Annons:
Etiketthantverk
Läst 5267 ggr
Mr-K
4/17/10, 2:15 AM

Någon som gjuter saker i järn?

Jag letar efter någon som kan hjälpa mig att gjuta ett svärd i järn. Claymore stil helst. Någon som känner till någon som kan detta?

Annons:
Spikur
4/17/10, 8:47 PM
#1

För det första vill du nog inte ha ett gjutet svärd. Gjutjärn är dåligt till sådant. Och sen beror det på vad du ska använda det till. Det finns allt ifrån de som slipar fram svärdet ur ett plattstål till de som smider (och även de som framställer stålet själv). Och det varierar väldigt i pris. Från någon tusenlapp och uppåt.

Du kan titta på www.spqr.se, eller Nidingbanes hemsida.

Exclusivare hittar du på ex: http://www.albion-swords.com/

Mr-K
4/17/10, 11:38 PM
#2

Jag är alltså inte intresserad av färdiga svärd i stål. Svärdet ska vara tillverkat i järn så nära det går komma tillverkning och material från järnåldern. Idealiskt är att jag kan vara med under tillverkningen och helst göra så mycket av det själv som är möjligt. Om jag sen kan få bestämma dag och tidsperiod på dagen som tillverkningen sker så skulle jag bli ännu nöjdare.

Jag vet att detta finns för bronssvärd i England för en kostnad av 200 pund och då tillverkar man det själv under uppsikt. Hade de haft liknande i järn hade jag dragit dit.

Ahnna
4/18/10, 12:13 PM
#3

Vikingabyn Årsjögård i Årsunda utanför Sandviken/Gävle byggde en ugn förra sommaren som de ska använda till järnframställning. Om du kontaktar dem så kanske de kan förklara närmare hur långt de har kommit och vad de kan hjälpa dig med. (Googla, de har en hemsida någonstans.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Spikur
4/18/10, 1:35 PM
#4

Ja, och för framställning av järn kan du även kolla med K-G Lindblad, smideslärare på Bäckedal fhsk, som har kurser i detta. www.hammarede.com och många års erfarenhet från järnframställning.

Under i alla fall senare järnålder så tillverkade man svärd med stålad egg, alltså inte bara i järn. Jag skulle tro att om man ska tillverka ett svärd av myrmalmsjärn går det åt flera järnstycken som måste vällas ihop. Jag vet ju inte vilken budget du har men det rör sig om ganska mycket pengar. 200 pund (2200kr) får du knappt ett billigt smitt svärd i köpestål tyvärr.

Upp till toppen
Annons: