till 5 cm.

Pris per meter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-03-26 12:53
#1

Brickband är jättesvåra att prissätta. Har diskuterat detta med Skapa en gång tidigare och minns inte exakt vad vi kom fram till. Men sådär spontant är ju 100kr metern ett minimum. Jag skulle aldrig ta lägre summa än så. Samt så beror det ju på om materialet väver sig av sig självt eller om man måste kämpa en massa.

Prissättningen är som sagt skitsvår oavsett vad man ska tillverka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MarjaP
2010-03-26 17:08
#2

Har du några fina till salu så är jag intresserad Glad ska sy vikingatida kläder till mig och mannen och tror inte jag hinner väva brickband till.. så rätt färg och rätt pris så köper jag gärna några meter! Just nu är det lite knapert med pengar dock, men om ett par månader när lönen börjat trilla in så!

Ahnna
2010-03-26 22:10
#3

#1 Ja, precis. Just dessa band vet jag inte om de var krångliga att väva eller inte, men när jag själv eventuellt kommer sälja band i framtiden så kommer jag nog hålla mig ifrån krångliga garner just för att det tar för mycket tid att trassla som man inte kan få betalt för. Men 100:- per meter som minimum, det är uppfattat. Men får man nåt sålt för det priset?

#2 Jag hjälper gärna till om du ger mig specifikt vilka färger och bredder och mönster och sånt som du är intresserad av. Skicka gärna ett PM så kan vi diskutera fram nåt. Glad I dagsläget finns inga band färdiga som är flera meter av samma, tyvärr.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-03-27 10:53
#4

#3 Svensson kanske inte spontanköper band för 100kr/m men den som är genuint intresserad men som saknar den egna kunskapen eller tiden gör det nog gärna.

Ahnna
2010-03-27 11:22
#5

#4 Jojo, men Svensson köper kanske inte brickband alls eftersom det är mycket billigare att köpa maskinvävda band i sybehörsaffären. Obestämd

Personligen så säljer jag hellre hantverk till likasinnade, så det gör egentligen detsamma om inte "turister" dras till det jag har jobbat fram. Men min erfarenhet är ändå att många i den skaran blir intresserade när de ser nåt de gillar, även om de inte hade en tanke på att köpa ett medeltida hantverk när de åkte till marknaden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-03-28 15:16
#6

Prissättning är jättesvårt, tar man ut vad man vill ha blir det för dyrt för kunden, tar man vad kunden vill betala blir man missnöjd.

Ett sätt kan vara byteshandel eller åtminstone att tänka det som byteshandel. Tänk så här; får jag 250 kr för de här banden kan jag köpa det här smycket för pengarna. Då ser du att det blev något tydligt resultat av betalningen och det kan var enklare att acceptera priset det blev.

Själv är jag tjurskallig och vill ha en vettig timlön vilket gör att jag aldrig sålt några band, däremot har jag ett par gånger bytt timme mot timme. Min senaste byteshandel kostar 1 timme per 15 cm band. Min ambiton är inte att sälja band, jag hittar hellre på nya mönster och testar tekniker.

Jag har absolut inget emot om någon använder mina mönster för band som säljs, tala dock om att det är mina mönster.

Uppsatta band att väva själv har jag sålt en del, kostnaden för en påse med garn, trädda brickor och beskrivning är 170 kr för ca. 2 meter band och köparen gör hela vävjobbet. Det går bra att sälja. Banden är av enklaste tänkbara sort i ull, lin eller silke. Så priset 100 kr/meter för ett vävt band håller jag med om att det är lågt.

Ibland får jag mail med frågor om jag vet någon som säljer band, jag brukar skicka vidare till de jag känner till. Finns det fler som vill få dessa frågor till sin mail? Skicka din mailadress till mig i så fall.

Annons:
Ahnna
2010-03-28 19:10
#7

#6 Jag har inte använt dina mönster på mer än mina testband. (Jag gör också egna, mycket roligare så!) De här banden som tråden gäller är det inte jag som har vävt, så vems mönster det är vet jag inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-03-28 22:53
#8

#6 jag sa absolut minimum :) sen beror det ju på hur man väver och vad och hur snabbt det går.

Sen är ju detta ett hantverk som verkligen inte går att tjäna pengar på… det är ju horribelt ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skapa
2010-03-28 23:51
#9

Sen beror det ju helt på vad man vill ta betalt, ibland finns det anledningar som gör att det blir ett väldigt lågt pris. Läste i tidningen idag om en dam som stickade ca. 150 mössor om året, hon betalade själv garnet och gav bort dem till nyfödda. Hon var så glad att någon ville ta emot dem och glad att hon hade något kul att göra.

Skall man tjäna pengar är nog att sälja eget hantverk fel grej. Hantverk har andra värden, som att må bra.

Ahnna
2010-03-29 11:43
#10

Nu tycker jag att det börjar bli onödigt negativt här - visst kan man tjäna pengar på hantverk! Glad Och visst kan man få betalt så att man blir nöjd (oavsett om det är 100:- eller 300:- per meter som man blir nöjd av) och visst kan man sälja hantverk och tjäna en bra hacka. Men kanske inte året runt, på varje marknad, till varje kund. Allt handlar om att träffa rätt människor, vara på rätt marknad, ha rätt saker och så vidare. Det lyckas inte alltid, men tillräckligt ofta i mitt tycke.

Jag har sålt mycket hantverk till priser som gör mig nöjd - annars skulle jag inte hålla på med hantverksförsäljning! Flört Det är mycket möjligt att man inte blir ekonomiskt oberoende, men hur många yrken blir man det på då? Samtidigt som jag tjänar tillräckligt bra med pengar (i mitt tycke) på det jag hantverkar fram så får jag nöjet att tillverka grejerna också! Det i sig är ju både kul, rogivande och intressant, så det är ju en extra bonus. Men jag håller inte med om att hantverk inte går att sälja eller att man måste ta löjligt lite betalt för att få nåt sålt.

Men visst, vill man tjäna tusentals kronor på ett och samma hantverk så är det nog bara klingsmide man kan hålla på med, eller möjligen guldsmycken. Timpenningen kanske inte alltid blir så hög på annat hantverk, men i mitt tycke så gör det inte så mycket om hantverket var kul att göra. Om jag tjänar 500:- på 6-8 timmars jobb så anses det vara en dålig timpenning, men om materialkostnaden var 100:- och jag hade kul under de där timmarna… då är det ju skitbra! Glad Tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-03-29 21:08
#11

Det var inte meningen att låta negativ. 500 kr för 6 timmars jobb håller jag med om att det är bra för hantverk. Men man skall inte göra hantverket för att i första hand tjäna pengar, då tror jag man blir rätt besviken. Vänder man på det och ser hantverket som en hobby som i stället för att kosta pengar ger ett litet pluss blir det med ens väldigt bra.

Min erfarenhet är att dyra band inte går att sälja, bara byta bort, vilket inte alls är fel - det är faktiskt rätt kul. Band för 500-1000 kr/meter säjer många att de skall köpa men det inträffar inte. Men precis som #10 skriver så beror det på om man har rätt produkt till rätt kund, vilket jag grubblat en hel del på. Det borde gå att hitta på ett nytt användningsområde för banden - grubblar fortfarande.

Jag tycker att det är helt fritt för den som säljer att sätta vilket pris som helst, vill man sälja billigt så gör man det, vill man ha högt pris så är det också OK. Svårast måste vara att sätta priset åt någon annan.

Ahnna
2010-03-30 14:07
#12

#11 Ja, band kan man ju använda till en miljon grejer, men många verkar insnöade på att de måste sys fast på en dräkt och ser de inte ett band de vill ha på sin dräkt så köper de inget. Jag har band till alla möjliga saker, t.ex. till att snöra ihop min madrass när jag åker till/från en marknad, till att knyta upp håret med, till att knyta mitt förkläde med, etc.

Men mest kanske det beror på hur HK personen anser sig vara - en person som inte direkt bryr sig om vad som är HK kanske köper ett band i sybehörsaffären istället, medan en person som vill ha så äkta saker som möjligt hellre lägger 500:- på ett band som denne vet är gjort med en HK-teknik. Så vill man tjäna pengar på att sälja hantverk så bör man kanske försöka tillgodose båda sidorna av saken? Med dels handgjorda produkter som kostar därefter och dels billigare varianter som kanske är gjorda med en maskin.

Men mest tror jag att vi hantverksförsäljande personer lider av folks egon! Tungan ute "Det där kan jag göra själv" är nåt som jag själv ofta säger eller tänker när jag tittar på hantverk. Ofta har jag rätt också, men det händer ju aldrig att jag gör det! Men bara tanken att jag skulle kunna göra det själv gör mig mindre benägen att spendera pengar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-03-30 16:06
#13

#12 det du säger Ahnna "ähh det där kan jag göra själv" så säger jag ofta, men gör jag det? nej jag gör ju inte det…. så då blir det byteshandel eller att jag köper mig det jag inte själv gör. :D

jag säger ju så även när det gäller kläder i moderna affärer. blir det något sytt? nej det blir ju inte det. fast å andra sidan så lägger jag de pengarna på medeltida/vikingstuff istället :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
skapa
2010-03-30 23:45
#14

- och jag som tycker att den bästa kunden just är de som kan tekniken. De som vet vad det är och tycker att det nog är mycket mer tidsödande än det verkligen är.

Jag skulle vilja sälja riktigt HK hantverk till "vanligt folk", funderar mer än vad jag producerar så det har inte blivit något än. Mobiltelefonfodral är en pryl jag tror är säljbar, likaså smyckesband. Eller en liten bit riktigt fint band monterad som en tavla.

Upp till toppen
Annons: