Annons:
Etikettallmänt
Läst 2680 ggr
Jaylen
4/2/10, 1:18 PM

Musiktipps

Jag undrar om någon har bra tips på var man kan hitta medeltida musik?

Jag ska gifta mig om mindre än en månad och ska ha ett "medeltidsinspirerat" bröllop alltså inte 100% HK (skulle aldrig kunna tvinga tex mormor och morfar i medeltidskläder) men med så mycket influenser jag kan. Eftersom vi är utomhus och inte i en kyrka har vi inte tillgång till en kantor som spelar under in och uttåg så jag tängte övertala vår solist som ska sjunga under vigseln att sjunga något även medan vi tågar in och ut.

Jag behöver nu tipps på var man kan hitta och lyssna på passande medeltida kärlekssånger. Hoppas någon här har lite koll på musik för jag känner mig helt borta.

Annons:
Tomteslakt
4/2/10, 7:58 PM
#1

cd-samlingen time of the templars är grymt bra med musik som täcker större delen av medelhavsområdet kring 11 -1300talet :), såväl kristen som arabisk och ortodox.

Anthka
4/2/10, 9:31 PM
#2

erhm, time of the templars är 3 cd skivor. En med profan musik från europa, en med kyrkomusik från europa och en med musik från heliga landet. Väl värd att lyssna på, och som #1 säger allting från 1100- 1300 -tal.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/4/10, 12:01 PM
#3

Det finns massor med medeltida sånger som kan passa på ett bröllop, eller något från renässansen kanske?

Pastyme With Good Company (1500-tal) Funkar lika bra solo som i kör, men det är ingen kärlekssång förstås. Mer en "kul att ni är här och festar med oss"-sång!

Gaudete är en annan vacker medeltida sång, biblisk sådan, som gör sig väldigt bra som solo. (Eller så köper man den på skiva i körversion - maffigt!)

Har inte tid att leta fram fler länkar nu, kan återkomma!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
4/4/10, 2:05 PM
#4

Vi har faktiskt sjungit gaudete i min kör, den är inte helt svårt att få till bra :)

Tomteslakt
4/5/10, 10:45 AM
#5

#3 fast om personen nu frågar efter medeltidsmusik, varför då blanda in renässansen?:D det är väl ändå en helt annan tidsepok, eller?

Ahnna
4/5/10, 12:08 PM
#6

#5 Eftersom bröllopet inte ska vara helt HK (utan "medeltidsinspirerat") och det efterfrågas sånger som kan passa så tänkte jag fritt inom perioden 500-1600 ungefär, det vill säga den period som den här sajten berör. Vad TS väljer att göra med svaren är upp till denne. "Medeltid" är ju ett ganska vitt begrepp och det har vi redan diskuterat till leda på den här sajten så det behöver vi inte göra igen. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Jinaum
4/5/10, 6:30 PM
#7

Kolla Arn gothia skivan. inte från arn filmerna utan gillous dokumentär serie om arn. Har för mig att det finns rätt så många fina låtar på den skivan.

RosaGosa
4/5/10, 9:59 PM
#8

#7 Kan varmt rekomendera den skivan! underbar musik men ingen sång…

Jinaum
4/6/10, 6:59 PM
#9

#8 jo var precis min tanke. om det nu skall vara till ett bröllop kanske man vill ha utan sång. Har för mig att det skall finnas någon låt som har med bröllop att göra.. men inte säker. var så länge sedan jag hade den i händerna. Men det finns dock 1 låt som har sång och det är "I ljus och mörker" mycket vacker kärleks sång men inte direkt medeltida utan någon mordern blandning

Upp till toppen
Annons: