Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2485 ggr
RosaGosa
2010-04-22 20:29

Kanta med tyg?

Ja, ska kanta en klänning med djävulsfönsterärmar och har köpt konstsiden till detta ändamål. hur gör jag bäst för att inte kantbandet ska bubbla och bli fult?

Annons:
Hlif-Gudrunsdottir
2010-04-25 16:58
#1

Du anvender mønstret på surcoaten och klipper kanterna i fason efter ermet, i den bredden du ønsker. Sen syr du kantarna i hop vid akselen ochunder ermet, och derefter syr du dom til vid ermet; rettsidan på kantarna ska ligga mot vrangsidan på surcoaten. Klipp ned sømstillegget rundt ermet til det gjenstår ca.5 mm, klippa hakk i sømstillegget hela vegen rundt om med ca.3 cm mellanrum, så undviker du at kantarna blir strama och rynkliga. Vend kantarna mot rettsidan av surcoaten, vend inn sømstillegget på kanten och nåla fast den til surcoaten. Sy ner til handen.

Om du behøver se hur det skal bli så kommer jag lasta upp nogra bilder om en vecka eller två, jag ska hjelpa min vennina med hennes surcoat. Jag er norsk så du får bæra øver med mina operfekta svensk kunnskaper. :)

AutumnWicca
2010-04-29 13:33
#2

Mitt tips är att du klipper remsorna på skrådden på tyget, alltså på snedden. Alla de band du köper i butik är klippta så och är då lättare att forma :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Hlif-Gudrunsdottir
2010-06-06 20:42
#3

Om du vil se hur vi gjorde det så kan du titta på min blogg Wood Dragon http://wooddragon.wordpress.com/2010/06/06/surcot/

Upp till toppen
Annons: