Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3526 ggr
MarjaP
2010-04-04 22:12

Sy i krinklat lin

Jag köpte det fina krinklade linnetyget från medeltidsmode för att sy en vikingatida särk. Tanken är att det ska likna plisserat tyg och vara lite extra tjusigt. Självklart handsyr jag hela plagget. Vilket har visat sig vara fruktansvärt jobbigt!

Tyget är stretchigt och helt omöjligt att hålla på plats. Det töjer sig, sträcker sig, skrynklar sig och knorvar sig. Fy tusan vad jobbigt!

Min särk är plötsligt jättemycket större än tänkt och ärmkilarna (ärmspjällen, de där fyrkantiga bitarna i armhålorna) känns ganska överflödiga…

Min förhoppning är att om jag tvättar särken precis innan jag ska ha den så kommer krinklet att dra ihop sig igen och särken återfå planerad storlek. Om inte så kommer den ju ändå bara vara ett underplagg så det är bara fållen längst ner och vid ärmar och halsöppning som syns…

Funderar även på om det kan gå att t ex sy på något band för att hålla ihop tyget lite, antingen brickband på utsidan, eller vanligt linneband på insidan. Skulle kunna gå.  Vad tror ni?

Annons:
Ahnna
2010-04-04 22:54
#1

Det låter som att du kanske har klippt ut lite för stora bitar - jag tänker speciellt på ärmarna. Om de fyrkantiga kilarna känns överflödiga så är det för mycket tyg, helt enkelt.

Även om tyget är krinklat i sig själv så kan det vara bra att vecka tyget lite vid t.ex. axel- och ärmsömmarna. Därmed kan man alltid återfå vecken även om krinklingen slätar ut sig mellan tvättningarna. När du tvättat det så bör du vrida ihop plagget hårt (typ vrida ur vattnet) och låta det torka ungefär så, då blir vecken tydligare än om du hänger upp plagget slätt.

Om du ska sy på band så röstar jag för att sy på ett fint band på utsidan och vecka tyget lite under det. Då blir det "naturliga" veck i plagget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MarjaP
2010-04-04 23:58
#2

Ja, för stora bitar är det ju helt klart, men det var inte helt lätt att mäta och klippa när tyget ändrade bredd hela tiden. Som nytvättat var det rejält veckat. När det torkat var det lite mindre veckat. När jag brett ut det på golvet var det ännu lite bredare, när jag mätt hade det åter ändrat brett och till slut klippte jag bara och hoppades på det bästa.

Jo, lite så tänkte jag, ett fint band och så vecka tyget lite under, så håller bandet vecken på plats. Men ska testa att tvätta det först och se hur mycket det veckar ihop sig. Självklart vrider jag det och låter torka så gått det går så.

Nu har jag ett par långa sömmar kvar att sy, sen får vi se hur det blir!

Ahnna
2010-04-05 12:36
#3

#2 Jag tror att när man klipper i såna tyger så måste man sträcka det så att det blir helt plant och sedan klippa, eventuellt med lite mer sömsmån än vanligtvis. Jag brukar får göra det med mina linnetyger när jag inte orkar stryka dem och de har legat ihoptussade i en låda ett tag… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: