Annons:
Etiketthantverk
Läst 5846 ggr
LinaN
4/14/10, 12:48 PM

Köpa Sysilke

Vart hittar jag sysilke någonstans?

vad är ett vettigt pris? för vilken mängd?

Nu ska jag googla litet. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
4/14/10, 12:52 PM
#1

Vanlig sybehörsaffär har det på små trådrullar. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag köpte mitt för.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/14/10, 12:58 PM
#2

#1 ok, ska kika.

Hur hanterar man sysilke då? det behövs kanske inte vaxas? Samt är det då lämpligt att använda till sidentyg?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/14/10, 1:02 PM
#3

#2 Vad jag förstår så är det just för att sy i sidentyg som man ska använda det, med symaskin (ser ut som vanlig maskintråd). Knapphålssilke däremot är lite tjockare, men jag gissar på att man inte behöver vaxa det heller. Finns också i sybehörsaffärer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
4/14/10, 5:20 PM
#4

Jag tycker man stöter på det på de flesta second hand affärer, så du kan ju prova att leta i en sådan .

Pialinn
4/14/10, 9:19 PM
#5

Sysilke och silketråd på spolar har olika spinning. Tråden på spolar är tänkt att sy ihop plagg med, medan sysilket broderar man med.

Man ska absolut inte vaxa det.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

MarjaP
4/14/10, 9:58 PM
#6

I Uppsala har de bra sortiment på trådar på den lilla sy/tyg/symaskinsaffären på dragarbrunn, brevid royal-bion, om ni vet vilken jag medar… :) Där finns både sysilke och knapphålssilke och lintråd i olika färger, Gütermanns.

Annons:
Anthka
4/14/10, 10:50 PM
#7

#5 heter det inte broderisilke, det som man broderar med? Frågar man efter sysilke i affärer får man nämligen den versionen som är till för symaskin (på spole)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/18/10, 12:30 PM
#8

Jag har silkestrådar för broderi (funkar även att sy ihop mindre saker med, påsar t.ex.) i allsköns färger till salu.

5 meter 4-trådigt (blir alltså som mest 20 meter om man delar det) kostar 25:- plus frakt. Skicka PM med färgönskemål!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jaylen
4/18/10, 2:40 PM
#9

Appropå knapphålssilke (det lite grövre på rulle) så är det fantastiskt att brickväva med. Det varken tvinnar upp sig eller behöver vaxas åtminstonne inte om man inte gör band som är längre än en 3-4 m.

AutumnWicca
4/29/10, 1:35 PM
#10

Jag vet att man kan brodra och sy med sådant silke som man knypplar med :) Så man kontakta butiker som säljer knyppelgarn och fråga om de även har silke.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Hallonsaft
4/30/10, 5:57 PM
#11

Jag har köpt sysilke, och även vanlig sytråd riktigt billigt på tradera några gånger. Sök där. Ibland kan man spara multum på det.

Upp till toppen
Annons: