Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6307 ggr
FelisLynx
4/29/10, 4:36 PM

Hjälp! Behöver råd om ändringar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas några av er på detta forum kan hjälpa mej!!

Sydde detta efter Fru Sophias mönster (hmhmhmm) till Visby förra sommaren, ont om tid, o kunskap…Ska nu dit i år igen o vill sy nytt relativt HK..

Frågan är då denna. Om jag utgår från de kläder jag har, vad ska jag ändra på, vad är fel? Trivdes dock ganska bra i dem, även maken som är totalt frågande inför mitt intresse, men älskade det på Gotland… Tygerna idag är linne, har fattat att överkläderna ska vara i ylle, vad mer? Vet ej heller vilken tidsperiod tror 1200-typ? Vilken tillhörighet, bonde?

Skriv gärna så lättfattligt som möjligt då jag har lite problem med sånt :) Nybörjare o allt….

Gärna skolänk med bilder till både dam o herr att köpa helst! Gick i moderna skinntofflor förra året ( hihihi) o maken i Foppatofflor (aarggghhh :)

Tackar på förhand !!Kyss

Annons:
gladagalten
4/29/10, 8:45 PM
#1

Bra beskrivningar på kläder främst om man är ute efter 1300-tal och framåt. Finns även vikinga tid. Historiska världar http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draektmoenster.html

Skor att köpa: http://spqr.se/  eller http://korps.se

Gudris
4/30/10, 3:34 PM
#2

Den vita klänningen borde kunna användas som en underklänning om du kortar av den lite, typ vadlångt är väl lagom till underklänning. Hade jag varit du hade jag sytt en kortärmad överklänning i ylle med knappar eller snörning fram i sent 1300talsstuk ungefär som den på historiska världar. Men jag har har mest koll på just 1300-1400tal och inte alls koll på tidigare perioder…

Anthka
4/30/10, 4:36 PM
#3

Håller med #2, den vita klänningen kan omvandlas till särk (underklänning) som går till halva vaden, över den behöver du ha en långärmad färgad underklänning (mellanklänning) och ovanpå det kan du använda din gröna ärmlösa överklänning (överklänning) men den skulle behöva längas och den bruna bården i nederkant bör tas bort för att få den mer hk.

Genrellt sett är vitt/oblekt en färg som enbart används på särkar (underklänningar) samt skjortor och brokor (kalsonger). Dvs motsvarigheten till dagens underkläder. Det är alltså, precis som idag, inte meningen att man ska se underkläderna utan för att vara "klädd" enligt medeltida standard så bör ni alla tre ha någon form av långärmat färgat plagg ovanpå de vita skjortorna/klänningen.

Sedan är det inte helt fel att sy sina första kläder enligt fru sophia, framför allt om man inte har någon medeltidsnörd att fråga innan man syr Flört. Någonstans måste man ju börja och reslutatet kan betäcknas som medeltidsmarkads standard.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FelisLynx
5/1/10, 5:38 PM
#4

Tackar så mycket för tipsen! Ska genast skaka liv i de små grå, och tänka ut div ändringar till nästa dräkt, kanske blir det i ännu en vikingastil istället, så har man ju lite mer att byta till Skrattande. Detta är ju SÅ kul !

Kram på er A

Upp till toppen
Annons: