Annons:
Etiketttornerspel
Läst 3982 ggr
Eldsdotter
4/26/10, 3:36 PM

Hjälm?

Har någon tips på hjälm att använda när man tornerrider och vill skydda skallen. Tunnhjälm i metall borde ge whiplash om den inte rent av bryter av nacken om man trillar av. Själv har jag använt vadderad coif plus ringbrynjehuva någon gång, men jag vet inte hur mycket det egentligen hjälper.

Vid övning funkar ju ridhjälmen bra, men sedan? Min son är 15 år och har börjat träna med vår häst. Hästen heter Blixten och gör skäl för namnet. Han tycker att det är vansinnigt kul att störta över ridbanan i full galopp, är inte lätt att bromsa med tyglarna i en hand och får alltså göra en tvär sväng i hög hastighet. Jag KAN INTE låta min son utöva detta utan vettig hjälm på huvudet!

Finns det någon typ av hjälm man kan bygga om/klä in och maskera som läderhjälm?

Tips mottages tacksamt!

Annons:
Spikur
4/26/10, 4:16 PM
#1

Ja detta var ju lite problemet på medeltiden med. I och för sig var tunnhjälmen i sig ganska tung och skulle ta upp en del av stöten. Men sen fästes den i framkant på platan (coat of plates. kroppsskyddet) just därför att syftet med den hjälmen var att ta upp stöten från en lansstöt. Under denna hade man en liten "störtkruka", det som senare utvecklas till Bascineten.

Anthka
4/26/10, 9:06 PM
#2

Erhm, eftersom din son "bara" är 15 antar jag att han inte ska rida tornerspel inför publik utan tränar för sitt egna höga nöjes skull? Och då spelar det väl ingen roll om han har en vanlig hederlig säker ridhjälm på skallen?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
4/26/10, 9:11 PM
#3

Av egen erfarenhet (rider tornerspel sen 8år tillbaka, och endast med riktig utrustning) skulle jag aldrig ta på mig något annat än tunnhjälm alternativt bascinett, eller annan ansiktsskyddande hjälm vid grenen man-mot-man. Vitsen med dessa hjälmar är ju att skydda ansiktet.

Vad gäller annan grenridning skulle jag inte heller rekomendera läderhjälmar eller ickevadderat skydd då det krävs iaf visst störtskydd eller skydd om t ex man skulle slå sig på någe vis. Det gör inte en läderhjälm särskilt bra.

Jag själv rider övriga grenar med stoppad coif och brynjehuva, men har börjat fundera över att rida även dessa med hjälm, då med bascinetten jag har, fast med avplockat visir så jag har lite mer skydd.

SM i tornerspel har för övtigt en åldergräns på 18år.

Annars håller jag med #1, dåtidens skyddsutrustning bör vara den utustning man använder idag. Den är ju skapad för det och borde fungera idag också.

Ahnna
5/2/10, 10:07 PM
#4

Tunnhjälmar ger inte whiplash om de a) passar bärarens huvud och b) är gjorda på korrekt sätt. (Som de gjordes på medeltiden.) Som det redan har påpekats i tråden så visste man mycket mer om rustningar då än nu och därför är det viktigt när man rider tornerspel att man väljer utrustning som är gjord på "gammalt" vis och inte alltför modernt. (Popnitar och dylikt är helt okej, jag menar bara att delarna ska vara utformade och ihopsatta rätt och hjälmen ska helst inte vara ihopsvetsad i ett stycke.)

Och som Tomteslakt skrev, tornerhjälmar är inte i första hand till för att skydda huvudet från skallskador, utan för att skydda ansikte och ögon. Hjälmen ska naturligtvis vara vadderad (alternativt ha en vadderad coif under) men faller man av och slår huvudet i något hårt så kommer man obönhörligen att skada sig ändå med en tornerhjälm. Enbart vadderad coif, brynjehuva, läderhjälm eller dylikt skyddar knappt alls mot slag mot huvudet. (Brynjehuvan är dessutom bara till för att skydda mot sårskador orsakade av vassa vapen, den i sig tar inte upp några stötar.)

Det är bland annat för att sporten är så farlig som man måste vara myndig för att få utöva den, t.ex. på Rikstorneringen. Man bör vara en väldigt god ryttare och vapenhanterare för att rida tornerspel. (Men alla är ju "barn" i början förstås! Man får ju öka svårighetsgraden successivt.)

Jag vill höja ett varnande finger angående snäva svängar i full galopp på tornerbana, förresten - dels finns risk att man "tar med sig" skranket (staketet i mitten) i svängen vilket kan ge fula skador och orsaka omkullridningar, och dels så kan hästen sträcka sig och/eller snubbla. Och man vill ju såklart inte rida omkull med ett vapen i handen! Flört A och O för en god tornerhäst är att kunna gå i snabb galopp i balans, det vill säga så att ryttaren lätt kan ta tillbaka hästen och bromsa när det behövs. Dressyren är väldigt viktig för att få en hållbar och lättmanövrerad tornerhäst. Glad Så om ni redan nu har problem med att hästen drar iväg så bör ni gå tillbaka några steg och träna på dressyren innan ni tränar vidare med vapen på en tornerbana. Jag säger det i all välmening så att ni inte stöter på problem i onödan längre fram. Jag har själv en häst som älskar att galoppera fort så jag vet hur svårt det kan vara att få till lydnaden ordentligt. Men ge inte upp!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: