Annons:
Etiketthantverk
Läst 4745 ggr
Gudris
3/29/10, 6:15 PM

Tillverkningen av mina skor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en fråga om hur jag gjorde mina skor och tänkte att det är väl lika bra att skriva ett inlägg om det Glad

Jag utgick från mönstret för frontsnörda lågskor från skoboken, jag gjorde tygmönster som anpassades efter mina fötter. Det bästa med det färdiga mönstret var att det passade så pass väl att det inte krävdes allt för mycket för att få skorna bra på fötterna. Största förändringen jag gjorde var att låta sulan smalna av ganska ordentligt vid hålfoten alldeles innan hälen för att låta skorna sitta säkrare. Jag använde syl, sporre, lintråd (3trådig till ovanläder, tjockare till sulan), bivax och två tunna nålar + två tjocka nålar.

1. Vi skar ut ovanläder och sulläder. Sömmen som håller ihop ovanlädret synns bäst på bild 3, där var det viktigt att sylen aldrig gick igenom skinsidan av lädret (om nån vet vad stygnet kallas får du gärna kommentera det). Sullädret fick ligga i blöt i ett dygn för att bli riktigt uppmjukat, jag gjorde markeringar med sporren på sidan som skulle vara mot foten och gjorde sedan hål snett ut genom kanten på sulan.

2. Dags att sy ihop skon! Mellan ovanlädret och sulan lade jag en ca 1cm bred remsa av samma läder som ovanlädret för att skydda sömmen. Skon ska sys ihop utoin och sula, läderremsa och ovanläder ska ligga jämt när man syr. En hälförstärkning sys även fast vid hälen och jag började där. Läderremsan började och slutade vid hålfoten.

3. Jag skar ut öppningen för snörning och lade skorna i blöt för att lättare kunna vända dem. Lättast var att vända dem från hälen till tån, mina var sjukt segvända och i slutändan fick jag hjälp av en stark kompis… För att lädret inte skulle spricka när det torkade smörjde jag in det.

4. Gjorde hål med håltång för snörning och vaxade sulan för att den bättre ska stå emot väta när jag väl får använda dem. Påtade snoddar till snörning och så blev de klara Skrattande

Annons:
Rajka
3/30/10, 12:16 AM
#1

Jättefina!

Hur lång tid tog det för dig att sy dem?

Gudris
3/30/10, 1:18 PM
#2

Tack Glad

Det tog nog ett par veckor om jag räknar bort månaderna då de låg på is pga mycket i skolan. Egentligen är det svåra mest att det är ganska tungt och jag tror det bästa när man ska göra t ex skor är att göra det tillsammans med någon eller några andra så man kan sitta tillsammans och arbeta på. Då går det garanterat mycket snabbare än för mig då jag oftast satt bara på helgen några timmar innan jag lessnade… Jag började med dem i september-oktober nån gång och blev klar för ungefär en månad sen Tungan ute

Ahnna
3/30/10, 2:12 PM
#3

Väldigt fina!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: