Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 5634 ggr
Tomteslakt
5/25/10, 11:27 PM

Vilken typ av utrustning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag suttit och funderat en hel del (kanske finns en sådan här tråd redan, men värt att prova iaf), över vilken utrustning ni som pysslar med tornerspel/reenactment eller annan historisk återskapning (medeltiden alltså) både civil och militär använder och varför just den?

Jag själv använder en utrustning som jag har försökt lägga till runt 1330-40talen just därför att dels det är en snygg period i riddarutrustningarnas mode, det är inte många i sverige som rider med den tidens mode (de flesta verkar lägga sig runt 1100-1200talen) samt att jag hittat förlagor för min utrustning i ospreys english medieval knights 1300-1400 samt i ospreys heraldry men-at-arms.

Min tabard är krenelerad framtill och längre baktill. Kläderna för övrigt är hosor (vadderade, överlag handsydda, stoppade med täckesvadd och med ringbrynja påssytt), brokor, vändsydda stövlar eller ridskor med stålhätta (diskreta), skjorta under (ska göras en ny i linne), stoppad coif med ull som stoppning (helt handsydd), brynjehuva och ringbrynje skjorta (helt handgjorda), hjälmen är en bascinett och plymen av strutsfjädrar.

Schabraket på bilden är mitt gamla schabrak, ett nytt är under konstruktion. Som schabraket visar är det gamla från min tid då jag red som svarte tjädern.

Annons:
Tomteslakt
5/25/10, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

som fortsättning på inlägget. Lägg gärna ut bilder på det ni skapat och motivera varför just det :).

Här kommer en bild till.

Fotografen på denna bild är Jenny Rask, boende i Björnlunda/Gnesta.

Anthka
5/25/10, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har två tidsåldrar, dels 1330-1340 eftersom någon tycker att det riddarmodet är fint ;) och ska det nödvändigtvis vara 1300-tal ta de århundraden där kvinnomodet är lite mer roligt med tungor och tippar och fickslitsar och inte bara en mängd knappar.

Jag har en drös med färdiga 1300-tals klänningar modell dame hellens herjolvsnäs och två på gång modell min herjolvsnäs. Både tungor i olika längd och ett par tippar finns med bland mina klänningar. Planerna ligger på ytterligare en långärmad med knappar (jag har hitintills undvikit de där knapparna, men egentligen är de ganska snygga) i min herjolvsmodell. En fördel med 1300-talet är de där relikpåsarna jag stickar, orginalen är från 1340någonting vilket gör att jag frossar i stickade pås-assocearer.

Klädmässigt är jag nästan färdig med det århundradet (bortsett från den planlagda klänningen) helt färdig blir jag aldrig, det finns alltid nya asoccearer att införskaffa. Vändsydda skor är påväg och med dem kan jag (äntligen) stoltsera med en komplett 1330-1340-tals dräkt.

Tidsålder no2 blir 1130-1150, jag är medlem i en tempelriddar förening och eftersom jag finner 1100-tals modet trevligt (mycket mer möjlighet till blingbling på kläderna) så passar det utmärkt i de sammanhangen. Material finns (inkl vändsydda remstövlar) till en färdig dräkt, den ska bara sys…

Jag har dröst ut bilder lite här och där på mina saker här på sajten så ni har säkert sett min 1330-tals klänning förut ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

prussiluskan
6/1/10, 10:21 PM
#3

Gud vad läckert! Jag är nybörjare men det är väldigt tjusigt!Skrattande

Anthka
6/1/10, 11:23 PM
#4

Tackar från båda oss Skrattande(för den som inte vet så är trådstartaren min blivande andra hälft)

Alla är vi nybörjare någongång.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/3/10, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Forumets mest uttjatade bild? Jag tror det! Cool Men den får duga i den här tråden också - förhoppningsvis kan jag få till lite nya bilder den här säsongen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
6/3/10, 9:53 PM
#6

#5 varför har du valt just en sådan utrustning?

har du någon förlaga du har gått efter? så du kan datera utrustningen.

hur pass seriös i din riddarutrustning försöker du vara?:)

känner dig redan, men kan vara skoj att veta och för de som inte är erfarna kanske kan vara nyfikna.

Annons:
prussiluskan
6/6/10, 7:58 AM
#7

Åh vad jag vill ha!!!! Jag ska börja med "ridderi" har börjat träna mina hästar lite smått och hade tänkt mig att bli medlem i skånska björnar, jag bara älskar den här stilen!!

Upp till toppen
Annons: