Annons:
Etiketthantverk
Läst 14048 ggr
Jinaum
2010-05-06 22:59

Göra mönster i läder

Ja nu har jag rotat runt lite och fick för mig att jag skall vara ordentligt här. Att jag ska lära mig redigt hur man punsar/pauntar/präglar eller vad nu är. Så jag säger "göra mönster i läder" för enkelhetens skull.

Men jag skall ju lära mig med! Har suttit å letat på nätet men inte hittat några tydliga och klara instruktioner på hur man bör gå till väga. Och vad skillnaden är på de olika tillväga gångs sätten och vilken som ni ser snyggast ut (ge gärna exempel på skillnaden i de olika sätten).

Men jag vill ha en "Hur man gör mönster i läder for dummies" typ. Från a-ö indeed.

Vad för redskap, vad för läder (läste något om rå-något läder och vegetabiliskt garvat osv osv - så jag vill gärna veta hur jag ser skillnad osv och hur man gör med di verse olika läder sorterna).

Hur länge man skall blöta det. Läste något om ekolja men inte vad man skall med den till. Även något om bakplåtspapper som jag natar är till för mönstret.

Ja alltså jag vill ha precis ALLT. Länka eller skriv och visa gärna exempel på de olika sätten och skillnaderna.

Annons:
AutumnWicca
2010-05-07 12:18
#1

Verktyg till läderpunsning finns att köpa på slöjd-detaljer. Tror de har någon bok också. Läderpunsar

Jag är inte skicklig men jag har punsat läder några gånger

Detta behöver du:

  • en skärbräda av trä, gärna stor
  • en bunke eller tråg med vatten
  • en råhudsklubba, fungerar med en träklubba också men den försör punsarna i längden.

Du gör sådär:

  1. Blöt lägg din läderbit en stund
  2. Använd sedan en lilla mönsterkniven som finns i bas-setet med punsar från slöjddetaljer. Med denna gör du konturer, tänk på att du måste ha två parallela linjer förr att få en i ditt mönster.
  3. Sedan börjar man själva punsningen, du tar en puns och sätter den utanför linjen och så slår man till Pröva dig fram hur hårt du vill slå. Sedan fortsätter du så runt din figur, prova dig fram, byt punsar och pröva vad du gillar.

Kanske låter krångligt? Om det låter helt knasigt så säg till. Så kan jag försöka fota lite bilder så det blir lättare att förstå.

Eller kom till Linköping så har vi en demo :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

moondancer
2010-05-07 12:29
#2

#1 Jag kanske kommer och kräver en demo när jag har fixat läder och letat rätt på de läderverktyg jag vet att vi har någon stans i våran lagda

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
2010-05-07 12:31
#3

#2 gör så eller så kör vi lite på Lionga :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

moondancer
2010-05-07 12:33
#4

#3 Absolut :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jinaum
2010-05-07 14:49
#5

Får se om jag kommer till liunga då. beror på hur pank man är :P

Lillyblossom
2010-05-07 16:59
#6

gör man mönster i lädret före eller efter man har gjort väskan/nålhuset/skärpet/mm ?

Annons:
Grani
2010-05-07 22:28
#7

#6 beror nog lite på vad du gör, en väska ska du nog punsla på innan du syr ihop den efter som du behöver ett slätt/hårt underlag när du slår in det.

Ett skärp spelar det ingen roll på.

michellekrantze
2012-01-15 20:54
#8

Hej!

Jag är också intresserad och vill lära mig, vill nämligen sy ett eget halsband till min hund och göra mönster.

Kan du visa med bilder hur man gör?

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Ahnna
2012-01-15 22:46
#9

#8 Googla! Det finns både bildserier och videos på webben. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2012-01-19 15:22
#10

Gå till biblioteket! De flesta större bibliotek har bra böcker om hantverk! Be om hjälp om du inte är van att leta själv, bibliotekarierna är där för att hjälpa dig hitta rätt.

Upp till toppen
Annons: