Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4630 ggr
Hallonsaft
4/30/10, 6:08 PM

Kampfrau

Så då har jag äntligen bestämt mig för att försöka ta tag i projektet som jag velat göra i flera år, nämligen att sy en kampfrau dräkt. Problemet är dock att hitta lite mer ingående mönster eller beskrivningar av vilka skärningar osv jag ska använda. Det är trots allt lite svårt att bara kolla på bilder, och dessutom vet man aldrig vilka på bilderna som improviserat eller som varit HK.

Så frågan är då om någon har någon länk liggande där det finns mönster eller korrekt information om mer. Har kollat lite på Proknekts hemsida, men sådant de lagt ut där gäller mest manskläder, och inte kvinnokläder.

Jag kanske borde tillägga att om man kan utgå från mönster från olika böcker så har jag MTA (Medeaval Tailors Assistant), och pojkvännen har i alla fall Tudor Tailor och lite annat.

Annons:
Ahnna
5/2/10, 9:48 PM
#1

I SCA (Nordmark) finns massor med kampfraus med stor kunskap om korrekt dräkt. I Nordmarks internetcommunity kan man ställa frågor på ett forum, du kanske kan testa där?

Reconstructing History (finns t.ex. på Handelsgillet) har flera mönster på tyska 1500-talskläder, bland annat:

Vardagsklänningar

Cranach

Landsknecht

Huvudbonader

[

](https://www.reconstructinghistory.com/image_lib/GermanAccessories.gif)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: