Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 18402 ggr
LinaN
2010-04-22 20:49

Vikinga/medeltida lekar

har ni några förslag på lekar som lektes på viking/medeltiden?

förutom blindbock, tafatt och vanlig dragkamp?

försöker hitta roliga lekar att ta med till Ale bland annat :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Tomteslakt
2010-04-23 09:25
#1

japp :D

bl a:

  • halmstråhoppning (låter skitlätt MEN). Man ska stå med tårna precis bakom ett halmstrå och försöka hoppa jämfota över, dock med svårigheten att samtidigt hålla i tårna med fingrarna utan att släppa taget.

  • Lugga Björn: sitt på baken med en stav i knäväcken, (så den sitter ordentligt), lägg sen armarna runt staven, underifrån så staven hamnar i armväcken. Ta sen tag om dina egna öron och försök ställa dig upp på fötter.

  • Rövkrok: De båda tvälande ligger på rygg tätt tätt intill varandra, skavfötters, med höfterna tätt ihop (låter som nån sorts obscen sexlek..hehe). Se ska de båda tävlanden resa upp det lår som vätter mot motståndaren och "kroka i" motståndarens lår i luften. Och därefter försöka brotta omkull den andra medelst endast benet. Dvs man får inte ha händerna i backen som stöd, heller inte använda dom som griphjälpmedel. Vill man göra det lite mer svår, bind ihop de tävlandens ben Skrattande

Det var ett litet axplock av det jag kan iaf… men jag vet det finns en som heter nya födelsen också, men den är väldigt svår att beskriva såhär och inget för personer med klena leder och ryggar. Jag har endast klarat den en gång…som 13åring.

Lillyblossom
2010-04-23 13:47
#2

Ok. Det kanske inte är en medeltida lek men den är fasen så rolig och det är inte omöjligt att nåt liknande kanske fanns.

Det enda man behöver är en vässad pinne ellr kniv. (Har man bara läderskor så kanske det är bättre med pinnen)

Alla ställer sig i en ring någorlunda nära varandra. Sen ska den första personen kasta pinnen i marken max två pinnlängder från fötterna till den som står till höger om den första personen. Personen till höger flyttar nu valfri fot till pinnen, tar pinnen och upprepar samma sak till nästa till höger. Efter första varvet måste man ta varannan fot hela tiden och man måste stå kvar. Tappar man balansen och trillar i backen är man ute.

Se det som en förenklad version av twister så kanske ni förstår lättare. Den är superkul! Passar alla åldrar! Kräver mark man kan få ner pinnen i.

Obs! Akta fötterna! Ha så kul!

Jinaum
2010-04-26 22:18
#3

lek och lek. Med luffar schack =3

ugrash
2010-04-28 00:08
#4

En jag minns är när man tar ett spjut och sätter spetsen i backen. Ställler sig på ena sidan och tar tag i spjutet med båda tummarna nedåt om spjutet. Sedan ska man ta sig runt under spjutet ett varv utan att ramla. Endast fötterna får nudda marken och händerna ska hela tiden hålla i spjutet. Vinnare är den som kan hålla längst ner på spjutet och ta sig runt. Vad jag sett har en del personer hållt bara nån decimeter över marken, men då krävs mycket styrka och teknik, mitt rekord är nog 3-4 dm.

Känner nån annan till denna tävling och kan förklara bättre?

LinaN
2010-04-28 00:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: